Pilot: Mono-Slaanesh Daemons 40k 1850

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
G0ndur
Inlägg: 43
Blev medlem: 12 aug 2013, 08:12

Pilot: Mono-Slaanesh Daemons 40k 1850

Inlägg av G0ndur »

Tja!

Det finns inte så mycket input ute på nätet för den här typen av army builds, så jag är tacksam för i princip vilken input som helst för denna lista. (Jag vet dock inte hur mycket folk har koll på Daemons generellt sett).
Listan är experimentell, men ändå seriös. Jag har utmanat mig själv med att få en mono-Slaanesh lista att fungera på egen hand utan att blanda in de övriga gudarna.

Jag möter till vardags mest vänskapliga (men ganska hårda) listor beståendes av Tyranids, Necrons, Dark Eldar eller Eldar.

Strategin är att på ett sätt motsvara gamla Tyranids (som inte sköt lika mycket som det känns att de skjuter nu) med Fleet, Run D6+3'', Rending, Fearless, osv på allt samt i princip endast close combat:

- Daemonetter springer med Masque någonstans i mitten. Masque kan kasta olika "dances" som mest fungerar som störningsmoment för motståndaren, några är ganska hyfsade (t ex BS 1 samt ingen Overwatch på en enhet)

- Bakom dem i mitten avancerar Soul Grinders som fokuserar på tanks, transporter och flyers, men kan också mörda motsvarande SM infanteri. De kan även låsa in infanteri i närstrid strid, och med sin AV 13 i front borde de klara det mesta då man slår på fronten på walkers.

- En första Deathstar beståendes av en beriden Herald springer 12'' tillsammans med Seekers. Tätt bakom/ bredvid en liknande Deathstar med beriden Herald fast med Fiends, även den med movement 12''. Dessa formationer har en massa attacker som de kan re-rolla pga sin locus. Tanken är att Heralds nyttjar Malefic för att frambringa fler trupper. Exalted award Grimoire ger chansen att öka upp invul save med 2 steg för en enhet.

- Keepern flankar någonstans i cover alternativt Deep Strike bakom fiendens linjer med fokus på att bl a köra Telepathy i närstrid (Ps Shriek). Hans greater rewards är där för att hålla honom levande med chans att rulla 3+ armour och liknande.

- Prinsen är där mest som support-enhet med Biomancy. Han rör sig också någonstans i mitten och kommer bl a kunna sopa iväg 2D6 S6 attacker med range 18'' (lash of Slaanesh)

Några diagnostiska fajter har jag kört. Vunnit väldigt lätt mot en habil Grey Knights lista, haft en bra chans på Tyranids, bävar dock inför Necrons och allt annat som skjuter löjligt mycket.

(UNBOUND) 1849

HQ
Keeper of Secrets 170 (Telepathy)
2x Greater reward 40
Masque of Slaanesh 75
2x Herald of Slaanesh 90 (Malefic)
2x Exalted Loci of Beguilement 60
2x Psyker lvl 1 50
2x Psyker lvl 2 50
2x Steed of Slaanesh 30
Exalted reward (Grimoire)
HQ ∑ 595

Troops
10x Daemonettes 90
10x Daemonettes 90
10x Daemonettes 90
Troops ∑ 270

Fast attack
13x Seekers 156
Heartseeker 5
FA ∑ 161

Elites
5x Fiends 175
Elites ∑ 175

Heavy support
2x Soul Grinder 270
2x Daemon of Slaanesh 30
2x Phlegm bombardment 60
Daemon prince of Slaanesh (Biomancy)
Daemonic flight 40
Armour 20
Psyker mastery level 1+2 50
Greater reward 20
HS ∑ 645


Tack!
/g
<Tau

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Pilot: Mono-Slaanesh Daemons 40k 1850

Inlägg av Spell Familiar »

Cool lista, coola idéer och The dark Prince of sex, drugs and rock'n'roll behöver verkligen lite representation. Som CSM/CD lirare med Tzeench som huvudgud och Slaanesh som andra val är jag mycket intresserad av att få det att funka.
Mina tankar:
1. Är miss Mask superviktig? Varför inte en till Keeper? Maxa telepathy så du kan köra så många psychic shreik som möjligt den är effektiv. Hade nog fimpat prinsen till förmån för en till keeper.
2. Varför inte CAD? Ser ut som att du kan få till det och att få obsec på de små prinsessorna är ju inte fel.
Kanske två CAD? Eller ett AD. För att få till fler Hq. Eller ett CAD och ett unbound detatchment. Om din Keeper är Warlord och får två chanser att ha instans death på alla attacker kommer nidsen sätta tungan i halsgropen.
3. dödsjärnorna kommer vara beroende av snyggt taktiskt manövrerande och placering. De är ju inne efter en fientlig shootingfas så att prioritera med cursed Earth och Grimoar är key.
4. Kopplat till ovan hade jag nog inte deepat in keepern eller keeperna. De får springa bakom och ge dig en säkrare pool med warpcharges i början. Sjukt drygt om du behöver kasta 2 CE för att skydda dina stjärnor och du slår en 1 och måste prioritera. Dessutom får motståndaren fler jobbiga mål att hantera.


Så tänker jag.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Pilot: Mono-Slaanesh Daemons 40k 1850

Inlägg av Max »

Du har rätt mkt lvlar och tillgång till bästa spellen i spelet, invisibilty. Hade testat några matcher när du bara slår fram den på dina dödsstjärnor, hjälper väldigt mkt mot skyttearméerna. Gillar backupen med dina tjocka saker som kommer efter dödsstjärnorna. Du kan också använda prinsen "springandes" på backen om du får shrouding med någon magiker då han har 2+ cover även om han inte flyger då och ger lite mer möjligheter till att charga. Håller också med föregående talare, det verkar inte finnas någon viktig anledning att spela undbound, men ni kanske brukar göra det i er spelgrupp? En CAD ger ju både outscooring och reroll på warlord trait vilket kan vara sjukt bra med demonerna eller om du slår på strategic för att få infiltrate eller nightfighter som båda är rätt tunga när du möter skyttearméer.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Pilot: Mono-Slaanesh Daemons 40k 1850

Inlägg av Elevatorlake »

Spell Familiar skrev:Cool lista, coola idéer och The dark Prince of sex, drugs and rock'n'roll behöver verkligen lite representation. Som CSM/CD lirare med Tzeench som huvudgud och Slaanesh som andra val är jag mycket intresserad av att få det att funka.
Mina tankar:
1. Är miss Mask superviktig? Varför inte en till Keeper? Maxa telepathy så du kan köra så många psychic shreik som möjligt den är effektiv. Hade nog fimpat prinsen till förmån för en till keeper.
2. Varför inte CAD? Ser ut som att du kan få till det och att få obsec på de små prinsessorna är ju inte fel.
Kanske två CAD? Eller ett AD. För att få till fler Hq. Eller ett CAD och ett unbound detatchment. Om din Keeper är Warlord och får två chanser att ha instans death på alla attacker kommer nidsen sätta tungan i halsgropen.
3. dödsjärnorna kommer vara beroende av snyggt taktiskt manövrerande och placering. De är ju inne efter en fientlig shootingfas så att prioritera med cursed Earth och Grimoar är key.
4. Kopplat till ovan hade jag nog inte deepat in keepern eller keeperna. De får springa bakom och ge dig en säkrare pool med warpcharges i början. Sjukt drygt om du behöver kasta 2 CE för att skydda dina stjärnor och du slår en 1 och måste prioritera. Dessutom får motståndaren fler jobbiga mål att hantera.


