Indenpendent Characters och enheter med Mark och Chaos

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Lottomannen

Indenpendent Characters och enheter med Mark och Chaos

Inlägg av Lottomannen »

Kan en IC utan Mark gå med en enhet som har mark? I så fall, får han nytta av eventuella ikoner?

I mitt fall gäller det en Dark Apostle utan Mark som jag tänkte skicka med en enhet CSM med Mark of Khorne och en Icon of Wrath.

Får han? Och får han fördelarna av Icon of Wrath eller några andra specialförmågor?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

daskad

Re: Indenpendent Characters och enheter med Mark och Chaos

Inlägg av daskad »

Han får gå med dem, men han får inte iconen, då den bara gäller för gubbar med mark of khorne
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Det är ganska tydligt skrivet faktiskt :)

En ic utan mark kan joina alla enheter, men kommer aldrig få ta del av någon flagga, för det ges bara till modeller med rätt mark.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Du får inte ha en med ett Mark med en enhet med ett annat mark. Har du inget mark bör det vara ok att joina vilken enhet som helst, då de inte krockar.

Du får inte effekten av Icon of Wrath, Flame, Despair eller Excess eftersom effekten bara gäller "models with mark of X". Denna begränsning finns dock inte på Icon of Vengeance, som gäller alla modeller.

Dessutom får du ju räkna +1 combat resolution om det finns valfri icon i den combaten.

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

LillePer skrev:Det är ganska tydligt skrivet faktiskt :)
Japp, jag är lat :)
Står på jobbet och började fundera lite, hade inte böckerna i närheten.

Men..får man fortfarande slå om chargen med Icon of Wrath trots att där är en IC som inte har Mark?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Lottomannen skrev: Men..får man fortfarande slå om chargen med Icon of Wrath trots att där är en IC som inte har Mark?
Ja, det är enheten som gör en charge, och ICn är en del av enheten.

Kimich

Inlägg av Kimich »

Men får man verkligen det? Är inte det som om en enhet med fleet som har en ic utan fleet, om jag förstår det rätt så får dom inte slå om chargen då icn inte har fleet. Eller är jag ute och cyklar?

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Kimich skrev:Men får man verkligen det? Är inte det som om en enhet med fleet som har en ic utan fleet, om jag förstår det rätt så får dom inte slå om chargen då icn inte har fleet. Eller är jag ute och cyklar?
Du har rätt när det gäller Fleet. Men där står det uttryckligen "a unit composed entirely of models with this special rule" etc. Då måste alla modeller i enheten ha det, även ICs som joinat.

På Icon står det "a unit with this icon" och inget om att alla måste ha mark of khorne för att det ska gälla, som det gör för Furious Charge.

Skriv svar