42x t6 wounds tyranids med 43 Komp

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Klus

Re: 42x t6 wounds tyranids med 43 Komp

Inlägg av Klus »

egge skrev:Tänkte skriva något men kom på att det var onödigt. Jag drar banala slutsatser men det är du som räknar på att allt går perfekt som du vill. :shock:

Armén är hård, utan tvekan, men du kan bara inte räkna med att allt går som du vill. Att plocka land raiders är sjukt svårt - även med s6 monster attacker. Jag tror armén skulle bli mycket bättre med endast en tervigon, fler scoring enheter i grundarmén och en enhet zoanthropes. 4 hive guards räcker mer än väl i kompat klimat.

Och nej, jag tror fortfarande inte på att termagants är så himla lätt inom 6" från en tervigon eller att det händer så ofta att tervigonen har traskat över brädet och överlevt när den är en av två synaps enheter.

Men tak på rippers alt att de bara skulle ge +3 per 5-manna enhet.
Det är skillnad på att med statistik berätta hur det går mellan 2 enheter, och att berätta att "min lista dödar din"
Jag drar inte slutsatsen att jag vinner mot din lista, jag drar slutsatsen att 11 assaultande gants vinner eller får lika i en strid mot 10 Spacemarines där gantsen assaultar, statistiken pekar på att det ska bli så men sen kan tärningar självklart ändra hur det går.
Jag drar slutsatsen att en trygon är kapabel att skada en landraider därför att statistiken pekar på att den ska kunna göra det.
Jag drar däremot INTE slutsatsen att "jag dödar din armé på 5rundor och du dödar inget för mig".

En tervigon spawnar gants 6" ifrån sig, de springer 6" = 12". Går tervigonen sedan 6" är han alltså inom 6" range. Behöver man komma mer än 12" frammåt kan man sätta gants i en rad så att de som längst slutar 6" bakom honom, då kan de spawna 6" frammåt, springa 6", assaulta 6" och ändå tom NUDDA tervigonen. Jag har i alla mina matcher upplevt att det är, om man vill, kissenkelt att hålla gantsen inom range.

Det är fullt möjligt att armén går att förbättra på massor av olika sätt, har ju som sagt inte ens speltestat den än. Dock är tanken med listan att ha jättemånga t6 wounds så tänker inte byta ut något av monstren.

Synapsen är ett problem, det har du rätt i, har tänkt att om det visar sig gå skit pga synaps sänka kompen med -4, ta bort 5 rippers och slänga prime på en trygon.

Och ytterligare en gång, poängen är att visa att det är förjävligt att kunna köpa komp i allmänhet, ingen lista borde kunna göra det.

BTW skulliz, komp 43 inte 48. 43 är mer än förtjänat ändå imo.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

egge

Inlägg av egge »

Det är skillnad på att med statistik berätta hur det går mellan 2 enheter, och att berätta att "min lista dödar din"
Jag drar inte slutsatsen att jag vinner mot din lista, jag drar slutsatsen att 11 assaultande gants vinner eller får lika i en strid mot 10 Spacemarines där gantsen assaultar, statistiken pekar på att det ska bli så men sen kan tärningar självklart ändra hur det går.
Ah! Där har vi en rätt grov skillnad i åsikter. Jag tycker att en hypotetiskt perfekt situation är samma sak som att säga "min lista dödar din" (även om det jag skrev var mer menat som ironi för att understryka att en bättre kompad standard marine-lista har goda möjligheter att mosa listan). Frågan är hur svårt det är att få tag i den perfekt statistiska situationen. Jag tror det klart blir mer så att termagaunts måste agera scoring-trupper än som shock-trupper. Att då säga att de kan döda marines i en situation som väldigt sällan lär hända är lite...svävande för mig.

Att kunna köpa komp är en intressant diskus och har säkert varit på tapeten innan. Kom faktiskt inte ihåg om det är så att folk föredrar att se vissa enheter på bordet eller inte. Och mallen är alltid under utveckling så kör på!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Kan inte alla teorihammrare göra världen en tjänst och komma och få lite regelrätt bögstryk/torskasmörj/smisk på stjärten på ett konvent istället för att bara gnälla på internet?

