Tyranid Boneswords, Ld-test, 6th

Regelfrågor och förslag på husregler
Fenris

Re: Tyranid Boneswords, Ld-test, 6th

Inlägg av Fenris »

@Halvar: Det är väsentlig skillnad på "suffers one or more unsaved wounds" och "suffer an unsaved wound" så en gubbe kan drabbas (google översättning på suffer) av flera sår samtidigt, det enda sättet att drabbas av flera sår är således när flera allokerats på samma modell och gått igenom rustningen vid samma initiativsteg. Det innebär dock att ett test kan påtvingas för detta vid varje initiativsteg om jag läser rätt, vilket känns lite OP, men det är så det står.

Det behöver SWEFAQas.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Halvar

Inlägg av Halvar »

men var kommer immediately in i det hela?
har man redan fått ett wound och klarat testet så behöver man inte testa igen, vilket man behöver på eldar dire sword.

för även om tyranids är ett xenocodex så kan man inte göra så stora skillnader på immediately mellan imperiecodexar och andra. tänk även på att force delen av ett forceweapon får aktiveras innan detta FnP-immediately, borde vara en hänvisning till att bensvärdens omedelbart också går före FnPs omedelbart.
och det står in close combat, inte något om initiative substep.
Ja' än't bittä'!

frigobben

Inlägg av frigobben »

Är det inte någonstans så att om följande tre villkor är uppfyllda:

1. De smarta regeltolkarna på forumet, dvs ni, inte är eniga efter viss diskussion
2. GW skriver luddiga regler i allmänhet
3. Reglerna vi försöker tolka hör samman med en annan utgåva av grundreglerna

så är det lika bra att låta SweFAQ-gruppen helt enkelt bestämma vad som är vettigt, dvs i det här fallet vad som är en rimlig effekt i 6th?

Jag skulle i så fall rösta för mitt alternativ 3, men jag vet att min röst inte är värd något. :)

Annars är det risk att man grottar ner sig för mycket i kryptiska formuleringar. Jag har till och med andra forum, som inte har lika smarta regeltolkare, att folk grottar ner sig i formuleringen "a Tyranid with a bonesword" och att det då också blir viktigt hur många modeller som har boneswords. Då blir det ännu krångligare...

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Jag säger alternativ nummer 1 på originalposten. Man tar ett Ld test för varje wound man tar, lätt som en plätt och inga konstigheter alls.

Om 7 warriors slåss mot 7 beasts of nurgle och gör 7 wounds. Då tar jag 7 Ld test och failar jag alla så dör alla beasts of nurgle.

Enda vettiga sättet IMO. Precis som i fantasy när saker och ting gör multiple wounds.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Jag säger alternativ nummer 1 på originalposten. Man tar ett Ld test för varje wound man tar, lätt som en plätt och inga konstigheter alls.

Om 7 warriors slåss mot 7 beasts of nurgle och gör 7 wounds. Då tar jag 7 Ld test och failar jag alla så dör alla beasts of nurgle.

Enda vettiga sättet IMO. Precis som i fantasy när saker och ting gör multiple wounds.
Fast alla woundsen kommer inte spridas ut på alla modeller, och eftersom samma modell kan ta flera wounds men endå bara ett test så funkar det inte så lätt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Tyranid Boneswords, Ld-test, 6th

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:
Flogger skrev:Jag säger alternativ nummer 1 på originalposten. Man tar ett Ld test för varje wound man tar, lätt som en plätt och inga konstigheter alls.

Fast alla woundsen kommer inte spridas ut på alla modeller, och eftersom samma modell kan ta flera wounds men endå bara ett test så funkar det inte så lätt.
Om det ska bli någon sorts consensus till hur det bör spelas (för just nu gör boneswords ingenting mot en multiple wound enhet förutom 1-2 extra wounds) så känns detta som den mest logiska och framför allt mest lättspelade.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar