look out sir och multiwound modeller...

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: look out sir och multiwound modeller...

Inlägg av Snot »

imp skrev:Håller med Röde. Tills en de modellerna "närmast" karaktären flyttat på sig så finns ju bevis för att den är närmast. Hade den inte varit närmast så hade den inte tagit wounds av Look Out Sir. Alltså är den närmast tills den dör (eller flyttar på sig).
Reverse Engineering always gives results.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: look out sir och multiwound modeller...

Inlägg av Mortarion »

Jag håller med logiken i vad Röde och Imp säger, och tycker att det är så som reglerna borde vara. Men samtidigt tycker att det står rätt klart i reglerna att slumpningen bara gäller tills attacken är slut. Regelboken s15 under Random allocation:

"At times, you will not be able to tell which model is closest. This usually happens when two or more models are equidistant from the shooting unit...
In these instances, randomly determine which model is treated as being the closest - that model remains the closest until the attack ends or the model is slain."

När närmsta attack börjar räknas modellen inte som närmst längre utan två står lika långt ifrån. Och då slumpar man.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: look out sir och multiwound modeller...

Inlägg av imp »

Mortarion skrev:..."At times, you will not be able to tell which model is closest...
I det här fallet vet vi ju redan vilken modell som räknas som närmast, för det kollades nyss. Alltås ingen slump denna gång
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: look out sir och multiwound modeller...

Inlägg av Zurken »

Fast vi vet det bara tills "the attack ends", sen har vi ingen aning och måste slumpa igen.
Alexander Merinen

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: look out sir och multiwound modeller...

Inlägg av Mutt »

Nu sker det igen, varför ödsla tid och ork på att diskutera saker som sällan kommer att påverka spelet särskillt mycket?

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: look out sir och multiwound modeller...

Inlägg av imp »

För att det är kul :mrgreen:
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: look out sir och multiwound modeller...

Inlägg av Zurken »

Alla som tänker spela med dödstjärnor vill nog gärna veta.
Alexander Merinen

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: look out sir och multiwound modeller...

Inlägg av Mortarion »

Mutt skrev:Nu sker det igen, varför ödsla tid och ork på att diskutera saker som sällan kommer att påverka spelet särskillt mycket?
Jag håller med om att det är meningslöst att diskutera situationer som är konstruerade och som ytterst sällan inträffar. Men det här är en situation som en spelare lätt själv kan skapa och som gör att man kan sprida wounds i en multiwoundenhet. I 5th ed var det rätt populärt att kunna sprida wounds i multiwoundenheter med hjälp av olika utrustning och jag tror knappast att intresset för det har försvunnit i 6th. Och att spridandet av wounds mellan multiwoundsmodeller påverkar spelet borde väl alla vara överens om.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: look out sir och multiwound modeller...

Inlägg av Katarsis »

Mutt skrev:Nu sker det igen, varför ödsla tid och ork på att diskutera saker som sällan kommer att påverka spelet särskillt mycket?
Jag skall tydligen spela Nobbikers med dubbla Warbossar på NyCon; jag är sjukt intresserad av att veta hur detta kommer fungera.
Jag håller med Mortarion mfl. att det är ganska klart i reglerna hur det skall spelas men om många är emot det är jag öppen för andra förslag.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: look out sir och multiwound modeller...

Inlägg av Lottomannen »

Attacken...är det ett enskilt wound, eller en "wound-pool"?
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar