Space marines lista 1750p

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Ekeblad

Space marines lista 1750p

Inlägg av Ekeblad »

Hej

Skulle vilja ha lite feedback på mina listor.
Nu är det så att jag började med space marines för ca 2år sedan, köpte då Assault on black reach.
I denna låda fick jag en tactical unit, en terminator unit och en dreadnought och en captain. Inga av trupperna hadde något tillvall förutom kaptenen som hadde ett powersword.

Fick mycket stryk av min polare som körde chaos space marines, speciellt av hans daemon prince
som mer eller mindre krossade alla mina trupper själv.

För att kontra hans Daemon prince så köpte jag Maernus Calgar, dock insåg jag efter ha räknat på det att i one on one så dödar demon prinsen Maernus de flesta ggr om han har rätt marks och psyker power samt kostar mindre (mycket mindre).
Därefter köpte jag en Landraider för att stoppa hans Rhinos med Khorne Berserkers att komma in i närstrid då närstrid är Chaos space marines trademark.
Sedan köpte jag en tactical unit till för att en anställd på Games Workshop sa att man kan aldrig ha för lite troops, det var innan jag började hata mina tacticals då "jag" tycker inte de är bra, kan inte spela bra med dem och de är dyra.
Såg då scouts och sken upp, köpte en scout sniper squad.

Som ni ser så har jag byggt min lista lite efter vad jag mött istället för att skriva ner en från början, kanske inte så bra ;)

Vi kör mycket 500p så Maernus funkar inte så bra, köpte därför Ortan Cassisus en Chaplian.
Nu senast håller jag på med en droppod.

Är ganska seg på att måla så jag kommer inte att ändra min lista så mycket, trupperna som jag har får vara kvar i den istort sett oförändrade.
Dock så är det några poäng som inte är inköpta vilket vore bra om någon hade synpunkt på samt om ni vill tycka till om min taktik.
Har bara kört 500, 600 och 1000p omgångar ännu och inte mer än 10 speltillfällen.

Fixed cost = kan inte göra något åt det eller vill inte göra något åt det.

HQ
Maernus Clagar 265p (fixed cost) tactics: 1) Droppod tillsammans med tactics squad 1
2) Landraider tillsammans med tactics squad 1
Ortan Cassius 125p (fixed cost)
tactics: 1) Landraider tillsammans med tactics squad 2
2) Droppod tillsammans med tactics squad 2
Comments: droppod med Calgar är dåligt då terminators skall deepstrika, droppoden och Maernus har varsin locator beacon,
bättre då om han åker i Landraidern. Ortan är chaplain och hans squad får rerolla failed hits in assault, Landraider
gör att han automatiskt kommer att få assaulta.

Troops:
Tactical 1 (missile launcher och flamer) 170p (fixed cost)
Tactical 2 (missile launcer och meltahun, seargant har p-fist) 200p (fixed cost)
Sniper squad (missile launcher plus cammo cloacks) 100p

Elite
Dreadnought 105p (fixed cost)
Terminators 6st (autocannon) 270 p (fixed cost)

Comments: Terminatorerna skall deepstrika brevid droppod eller Maernus.
Dreadnought blir tank-hunter.

HS
Landraider (stormbolter) 260p
Predator (heavy bolter as side sponson) 85p (ej inköpt ännu)
Comments: Är HS då tactcial åker i den istället för terminators. Landraider kommer att tank-hunta efter första assault.
Predatorn skall jaga infantry

Dedicated transport:
Droppod (locator beacon) 45p

Fast attack:
Scout bikes 3st (2 med astartes seargant med melta gun och melta bombs) 105p ...ej inköpt ännu

Comments: Inte helt klart vad dessa skall göra, ser dock riktigt coola ut.

FINITO
1500p har vi allt utan Ortan Cassius och Fast attack
1750p allt (det är till denna lista som jag skrivit taktik).... lite strö-påäng finns kvar och då tar jag melta bombs med serganterna.

Tack på förhand
/Martin

Användarvisningsbild
Hylander

Re: Space marines lista 1750p

Inlägg av Hylander »

Jag antar att dina Termosar har en Assaultcannon, inte autocannon men det spelar väl mindre roll.

Det ser ut som att du kan göra en helt OK lista med det du har.

Ta en chaplan (alt Cassius) och sätt honom i Landraider tillsammans med 5 vanliga termosar. Detta ger dig en stabil countercharge som dessutom kan stå och skjuta Laser om så behövs. Om du skall uppgradera LR med något så är det Multimelta och/eller Extra armour som gäller. Kostnad ca 550-600p.

Troops ser ok ut. Se till att ha transporter till båda tacticals. Jag föredrar Razorbacks men enheten med Pfist kan mycket väl ha en Rhino. Scouterna funkar väl, men är inga av mina favoriter. Kostnad med en rhino + Razorback ca 550-600p.

Dreadnought i pod är toppen. ca 150p som hittat. Jag antar att du har en Multimelta på dreadnoughten och det ger ett riktigt bra hot mot stora bilar samt att möter du marines/chaos marines så vill de oftast ogärna hamna i närstrid med en dredd. Så att droppa den när/ bakom trupper är najs.

