Orks 1600p Gothcon (ja, jag är tidig i planeringen)

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Orks 1600p Gothcon (ja, jag är tidig i planeringen)

Inlägg av The Gretchin »

Börjar redan nu att planera inför Gothcon då jag kommer att behöva måla upp mycket av armén. Vad tycks om följande lista? Kommer den få hyfsat hög komp, är den bra/dålig?

+ Fortification + (100pts)

* Aegis Defense Line (100pts)
Gun emplacement with quad-gun

+ HQ + (210pts)

* Big Mek (80pts)
Bosspole
* Mega-armour

* Warboss (130pts)
Attack squig, Bosspole, Cybork body
* Mega-armour

+ Elites + (135pts)

* Lootas (135pts)
9x Loota

+ Troops + (835pts)

* 'Ard Boyz (220pts)
* 17x 'Ard Boy
* 'Ard Nob
* Bosspole, Power klaw

* Da Boss' Nobz (275pts)
* Battlewagon (100pts)
Boarding plank, Reinforced ram
* Nob (45pts)
* Shoota/skorcha kombi-weapon
* Mega-Armour
* Nob (45pts)
* Shoota/skorcha kombi-weapon
* Mega-armour
* Nob (45pts)
* Shoota/skorcha kombi-weapon
* Mega-Armour
* Nob (40pts)
* Mega-Armour

* Gretchin (40pts)
* 10x Gretchin
* Runtherd

* Ork Boyz (150pts)
* 17x Boy
17x Shoota
* Boy with Big shoota
* Boy with Big shoota
* Nob
Big choppa, Bosspole


* Ork Boyz (150pts)
* 17x Boy
17x Shoota
* Boy with Big shoota
* Boy with Big shoota
* Nob
Big choppa, Bosspole


+ Heavy Support + (320pts)

* Deff Dread (105pts)
4x Dreadnought close combat weapon

* Deff Dread (95pts)
3x Dreadnought close combat weapon, Skorcha

* Looted Wagon (120pts)
Boomgun

Grots, Looted Wagon och Lootas stannar bak, grots på kanon och de andra bara smattrar. Big Mek med Lootas för Bosspole och Relentless. Nobz och Warbozz åker fram. Bakom dem följer Dreads.. Shootas avancerar till mittfält där de håller sig kvar.
Senast redigerad av 7 The Gretchin, redigerad totalt 14 gång.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Orks 1750 Gothcon (ja, jag är tidig i planeringen)

Inlägg av LillePer »

Jag ska väl vara lite försiktig med att säga för mycket. Men hög komp är det inte. Men kanske i den lägre ändan av mellan?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Orks 1750 Gothcon (ja, jag är tidig i planeringen)

Inlägg av Zurken »

Håller med Per, Battle Wagons har knappast blivit sämre.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
bolterochkniv
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17

Re: Orks 1750 Gothcon (ja, jag är tidig i planeringen)

Inlägg av bolterochkniv »

tycker boy-enheterna verkar aningen små. och trukksen är riskabla då man lätt torskar first blood.
kompmässigt ser det väl bra ut men tror du gärna vill ha åtminstone en boy-enhet med iaf 20 gubbar.
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Orks 1750 Gothcon (ja, jag är tidig i planeringen)

Inlägg av The Gretchin »

Vad är det som drar ner den då? Jag tycker själv att det är en 12:a av 20 (vet att man inte ska bedöma i ett vakuum, men på ett ungefär).

-Jag har svag scoring, många enheter förvisso men de tål inte mycket, de är väldigt små som bolter säger
-Svagt skytte, endast Lootas och quadgun kommer inte att hjälpa mot listor med fler än fyra-fem tanks
-Allt kommer i vågor, motståndaren har chans att splittra armén med lite bra skytte
-Battlewagons utan deff rollas gör ju ingenting när de har släppt ut sin last, så varför är de så bra?

Men tack för feedbacken hittills, det är alltid kul! ;)
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Orks 1750 Gothcon (ja, jag är tidig i planeringen)

Inlägg av fjugin »

Håller med om att listan är rätt svag, runt 10-12 av 20.
Men tror att det finns en rätt stor risk att dubbla battle wagons drar ner kompen till lägre än du förtjänar.
Byt ut ena battle wagonen mot nån imperial armour grej med liknande syfte, typ gunwagon eller bigtrak så kan man ta bort risken att kompbedömmarna tycker att dubbla AV14 grejer ska ha låg komp automatiskt (kan nog krävas att du lägger in en big mek isf så att du får in ena deff dreaden som troop och därmed får ett extra heavy support choice).

Kanske även skippa Zagstruck, han kan nog också dra ner kompen lite mer än vad han borde pga av att han kan vara väldigt bra i vissa matcher.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Orks 1750 Gothcon (ja, jag är tidig i planeringen)

Inlägg av Hylander »

Att sätta en komp är nog felaktigt.

Om nu zurken och Per hintar om en komp strax under medel så beror det nog på vad folk brukat ta till GC och inte som man tycker jämfört med listor i 6e nu. Jag står bakom att försöka få till mer varierade listor på kompade turneringar och därmed är deras hint något att istället ta vara på.

Dock tycker jag listan ser cool ut. Zagtruk tror jag inte drar ned listan kompmässigt, tvärt om. Men jag hade nog skippat honom ändå då jag inte gillar stora slumpmoment.

Vill du spela två BW så gör det men ta kompsmisket då. Jag hade nöjt mig med en ( om jag nu ens tagit någon..)

Lootas är väl tyvärr ett måste pga flygare men om du nu har quaden så hade jag nog valt en av dessa. Eftersom du (nästan endast) har nytta av muren till lootas så hade jag nog dumpat muren och köpt något gött för 100p. Med Zaggen borta så blir det lite poäng. Kannons och lite boys kanske?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Orks 1750 Gothcon (ja, jag är tidig i planeringen)

Inlägg av The Gretchin »

Vad tycks, listan är uppdaterad. Buffat Lootas, lagt till Looted Wagon och Kannons som också ger understödseld bakom muren. Tagit bort en vagn och stormboys och fördelat boyenheterna efter detta. Även lagt till en Mek som kan vakta nobzen medans bozzen åker Trukk. ;)

Bättre/sämre bedömning?
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Orks 1750 Gothcon (ja, jag är tidig i planeringen)

Inlägg av Hylander »

jag misstänker att den skulle gå upp lite i komp ja. Samtidigt tycker jag att din lista blivit lite mer stabil. Detta kanske låter motsägande men att ha lite mer stabilitet gör ju inte att listan blir per automatik hårdare. Du har nu en mer balanserad lista som kan stå emot lite mer. Samtidigt har du såklart inte samma hot som i den förra men jag tror att denna blir roligare att spela (ställer lite mer krav på dig) samtidigt som motståndaren också kan tycka denna lista är rolig att möta.

Jag tycker det ser bra ut!

Nu gäller det bara att testspela en massa så du gillar den också...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Orks 1750 Gothcon (ja, jag är tidig i planeringen)

Inlägg av The Gretchin »

Då tycker du som jag då! :D
Stabilare men inte med samma "punch". Och det är ju bra att den ser roligare ut att möta också, det är ju alltid bra! ;)
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Skriv svar