Misplaced FMC
- DarkMessiah
Misplaced FMC
En deepstrikande FMC siktar galet, träffar elaka fienden i huvudet, slår misplaced på tabellen.
Fienden får nu placera ut honom vart han vill.
Men vem avgör swooping/gliding?
Fienden får nu placera ut honom vart han vill.
Men vem avgör swooping/gliding?
Misplaced FMC
Borde nog fortfarande vara den kontrollerande spelaren. Men jag ska läsa om 10min när jag har åtkomst till regelbok.
Re: Misplaced FMC
Det gör spelaren som har FMCn. Det enda motståndaren ska göra är att deploya den. Eftersom det inte står att motståndaren också får välja flight mode så får han det inte.
Nu har jag inte regelboken framför mig men deep strikande FMC swoopar väl alltid den turen de kommer in? Eller ändras det om man landar på en fiende?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
En FMC som börjar på bordet börjar alltid i Glide mode.
En som placeras i Reserves väljer man när den kommer i spel vilket mode den ska vara i.
En som placeras i Reserves väljer man när den kommer i spel vilket mode den ska vara i.
Varför förstår jag inte, men det är vad det står.Regelboks-FAQ skrev:Q: Does a Flying Monstrous Creature that arrives via Deep Strike
count as arriving in Swoop mode? (p49)
A: Yes.
Swoop eller ej så får de aldrig stanna inom 1" ifrån fienden, så det lär bli misshap om de scattrar så de landar inom 1" från fienden i och med att det inte finns någon regel som säger något annat.Flogger skrev:Nu har jag inte regelboken framför mig men deep strikande FMC swoopar väl alltid den turen de kommer in? Eller ändras det om man landar på en fiende?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
- DarkMessiah
Sv: Misplaced FMC
Trodde också att detta var fallet.. Hade helt missat FAQ-frågan Kelaino nämner.. den lämnar ju inte mycket tolkningsutrymmeAncalagon skrev: En som placeras i Reserves väljer man när den kommer i spel vilket mode den ska vara i.
Vad Ancalagon skriver gäller dock fortfarande när monstret kommer ifrån "bordskantsreserv", då FAQ-svaret endast nämner deep strike och regelboken säger att man får välja när monstret blir tillgängligt. Det är det som göra FAQ-svaret så konstigt.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
Uppsala - VSSU
Precis. Tack för att du förtydligade det!kelaino skrev:Vad Ancalagon skriver gäller dock fortfarande när monstret kommer ifrån "bordskantsreserv", då FAQ-svaret endast nämner deep strike och regelboken säger att man får välja när monstret blir tillgängligt. Det är det som göra FAQ-svaret så konstigt.