Predator med HB+AC är bra. Se gärna till att ha magneter till sponsonerna för det kan vara trevligt att köra Lascannon+ AC ibland. så ta med denna. 85 alt 120p

Totalt har du nu ca 1400-1500p

Vad som du kanske skall flukta på att köpa för att fylla de sista poängen är något snabbt för att kunna hindra motståndaren ta objektiv. Landspeeders eller Attackbikes är riktigt bra. Scoutbikes .. nja.

Att ha Mulitmelta på attackbikes är poppis då de hindrar/hotar stora fordon rätt effektivt. 2 sådana för 100p är rätt bra. Landspeeders har massa olika sorters beväpning men jag föredrar 2xHB för 60p eller Typhooner (Missiler) för 90p. Att ha minst 2 fast val tycker jag är ett måste i SM.

Annars kan jag bara rekommendera en Thunder Fire Cannon. Klart bra pjäs till SM. Effektiva mot horder och med ST6 kan det bli jobbigt även för marines om de står klumpade (tänk en spräng rhino eller dylikt). Dessutom kan den göra massa andra fräcka grejer. Tyvärr är det metallfigur som är jobbig att sätta ihop men en hobby skall inte vara för enkel ;) .

Hoppas detta hjälp dig lite och ses på någon turnering framöver :)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

ErikJohannesson

Inlägg av ErikJohannesson »

Det låter som stabila tips från Hylander, ett annat alternativ är att skaffa nya och bättre vänner. ;) Skämt åsido, lite fler transporter och något annat snabbt är nog nyckeln i att få en rolig och flexibel styrka.
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition

Ekeblad

Inlägg av Ekeblad »

Hylander skrev:Hoppas detta hjälp dig lite och ses på någon turnering framöver :)
Absolut, försöker få fram en 1750p lista eller till och med en 1850p lista till turneringar (mina kompisar var i Kinna på Gamers Weekend och en av killarna, Erik, gav en fullständig rapport över alla spelade matcher och druckna öl, ölen tog tydligen slut :), lät riktigt trevligt).

Ortan med terminators brukar jag köra i mindre spel, väldigt bra, men i min stora lista vill jag gärna köra med alla 6 terminators och då kan Ortan inte följa med i Landraidern. Mitt stora dilemma är tacticals och transports då jag ännu inte är en tillräckligt bra spelare för att kunna uppskatta tacticals som en bra enhet eller roligt heller för den delen.
Då jag inte tycker de är bra men inser att de är nödvändiga så vill jag tema upp varje tactical med en HQ , tac 1 med Maernus och tac2 med Ortan, detta gör att de inte får plats i en Rhino pga av platsbrist. Därför har jag valt Landraider med tac 1 och Maernus, Droppod med Ortan plus tac 2 och deepstrika med terminators.

Sen kommer det bra tips som du gav, droppod med dread (dreaden har mycket riktigt multi-melta) och då funderar jag på en till droppod (2 totalt).

Fast attack gillar jag verkligen Landspeeder med två melta, men den deepstrikar och jag vet inte hur bra det är att ha terminators och landspeeder som deepstrikar ....om man har otur kan man ju få vänta bra tag med att de kommer in.
Terminators kommer nog att deepstrika men kanske byter ut landspeedern mot attack bikes, vad tycker ni om att ha 2 enheter som deepstrikar då jag inte har någon HQ gubbe som ger plus på reserve roll?

Mvh
/Martin

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Regel nummer ett: Deep strikea aldrig.

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

Drop pods vill gärna vara i udda nummer om det går så du får in så många som möjligt i runda 1.

jockelinde
Kontakt:

Inlägg av jockelinde »

Ibland har jag börjat fundera på om det magiska antalet drop pods är 2.
Nr.1 för att deepa en dread i runda 1 och nr.2 för att deepa scoring på ett objektiv senare.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

ortan med 5 termosar är bättre än 6 termosar i LR.

Din sista Termos har Assaultcannon och åker de LR så skall de charga så AssCan blir lite överflödig.

Om vi räknar lite på chargen så:

6 termosar på charge -> 18 attacker -> mot WS4 så blir det 9 träffar.

5+Ortan på charge -> 15 fist attacker med Reroll -> mot WS4 så blir det 13-14 träffar och då har vi inte med Ortans attacker...

Detta kanske låter overkill men tappar du några termosar så är Reroll viktigt när attackerna minskar.

Dock tycker jag att den viktigaste biten blir OM du skall slå moral så är du fearless.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Eftersom du har begränsat antal modeller så kanske du skulle prova att spela cassius+calgar+en femma tacticals i raidern. Då kan du knalla med dina termosar så att dom får skjuta (detsamma gäller den andra combatsquaden med heavy weapon).

Att ha ovan nämda kombination i raidern kan nog funka hyfsat, det gäller lite att trixa till det vid charge, så att du binder upp gubbarna på ett bra sätt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar