Ork Battalion + Vanguard 1997p

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Yrvind
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 jul 2017, 13:09

Ork Battalion + Vanguard 1997p

Inlägg av Yrvind »

Tjenare!

Kom in på 40k i samband med det att 8th släpptes.
Har aldrig tidigare varit seriöst insatt i Warhammer, men tänkte ge det ett försök denna gång.

Har knåpat ihop en armé. Målet är att köra några turneringar.
Tar gärna emot kritik, både positiv och negativ.

Boyz x29, Nob x1 (Shoota, Kustom Shoota, Big Choppa) - 193
Boyz x29, Nob x1 (Slugga, Choppa, Kustom Shoota, Big Choppa) - 187
Warboss (Kustom Shoota, Powerklaw) - 84
Painboy (Powerklaw) - 65
Weirboy (Da Jump) - 62

Big Mek in Mega Armour (Kustom Mega-Blasta, Killsaw, Kustom Force Field) - 134
Boyz x9, Nob x1 (Slugga, Choppa, Kustom Shoota, Big Choppa) - 79
Battlewagon (Killkannon, Zzap gun, Big shoota x4) - 230

Big Gunz x3 (Lobba) - 90

Killa Kans x3 (Big Shoota, Skorcha x2) - 193
Deff Dread x2 (Skorcha x4) - 306
Morkanaut (KFF) - 374

Battalion +3 CP
Vanguard +1 CP

Tanken är:
Mek & 10 boyz i battlewagon, chargear någon flank
Big gunz sitter på objectives långt bak
Boyz, warboss, painboy, & weirdboy knatar upp till fots. Teleporterar slugga boyz till battlewagon om/när det behövs.
Naut, Deff, & Kans tar andra flanken. Håller sig under KFF.

Jag är inte helt säker på att battlewagon är en bra idé.
Funderar på att byta den mot 2x flyers (Wazbom + blitza?) + boyz, och stoppa Mek'en i boyz gruppen för KFF.

//Yrvind

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Ork Battalion + Vanguard 1997p

Inlägg av Nora »

Kul lista! Några saker jag tänkte på:
Big Mek i mega armour är ganska långsam och riskerar att sinka alla walkers, kanske bättre att med en bike istället?
Jag skulle inte kombinerat flanera med andra avståndsvapen på kannorna om du avser att köra dem i samma enhet.
Är tveksam till om en Battlewagon är värd sina poäng, men oavsett skulle jag köra den utan stor kanon och dubbelt så många boyz istället.
Sedan är jag nyfiken på hur du tänker konventets dina lobba-pjäser?

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Ork Battalion + Vanguard 1997p

Inlägg av Grudge »

Det verkar som att den bästa rollen för en BW i 8th är som transport åt en CC-enhet - antingen en Warboss med 19 choppa boyz, eller en Nobz mob med ammo runts. Då bör den ha hard top (för T8) och deffrolla, och man kan i princip skippa övrig beväpning eftersom den hör hemma i fiendens face ASAP.

Big Mek på bike är nog bättre än med MA. Tror inte det är värt med en KFF Big Mek för att bara skydda en BW, bättre att ha honom på bike tilsammans med den stora bloben.

Också, Mad Dok Grotsnik kostar bara några poäng mer än en vanlig Painboy, och är ganska mycket tuffare. Alternativt, om du kör footslogging boyz kan det vara värt att titta på en Nob with Waaagh Banner istället för en painboy, särskilt om du redan har en KFF som skyddar dem.

Yrvind
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 jul 2017, 13:09

Re: Ork Battalion + Vanguard 1997p

Inlägg av Yrvind »

Har gjort om listan efter feedback här och på dakkadakka.

2000/2000
Battalion:
- 29x Boyz, 1 Nob (10 Shoota, 20 slugga, 1 Big Choppa)
- 29x Boyz, 1 Nob (10 Shoota, 20 slugga, 1 Big Choppa)
- 29x Boyz, 1 Nob (10 Shoota, 20 slugga, 1 Big Choppa)
- 1x Warboss (Kustom Shoota, PK, Attack Squig)
- 1x Nob /w Waaagh banner
- 1x Wierdboy (Da Jump)
- 1x Painboy (Killsaw)
- 1x Dakkajet (4 Supa Shoota)

Spearhead:
- 1x Big Mek on Bike (Big Choppa, KFF)
- 1x Gorkanaut
- 3x Big Gunz (3 Kannon)
- 3x Deff Dread (9 Dread Klaw, 3 Skorcha)

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Ork Battalion + Vanguard 1997p

Inlägg av Youndi »

Många som arrangerar turneringar kommer nog begränsa arméerna till 1 detachement eftersom vissa arméer kan bli löjligt starka om man spammar en viss elite el. dyl. Så om du ska på turnering tar du och knör in din Spearhed detachement i din Battallion. När du gör det kan du dra ner på en HQ om du vill och kanske köpa in något annat fint. Jag är dålig på orker så kan inte tipsa om vad som vore bra :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Ork Battalion + Vanguard 1997p

Inlägg av Nurgle »

Youndi skrev:Många som arrangerar turneringar kommer nog begränsa arméerna till 1 detachement eftersom vissa arméer kan bli löjligt starka om man spammar en viss elite el. dyl. Så om du ska på turnering tar du och knör in din Spearhed detachement i din Battallion. När du gör det kan du dra ner på en HQ om du vill och kanske köpa in något annat fint. Jag är dålig på orker så kan inte tipsa om vad som vore bra :)
Vilka då? Tror det är sällsynt förekommande men jag kan ha fel.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Ork Battalion + Vanguard 1997p

Inlägg av NilssonHarHund »

Nurgle skrev:
Youndi skrev:Många som arrangerar turneringar kommer nog begränsa arméerna till 1 detachement eftersom vissa arméer kan bli löjligt starka om man spammar en viss elite el. dyl. Så om du ska på turnering tar du och knör in din Spearhed detachement i din Battallion. När du gör det kan du dra ner på en HQ om du vill och kanske köpa in något annat fint. Jag är dålig på orker så kan inte tipsa om vad som vore bra :)
Vilka då? Tror det är sällsynt förekommande men jag kan ha fel.
Enig om detta. Jag tycker snarare det verkar vara som skrivet i regelboken med ett max på 3 detachments på 2000p.

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Ork Battalion + Vanguard 1997p

Inlägg av Youndi »

Summerfight som arras av oss i M-Wolf har max 1 detachement. Detta efter tips från Hylander i TOK. Så det är två föreningar varje fall.

Skriv svar