Deep strike

Regelfrågor och förslag på husregler
Konfa

Deep strike

Inlägg av Konfa »

Under en match i helgen så märkte jag att vår lokala spelstil för hur man spelar deep strike skiljer sig ifrån hur min motståndare spelade. Vi hittade på plats inget ordval i grundboken för att utesluta någon av tolkningarna, men jag tänkte passa på att fråga här om någon har koll på om det FAQ:ats eller bara praxisspelats på ett visst sätt.
Det vore riktigt tråkigt att ha råkat spela fel eftersom det ju kan ge stora fördelar. (Tacksamt löste det sig bra den här gången genom att de missade samtliga 4 meltor).

Det som deep:ar är en drone och två crisis suits. Det är dronen som placeras ut först och crisis suitsen sedan (för att kunna kompensera några tums scatter). Grundregelbolken säger då att det finns två krav för hur man placerar ut suitsen, nämligen att de båda ska stå i baskontant med dronen (och då bilda en cirkel) samt att man inte får placera dem så att den första cirkeln får in färre modeller än vad som hade varit möjligt.

"Next, the unit's remaining models are arranged around
the first one. Models must be placed in base conract with
the first rnodel in a circle around it. When the first circle
is complete, a further concentric circle must be placed
with each model touching the circle inside it. Each circle
must include as many models as willfit."

Knäckfrågan blir hur man tolkar ordet "circle". Vi har alltid läst det som en utveckling av att gubbarna genom att stå i baskontakt med dronen måste forma en cirkel runt dronen och att de inte får placeras med ett sånt mellanrum att man inte får in en till modell mellan dem enligt regeln om att man måste kunna få in så många som möjligt i cirkeln. Detta kan uppfyllas genom att ställa modell två och tre antingen bredvid varandra på ena sidan, eller ex. på motsatt sida runt dronen eftersom de både står i b2b med dronen individuellt och formar en cirkel runt den.

Min motståndare läser dock regeln som att modell två måste placeras i b2b med dronen, medan modell 3 måste placeras i b2b med både dronen och modell två. Alltså en striktare tolkning med ett mer krav på placeringen av modell tre.

Vi har tidigare undvikit den tolkningen med tanken att det vore lätt att forma en regel som då krävde att modell tre och vidare står i b2b med både modell ett och en till redan placerad modell. Men sådana argument om regelskrivning är ju jäkligt vanskliga när det kommer till GWregler. Så min fråga är mer allmänt, hur brukar det spelas hos er?

daskad

Re: Deep strike

Inlägg av daskad »

Du får placera den 3e hur du vill sålänge den är B2B med dronen
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Precis, du får sätta ut de 2 precis hur du vill runt drone så länge de är i baskontakt med den. Det är bara om du har fler modeller du inte får lämna "luckor" som gör att det får plats färre modeller i cirkeln än vad som är möjligt. Då måste de toucha både drone och modellen bredvid.

Fenris

Inlägg av Fenris »

Om enheten har nog med modeller för att bilda mer än en cirkel runt modell nr1 så måste modell nr3 stå i baskontakt med modell nr1 och modell nr2, modell nr4 i bas med nr1 och nr3 osv (annars går det inte att veta om det får plats fler modeller i bas med modell 1 eller ej) sen i vilken ordning man sätter ut modellerna spelar ju ingen roll så att byta plats på gubbarna under uppsättningen av enheten tycker jag är helt ok.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

eldrak

Inlägg av eldrak »

Fint att det enligt regeln inte är tillåtet att deep strikea ickerunda baser eller stora enheter med olika storlekar på baserna.

Håller med de andra!

Skriv svar