Det är skillnad på att med statistik berätta hur det går mellan 2 enheter, och att berätta att "min lista dödar din"egge skrev:Tänkte skriva något men kom på att det var onödigt. Jag drar banala slutsatser men det är du som räknar på att allt går perfekt som du vill.![]()
Armén är hård, utan tvekan, men du kan bara inte räkna med att allt går som du vill. Att plocka land raiders är sjukt svårt - även med s6 monster attacker. Jag tror armén skulle bli mycket bättre med endast en tervigon, fler scoring enheter i grundarmén och en enhet zoanthropes. 4 hive guards räcker mer än väl i kompat klimat.
Och nej, jag tror fortfarande inte på att termagants är så himla lätt inom 6" från en tervigon eller att det händer så ofta att tervigonen har traskat över brädet och överlevt när den är en av två synaps enheter.
Men tak på rippers alt att de bara skulle ge +3 per 5-manna enhet.
Jag drar inte slutsatsen att jag vinner mot din lista, jag drar slutsatsen att 11 assaultande gants vinner eller får lika i en strid mot 10 Spacemarines där gantsen assaultar, statistiken pekar på att det ska bli så men sen kan tärningar självklart ändra hur det går.
Jag drar slutsatsen att en trygon är kapabel att skada en landraider därför att statistiken pekar på att den ska kunna göra det.
Jag drar däremot INTE slutsatsen att "jag dödar din armé på 5rundor och du dödar inget för mig".
En tervigon spawnar gants 6" ifrån sig, de springer 6" = 12". Går tervigonen sedan 6" är han alltså inom 6" range. Behöver man komma mer än 12" frammåt kan man sätta gants i en rad så att de som längst slutar 6" bakom honom, då kan de spawna 6" frammåt, springa 6", assaulta 6" och ändå tom NUDDA tervigonen. Jag har i alla mina matcher upplevt att det är, om man vill, kissenkelt att hålla gantsen inom range.
Det är fullt möjligt att armén går att förbättra på massor av olika sätt, har ju som sagt inte ens speltestat den än. Dock är tanken med listan att ha jättemånga t6 wounds så tänker inte byta ut något av monstren.
Synapsen är ett problem, det har du rätt i, har tänkt att om det visar sig gå skit pga synaps sänka kompen med -4, ta bort 5 rippers och slänga prime på en trygon.
Och ytterligare en gång, poängen är att visa att det är förjävligt att kunna köpa komp i allmänhet, ingen lista borde kunna göra det.
BTW skulliz, komp 43 inte 48. 43 är mer än förtjänat ändå imo.