Imperial Knight CC

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Flogger

Re: Imperial Knight CC

Inlägg av Flogger »

Halvar skrev:ok, har fortfarande inte sjunde boken men i sjätte var det väl ap3 va?
Jupp.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Känns det som den här väldigt specifika S6 AP4 overridar den regeln, särskilt när STOMP beskrivs som en special kind of attack.
Jo, det är så det känns. Men det är en närstridsattack, och alla sådanna ska göras med ap2 (förutom HoW, som undantas i regeln). Detta är ganska snarlikt black mace på en DP.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:
Flogger skrev:Känns det som den här väldigt specifika S6 AP4 overridar den regeln, särskilt när STOMP beskrivs som en special kind of attack.
Jo, det är så det känns. Men det är en närstridsattack, och alla sådanna ska göras med ap2 (förutom HoW, som undantas i regeln). Detta är ganska snarlikt black mace på en DP.
Njae, alla närstridsvapen i så fall, inte bara Black Mace.

Tycker STOMP känns betydligt mer specifikt än vilket vapen man har. Men ja, kanske är AP2.

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

stomp kan ju trots allt användas av andra super heavy walkers som inte nödvändigtvis har smash så ser inga konstigheter i att just knighten skulle få ap2 på sina stomps på samma sätt som t.ex. prinsar får ap2 med black mace.

Däremot ytterligare en följdfråga på något jag inte riktigt hittat regelstöd åt ena eller andra hållet: Vad händer om man inte längre är i bas med något eller det den slogs mot rent av redan har dött och man kommer till stomps. Hade det varit vanliga attacker så hade jag helt klart sagt att striden är över för inget mer kan hända men då stomp är att lägga ut en blast och sedan kan konga-linea upp till 15" bort med blasts och inte nödvändigtvis måste läggas så den touchar en fiendemodell i just den närstriden funderar jag på om man inte får lägga blasten även fast striden är "över". Jag har sett många battle reports där folk har gjort så. MEN, hittar dock inte heller riktigt något stöd för att den skulle få göra det om den inte längre basar en fiendemodell...

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Är fienden död är striden slut. Alltså ingen stomp.

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

jag misstänker att det är så, vilket hade räddat Stefans WK i en runda iaf :P

Jag läsa även igenom specialreglerna för supertunga walkers och alla har ju smash i grund så ändrar mig till att säga att RAI måste vara att smash inte ska fungera på stomp men vill nog hävda att det RAW gör det

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Neth_Oni skrev:stomp kan ju trots allt användas av andra super heavy walkers som inte nödvändigtvis har smash så ser inga konstigheter i att just knighten skulle få ap2 på sina stomps på samma sätt som t.ex. prinsar får ap2 med black mace.

Däremot ytterligare en följdfråga på något jag inte riktigt hittat regelstöd åt ena eller andra hållet: Vad händer om man inte längre är i bas med något eller det den slogs mot rent av redan har dött och man kommer till stomps. Hade det varit vanliga attacker så hade jag helt klart sagt att striden är över för inget mer kan hända men då stomp är att lägga ut en blast och sedan kan konga-linea upp till 15" bort med blasts och inte nödvändigtvis måste läggas så den touchar en fiendemodell i just den närstriden funderar jag på om man inte får lägga blasten även fast striden är "över". Jag har sett många battle reports där folk har gjort så. MEN, hittar dock inte heller riktigt något stöd för att den skulle få göra det om den inte längre basar en fiendemodell...
Är du inte längre engaged så får du inte göra några attacker, stomp är en attack, alltså får du inte göra den om du inte längre är engaged. Kom ihåg att man häller inte får pila på I1 med stompen, så det kan hända att man är låst i närstrid, men ändå inte får stompa.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Neth_Oni skrev:Jag läsa även igenom specialreglerna för supertunga walkers och alla har ju smash i grund så ändrar mig till att säga att RAI måste vara att smash inte ska fungera på stomp men vill nog hävda att det RAW gör det
Precis så jag känner också.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Skriv svar