ser jag fel?

Regelfrågor och förslag på husregler
Gutmann

ser jag fel?

Inlägg av Gutmann »

ser jag fel eller är det 1hq och 3 troops man måste ha nu, samt optional är 2 hq till och upp till 9 troops?

det är så jag tolkar organization charten i codexen iaf

Jonke

Re: ser jag fel?

Inlägg av Jonke »

Orkerna har ett eget detachment. Notera att om du använder det istället för vanliga combined arms detachment får du andra fördelar.

Gutmann

Inlägg av Gutmann »

Fattar inte

Jonke

Inlägg av Jonke »

Som 7e är uppbyggt består en armé av valfritt antal detachments*. Det finns olika former av detachments. I regelboken beskrivs 2: combined arms detachment och allied detachment. Combined arms detachment följer den gamla force organization chart dvs 1-2 hq, 2-6 troops, 0-3 elites, heavy och fast, 0-1 lord of war, 0-1 fortification.

Orkerna har ett eget unikt detachment i sitt codex, ork horde detachment. 1-3 hq, 3-9 troops, 0-3 fast, heavy, elite, 0-1 lord of war, 0-1 fortification.

Olika detahcments har olika restrictions och benefits, combined arms detachment har restriction att allt måste vara från samma faction och benefits att man får slå om warlord trait och troops får objective secured. Ork horde detachmentet har inte objective secured utan hammer of wrath när de chargar långt istället.

Som orkspelare kan man alltså välja om man vill köra ork hordes detachment eller vanliga combined arms detachment.

Allt står beskrivet i Choosing your army kapitlet i regelboken.

*om man inte kör unbound.

Gutmann

Inlägg av Gutmann »

ah då fattar jag

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Orkerna har ytterligare ett detachment att välja mellan, vilket är en helt egen formation, med väldigt låsta valmöjligheter, men i gengäld samma fördelar som det andra ork detachmentet plus waaaaagh varje runda (utom första, så klart).
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Johannesson skrev:Orkerna har ytterligare ett detachment att välja mellan, vilket är en helt egen formation, med väldigt låsta valmöjligheter, men i gengäld samma fördelar som det andra ork detachmentet plus waaaaagh varje runda (utom första, så klart).
Det är inget detachment väl, det är väl just en formation?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Konfa

Inlägg av Konfa »

Vilket är en speciell detachementtyp tror jag är det som menas.

daskad

Inlägg av daskad »

Boss of Da Waaagh!: If this Detachment is chosen as your Primary Detachment, you can
re-roll the result when rolling on the Warlord Traits table in Codex: Orks.
The Greenskin Hordes: Every unit with 10 or more models in this Detachment gains the
Hammer of Wrath special rule in any Assault phase in which it successfully charges an
enemy unit and the dice rolled for its charge range is 10 or more (before modifiers). Note that
the unit does not need to move the full distance rolled to gain this effect and it does not
matter if the unit’s size is reduced below 10 models during its charge (as a result of
Overwatch, Dangerous Terrain tests etc.) so long as it can still successfully make the charge.
Taget från formationen
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Skriv svar