Så tänker jag.
Jag är rätt säker på att du inte kan köra battle forged och unbound i samma lista. Antingen är alla modeller med i formations eller detachments och då är den battle forged eller inte. Har du en enda modell som inte är med i en formation eller detachment så blir hela listan unbound med allt som kommer därtill.

Edit: jag rättar mig själv då formations verkar behålla sina specialregler även om de ingår i en i övrigt unbound lista.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

G0ndur
Inlägg: 43
Blev medlem: 12 aug 2013, 08:12

Re: Pilot: Mono-Slaanesh Daemons 40k 1850

Inlägg av G0ndur »

Spell Familiar skrev:[...]
Så tänker jag.

Haha, tackar! Ja verkligen ;)
Och tack för input:

1. Nej Miss Mask är inte jätteviktig, men den är förutom danserna till för att locka fienden att slösa skott på en enda gubbe (visserligen på 75 pinnar...). Min huvudmotståndare har antingen overkill i låg str/låg/ap eller dunderkanoner som skjuter en gång. Inte mycket däremellan.
Keepern är lite ett obeprövat kort; hittills i matcherna som jag kört har han mest lökat och kommit på efterkälken bakom Daemonetterna, därför ville jag prova att DPa honom nästa gång. Så får vi se då.
Tanken med Prinsen är som sagt att helt enkelt ska vara en support unit som stör extra mycket.
Jag har faktiskt byggt Prinsen av en vanlig Keeper med magnetiserade (drak)vingar, vilket gör att jag kan köra dubbla Keepers om andan skulle falla på :)
2. (Gäller även Max och Elevator lakes kommentarer) ... ja det där har jag snurrat till. Egentligen är listan en helt vanlig CAD med en extra HQ + troops som allies... :)
3. Japp det är tanken, att hoppas på CE och att Grimoiren inte hakar upp sig. Hittills har dödsstjärnorna funkat bra. Seekers dog under slutskede på runda 3 förra gången. Fiends åt sig igenom 5 enheter av Tyranids, bl a genom att skopa upp och låsa in 3 skjutande enheter. Sen dog de också.
4. Det är iofs sant. Bra poäng. Det känns som att med två greater rewards borde han kunna överleva en hyfsad stund.
<Tau

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Pilot: Mono-Slaanesh Daemons 40k 1850

Inlägg av fauh »

Du kan inte alliera in samma faction som din Primary Detachment så du får nog göra det till dubbel CAD.

G0ndur
Inlägg: 43
Blev medlem: 12 aug 2013, 08:12

Re: Pilot: Mono-Slaanesh Daemons 40k 1850

Inlägg av G0ndur »

Japp, insåg det strax efter att jag skrev det.
Men dubbel CAD, blir det inte... Unbound? Eller hur då 'dubbel'?

Varje gång man tror att man fattat army builden som lanserats sedan 6th edition så är det någon ny input som gör att man är tillbaka på noll, typ "detachments är egna formationer eller vice versa"...
<Tau

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Pilot: Mono-Slaanesh Daemons 40k 1850

Inlägg av Naz87 »

G0ndur skrev:Japp, insåg det strax efter att jag skrev det.
Men dubbel CAD, blir det inte... Unbound? Eller hur då 'dubbel'?

Varje gång man tror att man fattat army builden som lanserats sedan 6th edition så är det någon ny input som gör att man är tillbaka på noll, typ "detachments är egna formationer eller vice versa"...
Du får ha hur många Detachments och formations du vill i en bound lista alltså 2st CAD så länge du uppfyller minimum kraven för båda det är först när du tar en Unit som inte passar in i en formation eller Detachment listan som listan blir unbound.

G0ndur
Inlägg: 43
Blev medlem: 12 aug 2013, 08:12

Re: Pilot: Mono-Slaanesh Daemons 40k 1850

Inlägg av G0ndur »

OK. Jag tolkar regelbokens exempel på detachments som att de inte bara är "exempel" utan det som faktiskt gäller om man inte har egna detachmens (t ex Daemons).
<Tau

Skriv svar