Den STORA frågan är om man kan få Enfeeble powern som DA libbe eller Allies ?
Rad shell + enfeeble + bolters = profit !
Regelfundering; Ravenwing grenade launcher
Re: Regelfundering; Ravenwing grenade launcher
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén
DA librarians får inte lära sig biomancy.
I övrigt sällar jag mig till de som tycker att det sker en "deathwing assault" och man får välja vilken runda denna sker och vilka enheter som ska ingå i den.
I övrigt sällar jag mig till de som tycker att det sker en "deathwing assault" och man får välja vilken runda denna sker och vilka enheter som ska ingå i den.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Fast där är GW faktiskt förvånansvärt enhetliga i sina FAQ:er. Regler tolkas alltid till Marines fördel och till Xenos nackdel.Kreufeldt skrev:Så medveten om det, jag tycker dock du har fel. De har visst med varandra att göra, det är nämligen exakt samma mekanism, om än med olika effekter. Och som ni säger så ska denna mekanism tolkas på olika sätt beroende på vilken bok man läser den i. Nåväl, jag sa ju redan från början att jag skulle bli nedröstad.DHettNeck skrev: Prejudkat funkar inte tillsammans med GW-regleroch framförallt inte i detta fallet då reglerna inte har något med varandra att göra.
@ancalagon
ah, sorry glömde bort det.
ah, sorry glömde bort det.
Alexander Merinen
Vilka som blir träffade borde vara samma som för stake-blasten som GKstormrövens missiler frammanar, om inte blastrglerna skrivits om sen femte. (Jag är fortfarande inte hemma och kan kolla regelboken.)
Och när effekten kickar in kanske är ungefär samtidigt som en tesla destructors arc-specialregel? Kan inte txten där heller men den arcar iaf inte om enheten dör vilket tyder på att to-hit-effekter kommer först efter vanliga skyttets wound-osv-regler.
Och när effekten kickar in kanske är ungefär samtidigt som en tesla destructors arc-specialregel? Kan inte txten där heller men den arcar iaf inte om enheten dör vilket tyder på att to-hit-effekter kommer först efter vanliga skyttets wound-osv-regler.
Ja' än't bittä'!
Att hela den träffade enheten blir drabbad står bortom tvivel. Att tolka regeln på något annat sätt kräver antingen en liten språkförståelse om engelska, eller en medvetet "kreativ" tolkning i syfte att krångla. Rakt översatt lyder regeltexten: "Varenda modell i en enhet som träffats av en eller fler strålningsgranater drabbas av -1 i Toughness till rundans slut."
Man hade kunnat rikta om betydelsen till att specifika modeller i en enhet som träffats får sin T sänkt om man hade kommaterat för det som följer: "Every model, in a unit, hit by one or more..."
Frågan som kvarstår är huruvida effekten påverkar den egna enhetens samtidiga skytte, eller om den först gynnar nästa enhet som skjuter på den bestrålade enheten?
Man hade kunnat rikta om betydelsen till att specifika modeller i en enhet som träffats får sin T sänkt om man hade kommaterat för det som följer: "Every model, in a unit, hit by one or more..."
Frågan som kvarstår är huruvida effekten påverkar den egna enhetens samtidiga skytte, eller om den först gynnar nästa enhet som skjuter på den bestrålade enheten?
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
Den påverkar egna enhetens skytte, det är tydligt.
Vad krävs för att jag ska få minus i T? Svar: att bli träffad av granaten. När blir jag träffad av granaten? Svar: innan jag slår to-wound.
Vad krävs för att jag ska få minus i T? Svar: att bli träffad av granaten. När blir jag träffad av granaten? Svar: innan jag slår to-wound.
Alexander Merinen
För att använda den andra tolkningen som du översätter det behöver du plocka bort "in a unit" för att få en korrekt lydelse. Dessutom så skulle den annars bara kunna påverka modeller från en enhet om den skulle träffa modeller i flera enheter.Ancalagon skrev:...Jag håller med Katarsis lite om att det inte är solklart vilka modeller som träffas.
"Every model in a unit hit by one or more rad shells suffers".
Det GÅR att tolka på olika sätt:
"Every model in a unit hit by one or more rad shells suffers" = hela enheten träffas och får effekten.
"Every model in a unit hit by one or more rad shells suffers" = bara den/de träffade modellerna i enheten träffas...
En bild säger mer än 1000 kaniner