Space Marines till GC

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Skcuzzlebumm
Inlägg: 240
Blev medlem: 27 jan 2011, 23:09
Ort: Göteborg

Re: Space Marines till GC

Inlägg av Skcuzzlebumm »

Det är jätte intressant att läsa vad ni skriva.

Denna typ Bike listan skulle få ganska högt komp poäng i England. Här komp handlar mycket mer om hur bra / stark den enheter du ta är i 40k, och sedan om det finns variation eller inte. Med svagare enheter, typ Bikes som Troops, det spelar ingen roll om det är variaton eller inte.

Det är verkligen intressant att läsa det är mycket annorlunda i Sverige.
refabricated skrev:Och jag som tänkte spela fluff...

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Space Marines till GC

Inlägg av Asplund »

Väntar med spänning på fyndig kommentar på ovan ^

:)

Användarvisningsbild
Skcuzzlebumm
Inlägg: 240
Blev medlem: 27 jan 2011, 23:09
Ort: Göteborg

Re: Space Marines till GC

Inlägg av Skcuzzlebumm »

Jag säger inte att det är fel, bara intressant att är så annorlunda. Vilket är bra som förändring är bra.
refabricated skrev:Och jag som tänkte spela fluff...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Space Marines till GC

Inlägg av Zurken »

Grundidén för kompen är samma här, det är nog mest olika åsikter på vad som är bra/hårt och vad som är dåligt/mjukt.

Bikes anses som ett starkt val, eftersom de tål mycket och är snabba (främst deras snabbhet är det som gör dem bra). De är absolut inte det starkaste valet i 40k, men bättre än Tacticals som är "medel-valet".

Det kommer snart (imorgorn) komma upp riktlinjer för kompen på http://tok.sverok.net/gothcon40k/index.php , där kan du se lite mer hur vi som kompar tänker. Kan bli intressant att få kommentarer från någon utomstående på dem sen.
Alexander Merinen

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Space Marines till GC

Inlägg av cadelin »

men zurken för fan, bikes är inte bra. Ser du bikes i okompade turneringar?
Dom spelas bara med i kompade turneringar för om dom inte scorar så är det pluskomp.

Det enda som är bra i listan är outflankande landraider.
Edit, landspeeders med iofs

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Space Marines till GC

Inlägg av Bengtsson den yngre »

cadelin skrev:men zurken för fan, bikes är inte bra. Ser du bikes i okompade turneringar?
Dom spelas bara med i kompade turneringar för om dom inte scorar så är det pluskomp.

Det enda som är bra i listan är outflankande landraider.
Edit, landspeeders med iofs
+1 fast jag tycker nog allt att stormen är bra den med och att det verkar lite dumt at outflanka raidern när man har en massa ömtåliga meltabikes som gärna gömmer sig i reserven
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Space Marines till GC

Inlägg av Gonka Koff »

Jag tror att den stora skillnaden mellan bedömning i Sverige och England är att "medel" är olika. Placerar man ut alla armélistor efter hårdhet blir det troligen ungefär samma ordning, bara olika siffror.
Jag förstår att det är svårt för en utomstående, men försök få en uppfattning om ungefär vad som anses vara medelhårt. Kom dessutom ihåg att de hårdaste arméerna inte får vara med. Spelets klimat är flyttat från fordon till infanteri, -så ta med dig mycket anti-infanteri och mindre anti-tank än vad du brukar.
Det du behöver veta är att det är svårt att placera sig bra i turneringen om du har en mycket låg komp-poäng.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Space Marines till GC

Inlägg av Asplund »

Gonka Koff skrev:Jag tror att den stora skillnaden mellan bedömning i Sverige och England är att "medel" är olika. Placerar man ut alla armélistor efter hårdhet blir det troligen ungefär samma ordning, bara olika siffror.
Jag förstår att det är svårt för en utomstående, men försök få en uppfattning om ungefär vad som anses vara medelhårt. Kom dessutom ihåg att de hårdaste arméerna inte får vara med. Spelets klimat är flyttat från fordon till infanteri, -så ta med dig mycket anti-infanteri och mindre anti-tank än vad du brukar.
Det du behöver veta är att det är svårt att placera sig bra i turneringen om du har en mycket låg komp-poäng.
Som Gonka säger så kan det ge dig både bättre komp, och bättre lista (i GC klimat) om du skippar lite melta, ironiskt nog.

Personligen tycker jag inte bikers drar ned kompen för att dom är bikers, snarare deras beväpning. Det som drar ned är raider-ägget, med lättnad för att det är en Redeemer.
Listan är ju bra på objektivspel, men inte så brutal. Kompen blir nog under medel, men inte bottenträsket.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Space Marines till GC

Inlägg av Zurken »

cadelin skrev:men zurken för fan, bikes är inte bra. Ser du bikes i okompade turneringar?
Dom spelas bara med i kompade turneringar för om dom inte scorar så är det pluskomp.
Bikes är inte okompat bra, men de listor som är så bra är troligtvis inte ens välkomna på Gothcon. Bikes är dugliga och relativt stabila troops. Dessutom är de mycket snabba. Jag påstår inte att bikes i sig ger jättedålig komp, men de är ju bättre än Tacticals.

Edit: håller med om vad Asplund sa också.
Alexander Merinen

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Space Marines till GC

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Zurken skrev: ...Jag påstår inte att bikes i sig ger jättedålig komp, men de är ju bättre än Tacticals...
Va fan! Tacticals är ju det göttaste som finns! ;)
Senast redigerad av 1 Bengtsson den yngre, redigerad totalt 20 gånger.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Skriv svar