Hur funkar Waaaghen för orkerna om man har Ghazghkull och han dör innan man hinner Waaaagha.
1. Man förlorar sitt Waaagh
2. Man förlorar Ghazgkulls Waaagh, men får använda det vanliga
3. Inget händer
Ghazghkulls Waaagh byter ju ut det vanliga Waaaghet. Tror det står något i stil med, "Ghazghkulls Waaagh replaces the normal Waaagh, this one is better"
Fråga 2:
Tas fleet bort från Ghazghkulls Waaagh, eller är det kvar från det vanliga Waaaghet?
Ghazghkulls Waaagh om han dör?
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Re: Ghazghkulls Waaagh om han dör?
Man får endast använda vanliga skulle jag säga 
Men ser inte något regelstöd för något.
Men ser inte något regelstöd för något.
Det finns ju inget som säger att OPWAAAGH försvinner, precis som du säger
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Jag har inte ork-boken, men står det verkligen ingenstans att det är knutet till Ghazghkul? Är det inte han som vrålar sitt Waaagh?
Jag har alltid trott att det var han som vrålade.
Jag ser det spontant som jämförbart med tex en commander som har 1 orbital bombardment att kalla ner, ingen commander, inget bombardment.
När vi spelat i vår grupp och Ghazghkul har dött innan han waaagh'at har de orkspelarna aldrig tänkt i banorna att de får köra hans waaaagh ändå, men vi kan ju ha gjort fel hela tiden.
(Vi spelar mer fluffigt/logiskt än RAW när vi inte är säkra på regler och har kört det som att en död gubbe vrålar inte.)
Jag har alltid trott att det var han som vrålade.
Jag ser det spontant som jämförbart med tex en commander som har 1 orbital bombardment att kalla ner, ingen commander, inget bombardment.
När vi spelat i vår grupp och Ghazghkul har dött innan han waaagh'at har de orkspelarna aldrig tänkt i banorna att de får köra hans waaaagh ändå, men vi kan ju ha gjort fel hela tiden.
(Vi spelar mer fluffigt/logiskt än RAW när vi inte är säkra på regler och har kört det som att en död gubbe vrålar inte.)
-
Silvertejp
Har för mig att jag har läst i Ork-FAQn att han måste vara på bordet. Men är inte alls säker/kan vara en gammal FAQ
En ork waaaagh är väl inte så mycket ett skrik som det är ett state of mind för orker och när man är utvald av självaste profeten of waaagh (död eller levande) så är man man ju ännu mer taggad. Det är iaf min förklaring på fluffspråk 
står inget i FAQ:n om det.Silvertejp skrev:Har för mig att jag har läst i Ork-FAQn att han måste vara på bordet. Men är inte alls säker/kan vara en gammal FAQ
Läste i codexen nu och står tydligt att man byter ut den vanliga waaaghen mot Ghazghkulls specal waahg står heller inget om att han måste vara kvar på bordet. Därför enligt RAW anser jag att de behåller special Waaghen även om Ghazghkull dör.