Blanda psychic disciplines?
Re: Blanda psychic disciplines?
I csm codexet står det att man måste rulla minst 1 spell på den tabellen som man är marked till, vart väljer man de andra spellsen ifrån då?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Precis. Alla 5e codexar som inte rullar måste välja codex eller rulebook. Medans alla 6e codexar väljer lite hejvilt. (CSM är enda codexen med restriktioner där markade trollisar måste rulla minst 1 gång på sin "specifika tabell" men får inte ta mer än hälften av sina spells på sin egen tabel.)
Har GW väl svarat på en fråga, vilket är allt för sällan, bör man följa det. Sen är det möjligt att de ändrar det, men då tar man det då.
psychic powers från Codexes kan inte kombineras med psychic disciplines, det står klart o tydligt. Det är en faq för regelboken och där finns bara fem psychic disciplines. Således kan inte spells från en codex kombinerad med någon av de psychic disciplines som behandlas i regelboken.
Som sagt möjligt att GW ändrar sin FAQ, men det är fel att gå i förväg.
Även om jag sitter med en näst intill komplett eldar armé (som är enormt stora vinnare på ett annat synsätt) tycker jag vi bör köra med FAQ:n.
psychic powers från Codexes kan inte kombineras med psychic disciplines, det står klart o tydligt. Det är en faq för regelboken och där finns bara fem psychic disciplines. Således kan inte spells från en codex kombinerad med någon av de psychic disciplines som behandlas i regelboken.
Även om jag sitter med en näst intill komplett eldar armé (som är enormt stora vinnare på ett annat synsätt) tycker jag vi bör köra med FAQ:n.
Jag är inte dryg, jag bara låter så.
Eller så får varje match/turneringsarrangör ta ett beslut i frågan då som du säger har gw skrivit en sak men samtidigt är det helt uppenbart att de menar något annat. Denna ständiga RAW vs. RAI som aldrig kommer ta slut för att alla har olika åsikter...
Ardhiel skrev:Har GW väl svarat på en fråga, vilket är allt för sällan, bör man följa det. Sen är det möjligt att de ändrar det, men då tar man det då.
Nej, det står inte klart och tydligt. Du läser helt tokigt.
Du verkar läsa: "can psychic disciplines from The rulebook be used in combination with psychic disciplines or other psychic powers from a codex?"
Så står det inte. Hade det stått så hade jag hållit med dig.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Du har rätt i att man inte kan mixa psychic Powers med disciplines, men sen gör du en tankevurpa.
Tabellerna i de nya codexarna är inte powers, så att hänvisa till Gw:s FAQ hjälper inte ett dugg.
De nya codexarna har inte psychic Powers utan bara disciplines.
Du kan inte ta nullzone och sen rulla på en av disciplinerna( en power och en disciplin). Men du kan rulla på runes or fate, divination och telepathy med samma farseer (alla tre är discipliner, du väljer ingen power)
Tabellerna i de nya codexarna är inte powers, så att hänvisa till Gw:s FAQ hjälper inte ett dugg.
De nya codexarna har inte psychic Powers utan bara disciplines.
Du kan inte ta nullzone och sen rulla på en av disciplinerna( en power och en disciplin). Men du kan rulla på runes or fate, divination och telepathy med samma farseer (alla tre är discipliner, du väljer ingen power)
Värt att påpeka är ju också att det inte refereras till regelbokens disciplines i FAQn utan endast till disciplines i allmänhet.
Kollar man t.ex. på Chaos Marines så är det ju ganska uppenbart att deras tabeller är disciplines i och med att det finns med i namnet för dem.
Enda egentliga referensen till regelboken är sidhänvisningen och på den sidan kan man bland annat läsa:Lillen skrev:Q: Can psychic powers be mixed and matched from the psychic disciplines and those found in the Codexes? (p418)
A: No. You may select from the psychic powers listed in the Codex as normal or swap them for a number of rolls on the psychic disciplines tables.
Än en gång inga referenser till regelbokens disciplines utan endast till de disciplines som psykern känner till.p418 skrev:In some codexes, a Psyker will have a specific psychic power, or set of psychic powers - where this is the case, it will be clearly stated in the relevant codex. Otherwise, a Psyker generates random psychic powers from amongst the psychic disciplines known to him.
Kollar man t.ex. på Chaos Marines så är det ju ganska uppenbart att deras tabeller är disciplines i och med att det finns med i namnet för dem.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Låter som ett fall utav RB FAQ<Codex
från listan: "RB<RB FAQ<Codex<Codex FAQ"
Klart man får välja, man måste dock byta direkt till primaris (om man vill) innan man slår för nästa power.
från listan: "RB<RB FAQ<Codex<Codex FAQ"
Klart man får välja, man måste dock byta direkt till primaris (om man vill) innan man slår för nästa power.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó