Warpspider lista?

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Ljuybos
Inlägg: 90
Blev medlem: 07 mar 2015, 08:44

Warpspider lista?

Inlägg av Ljuybos »

Lirar inte Eldar mer men är intresserad av hur en Warp Spiderlista är uppbyggd och hur man tänker rent taktiskt när man lirar den?

Nån som har koll?

/ Ljuy.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Warpspider lista?

Inlägg av DHettNeck »

Det är egentligen bara att spamma så mycket warpsiders man kan tagna från Aspect Hosts och sen dominerar man slagfältet ;)

Man har några svagheter kvar så som 2++ RR save och AV14 saker. Men utöver det spöar man det mesta ganska lätt genom att skjuta bort det och vara mobil nog för att ta alla objectives.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Warpspider lista?

Inlägg av Flogger »

Vanliga är väl typ 4 aspect hosts med 10x5 spindlar och 2x6 hökar.

Sedan minsta möjliga i en craftworld host. Typ.


Troligen den mest absurda listan i hela spelet :roll:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Mr_riot
Inlägg: 753
Blev medlem: 31 mar 2009, 21:00

Re: Warpspider lista?

Inlägg av Mr_riot »

Jag måste nog säga att jag missat lite med uppdaten med spindlarna, vad är det som gör dom så bra? Har sjukt dålig koll på 40k nuförtiden...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Warpspider lista?

Inlägg av DHettNeck »

Enormt snabba, går inte att skjuta ihjäl och skjuter sönder allt som inte är armour 13-14 eller har 2++ RR save.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Warpspider lista?

Inlägg av Flogger »

Mr_riot skrev:Jag måste nog säga att jag missat lite med uppdaten med spindlarna, vad är det som gör dom så bra? Har sjukt dålig koll på 40k nuförtiden...
VARJE gång de targettas så får de hoppa 2D6". Typ bakom en mur (så de inte syns)...och ditt skytte är wasted...

Tänk på det någon sekund..

Sedan tänk dig 1 mur. Du har 5 enheter på var sida om muren. Du kan inte döda en enda spindel med ditt skytte. För de hoppar varje gång. Som en fucking studsboll...
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Warpspider lista?

Inlägg av refabricated »

Tror det var jag som hittade på listan och jag en del battlereports skrivna nånstans. Antingen i min bloggtråd eller i battlereportdelen här på forumet.

Kärnan i listan och det som gör den så bra är att inget kan trade:a effektivt mot den. Som tidigare nämnts så försakas skytte iom hoppet. Och skall du slå mig i cc så måste du wipa enheter på en cc-runda, dock så kommer jag troligen sedan döda det som chargade mig. Vad jag vet finns det ingen enhet för 100pts som instakillar 5 spiders. Vilket ger att du chargar mig, dödar inte alla spindlar, sedan hitandrunnar jag och skjuter bort din enhet.
Att man sedan kan skada allt utom saker med i10 och av13+ är inte fel. Inte heller att man autoklarar leadership checks.
Den tredje stora styrkan är att jag rör mig 3ggr per runda. Så jag blir aldrig straffad för attt jag hade otur med skytte och står öppen för en charge. Jag springer bort 6", sedan hopppar jag 2d6.

Listan jag spelade var 10*5 spiders, windrider host(minimal) och 2*6 hökar. Internationellt så spelsr folk numera saker i stil med:
- jetseers + 6*5 spiders
- 3 IK plus Spiders
Och liknande, personligen så tycker jag min tappning är bättre.

Spela INTE denna listan mot folk som inte är beredda på det. Och jag skulle inte rekommendera någon att köpa på sig 50+ spindlar om man inte tänker sig strikt turneringsspel. Du kommer väldigt snabbt få slut på folk som vill spela med dig och då har du lagt tusentals kronor på modeller som aldrig får se spelborden. Listan är helt enkelt inte kul att möta. Säger det igen, rekommenderar inte någon att skaffa på sig tusen spiders OM man inte tänker sig turneringspel(och det kommer 1-2 turneringar om året som tillåter listan i svea).
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Laughing God
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48

Re: Warpspider lista?

Inlägg av Laughing God »

Nu säger jag absolut inte att spiders är dåliga med min kommande kommentar, de är som alla ovanstående har sagt riktigt bra. Vad som kan vara bra att tänka på om du inte vill spamma för många, tex om du vill vara "snäll" mot dina medspelare och "bara" köra kanske 5x5 spindlar, är att rundan efter att de hoppat undan skytte så får de bara göra sin vanliga move. Så hoppar de bak för att undvika 24" skytte så lär de inte nå att skjuta själva rundan efter. Eller om de hoppar bakom en mur så måste man försäkra sig om att man kan gå igenom eller runtom med hjälp av sin move och ev battlefocus för att kunna nå med sina 12" skott.
Med många små enheter lär du förmodligen alltid kunna skjuta något ändå, men det är kanske värt att tänka på att deras enda nackdel "begränsar" dem till att nå 24" med sitt skytte :)
"Then the Glitter Hit the Fan…"

ekekrantz
Inlägg: 211
Blev medlem: 29 maj 2014, 16:12
Ort: Västerås

Re: Warpspider lista?

Inlägg av ekekrantz »

Om du vill köra med mass spindlar mot kompisar och fortfarande ge dem en chans bör du tillämpa itc regeln att de bara får hoppa en gång per player phase, annars kommer nog inte många vilja spela med dig=)
Jacob Ekekrantz- Games of Westeros

Mer ITC åt folket!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Warpspider lista?

Inlägg av Flogger »

Skönt att jänkarna gör något vettigt för en gång skull. Detta är verkligen den mest spelförstörande listan någonsin skapades GW.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar