Hej!
Lite regelfrågor uppkom vid spel igår. En gällde precision shots.
Min Hive Tyrant sköt med TL Devourer mot en femma Marines, som innehöll en plasmagun och en lascannon. Båda dessa var väl prioritet att ta ut, vilken av dem som var viktigast är nog mer en taktisk fråga.
Hursomhelst det hela resulterade i 3 precision shots, varav 3 Woundar, samt 5 vanliga träffar, 4 woundar. Hur gör man/ni sen?
Jag tyckte inte reglerna var tillräckligt tydliga och jag kan tänka mig lite olika scenarion, i någon sorts fallande ordning av fördelaktighet för den som skjuter. (Det kan väl även krånglas till ytterligare med olika saves.)
1. Precision shots blir som en egen pool, och när man kommer fram till dessa så kan de delas ut ett och ett som man vill. Saves kan tas före eller efter, det spelar ingen roll, sålänge man få "resolva" ett och ett åt gången. (Då är det ju taktiskt att ta dessa sist, eftersom vissa av ens farliga mål kanske dör först ändå)
2. Precision shots måste delas ut först man måste deklarera direkt vilka gubbar som blir träffade. Görs de innan saves kan det ju då bli att en gubbe "dör flera gånger" och att wounds får förlorade. (Det går väl att förvärra ytterligare genom att säga att alla måste ligga på olika gubbar, men det skulle mer likna 5th än 6th)
Dessa två blev väl någon sorts extremfall åt båda hållen, men det går väl att tänka sig något mellanting där precision shots behandlas före allt annat, men ändå får resolvas ett och ett.
Jag skall inte skriva för mycket om mina egna tankar utan utan undrar mer hur ni andra gör, och vad som faktiskt kommer gälla. Kör man med dubbla Hive Tyrants, båda med TL Devourers, blir det många precision shots under en match...
Precision shots
-
Valrosskorv
Re: Precision shots
Om jag inte minns helt fel (har inte regelboken tillgänglig för tillfället) så väljer den som skjuter i vilken ordning man tar saves om man t.ex. har ett plasma-wound och två bolter-wounds. Samma sak borde gälla här också, d.v.s. du får välja om du vill ta dina precision shot-wounds eller dina "vanliga" wounds först.
I och med att du får allokera wounds till modeller (models) så skulle jag säga att du tar alla dina Precision Shots, woundar dem, säger i vilken ordning du vill att din motståndares modeller skall ta sina saves, han slår sina saves och plockar bort modeller i den ordning du valt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Vad skulle det innebära i det här fallet, om vi antar att plasma- och lascannongubbar står längst bak för enkelhetens skull? Att han tar alla 3+ saves först, och sedan bara jag pekar på vilka som skall dö (för mina precision shots alltså?)Katarsis skrev:I och med att du får allokera wounds till modeller (models) så skulle jag säga att du tar alla dina Precision Shots, woundar dem, säger i vilken ordning du vill att din motståndares modeller skall ta sina saves, han slår sina saves och plockar bort modeller i den ordning du valt.
Nej, jag skulle säga att du resolvar alla precision shots först.
Så en Hive Tyrant skjuter på 10 Marines med Sergeant, Lascannon och Meltagun. Hive Tyranten gör 6 wounds varav 3 precision shots. Hive Tyrant-spelarn säger att precision shot-ordningen skall vara först Lascannon, sedan Meltagun och sist Sergeant. Marine-spelaren slår tre saves (en för varje precision shot), failar två och Lascannon och Meltagun dör. Sedan slår han resterande saves och plockar bort de närmaste modellerna om han failar saves.
Så en Hive Tyrant skjuter på 10 Marines med Sergeant, Lascannon och Meltagun. Hive Tyranten gör 6 wounds varav 3 precision shots. Hive Tyrant-spelarn säger att precision shot-ordningen skall vara först Lascannon, sedan Meltagun och sist Sergeant. Marine-spelaren slår tre saves (en för varje precision shot), failar två och Lascannon och Meltagun dör. Sedan slår han resterande saves och plockar bort de närmaste modellerna om han failar saves.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Tack, det känns logiskt och i enlighet med sjätte. Jag kör på det och hänvisar till dig, om någon klagar.