6th ed flyer necrons

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

6th ed flyer necrons

Inlägg av Klus »

HQ (265)
Imotekh The Stormlord: 225 pts
Crypek: Harbringer of eternity, Chronometron 40 pts
Troops (990)
5x Necron Warriors (65): Night Scythe(100) 165 pts
5x Necron Warriors (65): Night Scythe(100) 165 pts
5x Necron Warriors (65): Night Scythe(100) 165 pts
5x Necron Warriors (65): Night Scythe(100) 165 pts
5x Necron Warriors (65): Night Scythe(100) 165 pts
5x Necron Warriors (65): Night Scythe(100) 165 pts
Heavy Support (525)
Doom Scythe: 175 pts
Doom Scythe: 175 pts
Doom Scythe: 175 pts
Fortifications:
Aegis defense line, Comms Relay: 70 pts
1850pts

Dåligt med 6th ed listor uppe tycker jag, själv har jag testat två necron listor hittils, en del regelfel har såklart inträffat men senaste matchen kändes iaf ganska säker.
Vad tror ni om den här listan?
Det var den senaste jag testade och jag blev paff.
Imotekh bor i Comms Relay med en 5a, känner man sig väldigt hotad kan man deploya en 5a warriors i ett hörn också. 2+ cover och förmodligen kan man vara utanför 36" från det mesta i motståndarens armé. I runda 2 kommer i regel alla flygplan in och... dödar typ allt. Tesla destructors är sjuka mot både fordon och troops, och Doomscythes blåser bort allt vad termosar/paladiner heter, marines och bilar smäller på löpande band de med. Imotekh stormar förmodligen ihjäl en del han med, och nightfighten kan ge upp till 3+ cover på alla flygare som redan träffas på 6or.
Inte omöjligt att det finns någon jättebra counter mot denna listan, men den dödar de mesta "balanserade" listorna, och jag vill gråta när jag tänker på en matchup med mina tyranider mot detta.
Btw, grejen med listan är att allt ska flyga så jag är inte ute efter "balans" tips ifall det skulle bryta konceptet. Men jag hör gärna vad ni tror listan kan ha för svagheteter.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: 6th ed flyer necrons

Inlägg av Zurken »

Hydror borde väl kunna hantera det helt ok. Men flyers är rätt OP just nu, känns nästan som att man borde göra om så att man inte behöver skjuta snap-shots på dem (kanske med -1 i stryka som kompensation eller nått).
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Tadaotoko
Inlägg: 622
Blev medlem: 02 nov 2009, 14:33
Ort: Jönköping

Re: 6th ed flyer necrons

Inlägg av Tadaotoko »

Zurken skrev:Hydror borde väl kunna hantera det helt ok. Men flyers är rätt OP just nu, känns nästan som att man borde göra om så att man inte behöver skjuta snap-shots på dem (kanske med -1 i stryka som kompensation eller nått).
Problemet är att listan lätt skjuter ut tre treor med hydror innan de får skansen att skjuta tillbaka. Dock tror jag att man kan bygga en lista med IG och sex laserplan kan bli ganska hämskt också och kunna kontra listan.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: 6th ed flyer necrons

Inlägg av speedfreek »

Jag tror du tröttnar efter en halv turnering.
Och vinner över allt utom superhordorker med lootas och kanoner.

Men det kommer vara en visuellt sett sjukt tuff armé.

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: 6th ed flyer necrons

Inlägg av Seregon »

Man får väl bara ha max 50% av armén i reserve (och alla flygare måste börja i reserve), samt om du i slutet på någon fas inte har några modeller på brädet så förlorar du automatiskt.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: 6th ed flyer necrons

Inlägg av imp »

Seregon skrev:Man får väl bara ha max 50% av armén i reserve (och alla flygare måste börja i reserve), samt om du i slutet på någon fas inte har några modeller på brädet så förlorar du automatiskt.
Tja, jag måste gör aom min Deff Wing lista, för lite saker som börjar på plan.

Max hälften i reserv, men saker som måste börja i reserv räknas inte när man avgör hur många hälften är. Enhet + dedicated transport räknas som en. Hittar dock inget som säger om enheten inte räknas, om transporten måste börja i reserv. Fortifications borde knappast räknas (och jag tror inte de funkar på turneringar heller). Minimum är att Lord eller Cryptek börjar på bordet.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: 6th ed flyer necrons

Inlägg av Hylander »

Har hört lite rykten om brutna flygarlistor... Kul att få se en.

Mina första tankar om reglerna var att skytte är bra och så även mobilt sådant så att ha bikes känns rätt najs.

Om flygarlistan inte börjar så har man två rundor på sig att charga allt på bordet och ta bort det. Nu kanske man kan ställa ut än mer gubbar men trots att combichargen blivit sämre så kanske lite bikes med fistar kan lösa det hela.

En tanke bara..

PS. Jag har inte tokläst på flygande monster dock, så hur man hanterar bevingade mammor eller prinsar men snart kommer en plan på det också...förhoppningsvis... DS.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: 6th ed flyer necrons

Inlägg av lurräven »

Är det inte svårt att manövrera så många flygplan? Jag hade iallafall problem med mina Vendettor när jag testade lite och var tvungen att gå över till hover-mode för att själv kunna ha nåt att skjuta på och tappade då de största fördelarna (bara bli träffad på 6or). Sen undrar jag verkligen hur man ska balansera fliers över codexarna. Som det är nu känns det rätt mycket som fliers kontrar fliers... och sen finns det hydror.

Cool lista. Själv vill jag nog se ett 6ed codex innan jag börjar bygga listor, för att se lite vart GW vill ta det hela.

Truant
Inlägg: 226
Blev medlem: 17 apr 2011, 15:44

Re: 6th ed flyer necrons

Inlägg av Truant »

Vapenmonteringen sitter väl dessutom framtill på en Night Scythe eller hur?

Med så långa förflyttningar känns det svårt att manövrera och kunna skjuta ut en fiende ja, risken är ju att man blir tvungen att flyga av bordet och "tappa en runda".

hur ofta behöver du gå över till hover med dina NS?

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: 6th ed flyer necrons

Inlägg av kombat »

Nightscythes kan inte hovra

Skriv svar