1700p Imperial Guard

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Krillbur

1700p Imperial Guard

Inlägg av Krillbur »

Hej på er! Den här lista får en komp på 7 mäktiga poäng enligt RTmallen. Kan det vara så att IG får sämre komp ju högre poäng man spelar med eftersom du får in så mycket och får minus för allt? Bara lite nyfiken så. För mig känns listan balanserad. Vore det något så vore det Russarna, men jag har svårt att fylla ut poängen, Har ju inte en oändlig pool med figurer :roll: Vore iallfall tacksam för kommentarer.

HQ
Company command squad @ 105p
-Company commander; Senior officer
-4 veterans; 2 Grenade launcher; Regimental standard
-Officer of the fleet; intercept reserves
Chimera @ 55p
Mulitlaser; Heavy Flamer

Elite
8 Ratlings @ 80p
Sniper rifle; Infiltrate; Stealth

Troops
Platoon Command squad @ 45p
Platoon commander; Junior officer; 4 Guardsmen; Plasma gun
Chimera @ 55p
Mulitlaser; Heavy Flamer

Infantry squad @ 75p
Sergeant; 9 Guardsmen; Flamer; Lascannon; Combined squad

Infantry squad @ 75p
Sergeant; 9 Guardsmen; Flamer; Lascannon; Combined squad

Infantry squad @ 75p
Sergeant; 9 Guardsmen; Meltagun; Missile launcher; Combined squad

Heavy weapon Squad @ 60p
3 Mortar
--------------------------------------------------------------------------------------
Platoon Command squad @ 40p
Platoon commander; 4 Guardsmen; Junior officer; Meltagun
Chimera @ 55p
Mulitlaser; Heavy Flamer

Infantry squad @ 100p
Sergeant; 9 Guardsmen; Flamer; Auto cannon; Combined squad
- Commissar; Boltpistol; Stubborn; Summary execution

Infantry squad @ 65p
Sergeant; 9 Guardsmen; Flamer; Auto cannon; Combined squad

Infantry squad @ 65p
Sergeant; 9 Guardsmen; Grenade launcher; Auto cannon; Combined squad

Fast
Hellound @ 130p
Inferno Cannon; Heavy Bolter; Fast

Scout Sentinel @ 40p
Heavy flamer; Scouts; Move through cover

Scout Sentinel @ 40p
Autocannon; Scouts; Move through cover

Heavy support
Leman Russ Battle Tank @ 170p
Battle cannon; Heavy Bolter; Sponson Heavy Bolters; Lumbering Behemoth

Leman Russ Battle Tank @ 170p
Battle cannon; Heavy Bolter; Sponson Heavy Bolters; Lumbering Behemoth

Leman Russ Vanquisher @ 200p
Vanquisher Battle cannon; Lascannon; Sponson Heavy Bolters; Coaxial Heavy stubber; Lumbering Behemoth

Total 1700p

Anton

Re: 1700p Imperial Guard

Inlägg av Anton »

Tycker inte heller den är så hemskt farlig men en kompmall är alltid gjord för att det inte ska gå att bygga en lista som får för bra komp. Det går alltid att bygga listor som får för låg komp.

Håller med om att det är svårt att kompa bra med IG. Allt är så billigt att minusen blir väldigt höga per poäng. Man får tänka på att val som ger lite minus i praktiken ger plus, särskilt om de är dyra. En Enginseer ger inget minus till exempel och med tre russar i listan är han nog inte helt bortkastad. Stormtroopers ger bara -2 per enhet (förutsatt två specialvapen) och kostar ungefär 100-180 poäng.

Du kan spara 4 poäng om du kombinerar två russar till en Squadron. De blir lite sämre förstås.

En Vanquisher ger -8. En Medusa med Bastion Breacher Shells är mycket bättre på att spränga fordon och ger bara -6. Visserligen är den billigare så det är ungefär samma minus per poäng.

Dyra sponsons på russar är bra (plasma). Det ger mycket eldkraft utan att påverka kompen. En billig Russ MBT ger -8 på 150 poäng. En Demolisher med las/plasma kostar 220 för samma minus och skjuter stenhårt.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Det gäller ju givetvis generellt för alla codexar att mer poäng ger lägre komp.

Fast jag insåg just att det finns en liten "bugg" i systemet. Har man en 1500-poängslista och lägger till en 200-poängsenhet som ger plus så har man plötsligt en lista som rimligtvis är hårdare, men får högre komp. Jag har svårt att tänka mig att det finns en enhet som är så dålig att armén blir aktivt sämre av att man har med den.

Anton

Inlägg av Anton »

HeadWar skrev: Fast jag insåg just att det finns en liten "bugg" i systemet. Har man en 1500-poängslista och lägger till en 200-poängsenhet som ger plus så har man plötsligt en lista som rimligtvis är hårdare, men får högre komp. Jag har svårt att tänka mig att det finns en enhet som är så dålig att armén blir aktivt sämre av att man har med den.
Varför är det en bugg? En 1700-lista kan aldrig jämföras med en 1500-lista, bara med andra 1700-listor.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Fortsätter den diskussionen här.

Skriv svar