Kom tillbaka när du är en verklighetsperson.
Bongakongalonga!

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

bra, då tycker vi olika, jag föredrar statistik och kalkylering för att se hur saker klarar sig mot varann och det är även det enda jag tycker är vettigt vad gäller teoricrafting överhuvudtaget.
skönt att du var ironisk, slipper jag ha fel värderingar ang dina åsikter.

Självklart är allting situationsbaserat, i många sammahang vill gantsen inte alls slåss. Anledningen till att jag skrev hur gantsen sköter sig i CC var för att du sa att de är "skrattretande" vilket jag inte alls håller med om, och med statistik förklarade varför.
En strid är enkelt att se statistiken i, men en hel match eller även en runda eller ett sammahang är omöjligt att räkna då det är helt situationsbaserat hur man på olika sätt (om man kan) vill influera outcomen av situationen.

Och jag säger det igen:
Listan är inte bäst i världen, finns säkert mängder av listor som kan ta itu med den men den har alldeles för snäll komp för så svårdödade och lättspelade saker.

Speedfreak: Teori är enda sättet att diskutera på ett forum, kan gärna komma och få smisk på en turnering men vill iaf få en teoretiskt rätt bedöming på min komp.

Förlåt att jag tycker ripperkompen är buggad till min fördel och därför "gnäller"? och vill få den rättvis.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

mindtrix

Inlägg av mindtrix »

Givetvis är statistik intressant men gauntsen kanske inte ens kommer fram. Hur terrängen ser ut är ganska omöjligt att svara på.
Sen kan jag hålla med om att gaunts är underskattade. Hey, det är bara ett spel=)

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

klart du får en bra lista när du basserar den på tyranidlistan mest överkompade enheter.. Men det tar ett par turneringar till sen kommer hiveguards och tervigorns ge vettiga minus, och då kommer inte alla kompoptade tyranidlistor vara fulla av dem..

Halvar

Inlägg av Halvar »

vilket gör att monstrous creature kompen måste börja gälla från tredje modellen eller liknande, inte från allra första. eftersom man itne kan ha transporter eller fordon som är farliga kommer juh alla anti-tankvapen vara till förfogande. vanliga listor får minus för fjärde fordonet, och det är ett ganska mjukt minus.

och mawloc, som är värdelös med regeln i sweFAQ kostar 4-16 i komp.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Det är mycket som är felkompat, vissa saker är för snällt kompade och vissa är för argt kompade.
Bästa är ju att försöka hitta kryphålen och de bäst optade listorna för att visa vad som är fel med kompen.
Ska inte ens spela denna listan nån gång vad jag planerat, gjorde den bara för att visa hur ripperkompen failar.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Halvar skrev:och mawloc, som är värdelös med regeln i sweFAQ kostar 4-16 i komp.
Mawloc borde ge ge mycket mindre minus en trygon, även efter swe-faq ändrat sig / GW faqen kommit..

Poet

Inlägg av Poet »

Nefrums: shit va du neggar över tyranids.. tycker du dem är så SJUKT bra så spela dem? Min lista, precis som min brors droppade ju typ 20+ i komp pga nya kompmallen.. så gnäll inte på att hive guards e för mjukt kompstraffade.. isåfall kan vi ju börja diskutera hur en battlecanon kan wasta 450p warriors på 1 platta.. "dem e ju sjukt bra, borde kompa -40 typ".

Nids kan inte ta ut fordon överhuvudtaget utan hiveguards, pga mongoregel att man bara träffar på 6or i närstrid när ett fordon åkt långt. Så man måste mer eller mindre ha dem i listan för att ens va kompetativ - Ska vi verkligen straffas med mer än -4kp/hiveguard så kommer nids inte gå att spela i kompat klimat.

Varför diskuterar ingen dark eldar som glider omkring me 7-10 lansar och spränger allt dem tittar på för? Eller stormshield/thunderhammer som kompar -1?! och får ett obalans 3+ invo save i landraider (som är sjukt svår att ha sönder) som kan charga runda 1 (om motståndaren börjar med att gå frammåt)

Finns så sjukt mycke andra grejjer att gnälla över, så lägg ner nids-agget och så får vi testa nya kompen.

Skriv svar