Vad händer om man man skall ta ett Charactersitic test mot en Characteristic man inte har?
Exempel: En IG sentinel står i närstrid med en enhet Bloodletters. De är daemoner och orsakar därför Fear. Fear gör att de enheter som de slåss mot måste ta ett Ld-test. Missar man får man WS 1. En Sentinel har inget Ld. Fordon klarar alla Morale checks automatiskt, men det här är ett Ld-test. Reglerna för Characteristic tests säger att man missar automatiskt om man har "0" eller "-" som värde, men fordon har inget värde alls.
Jag anser att det enda rimliga är att modeller utan en viss characteristic inte påverkas över huvud taget av att behöva testa mot det. Dock verkar det som om 6th ed har fått folk att bli väldigt kreativa i sitt regeltolkande, så jag tänkte att det var bäst att kolla vad folk tycker.
Exempel 2: Nu blir det lite lurigare. En Sentinel blir istället chargad av en enhet Sanguinary guard. De har Death masks, som säger att en enhet som blir chargad av dem "must pass a Leadership test" eller få WS1. Eftersom ett fordon inte har något Ld och därför aldrig kan ta ett Ld-test kan det heller inte klara testet. Strikt enligt RAW borde det innebära att fordon som blir chargade av Sanguinary guards alltid får WS1. Jag anser dock inte att så är fallet utan håller fast vid att om man inte har en viss characteristic så kan man aldrig påverkas av test som involverar den characteristic:en.
Vad säger ni?
Charactersitic tests mot en Characteristic man inte har
Re: Charactersitic tests mot en Characteristic man inte har
Jag håller helt med. Har du 0 eller "-" på en characteristic missar du automatiskt. Har du den däremot inte alls, som fordon t.ex inte har LD, så ignoreras det helt. Det står under fordonsreglerna att fordon har en helt egen uppsättning Characteristics som skiljer sig från vanliga. Då kan man heller inte applicera regler som påverkar regler för vanliga icke-fordon.
Det står också under "Characteristic tests" att just de testen inte påverkar Ld och Sv.
Så, the way i see it, håller jag helt med dig Mortarion
Det står också under "Characteristic tests" att just de testen inte påverkar Ld och Sv.
Så, the way i see it, håller jag helt med dig Mortarion
Håller också med
En bild säger mer än 1000 kaniner
Precis min åsikt.Ancalagon skrev:Har du 0 eller "-" på en characteristic missar du automatiskt. Har du den däremot inte alls, som fordon t.ex inte har LD, så ignoreras det helt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Även jag stämmer in. Verkar inet vara något att tjafsa om här 
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Se sida 76
vehicles never take morale checks for any reasons
det är inte ett morale check, det är ett leadership test. äpplen och frukter.Paymaster skrev:Se sida 76
Ja' än't bittä'!