Tjena, slänger fram en lista här som jag planerar att bygga efter. Det mesta är köpt men bara "delvis" ihopsatt så det är ganska öppet för förändringar. Således:
HQ:
Captain w/ Bike, Thunder Hammer, Artificier Armour. 180 pts.
Command squad: Company Champion (Poweraxe), 2 Plasmaguns, 3 Stormshields, 2 Lightning Claws, 1 Powerfist, 2 Meltabombs. 360 pts. ~kanske bättre med 3 Meltaguns än 2 plasma? De ska gå efter tunga grejer såsom terminators etc.
Troops:
Tactical Squad. Heavy Bolter (?), Flamer, Rhino. 205 pts.
Tactical Squad 205 pts. Multimelta (?), Flamer, Rhino. 205 pts. ~osäker på vad som är optimal equipment för Tacticals nu. Förslag?
Bike Squad: 5 Bikes + Attack Bike w/ 2 Plasmaguns, Multimelta. Serg w/ meltabombs. 225 pts.
Bike Squad: 5 Bikes + Attack Bike w/ 2 Meltaguns, Multimelta. Serg w/ meltabombs. 215 pts. ~nödvändigt med meltabombs på sergs?
Fast Attack:
Land Speeder w/ 2x MM. 80 pts.
Land Speeder w/ 2x MM. 80 pts.
2x Land Speeder Typhoon. 180 pts.
1735 pts. Har som ni ser några småpoäng över och det jag funderar mest över är Stormshield till kaptenen eller plasma till en tactical squad. Går ju även att plocka bort lite meltabombs och dylikt i listan. Flyers känns det som att jag skiter litegrann i just nu då jag tror de (i mesta fall) är lite överskattade såhär i början av 6th, plus att det ändå oftast lär finnas ca 1500 poäng till på bordet att oroa sig för.
Tacksam för input,
/Björnas
White Scars, 1750p
Re: White Scars, 1750p
Jag tycker din Command Squad är för dyr och din captain vill ha en storm shield.
Banta din command squad, du behöver inte storm shield på alla, speciellt inte i sjätte. Räcker med en, med lite smart placering och användande av look out sir (du vill oftast ha en IC närmast) så är det enkelt att rätt modell tar rätt wound. Lightning Claws känns inte värda sina poäng längre och du vill inte alla modeller i enheten ska vara beväpnad till tänderna då varje förlust känns för hårt. I slutändan är det bara 5 Wounds med 3+/5+ save/FnP och det är inte svårt att dakka bort.
Jag skulle välja en mycket billigare squad, med kanske 1 storm shield, 1 fist, 1 Champion, några melta bombs. Lägg poängen du sparar på fler scoring bikes.
Skulle ta plasma guns över melta guns numera då fordon inte är lika farligt längre då de kan glansas bort.
Min favorit tactical squads är melta bomb, plasma gun och multi-melta i rhino, fungerar jättebra.
Fast Sektionen ser bra ut.
Banta din command squad, du behöver inte storm shield på alla, speciellt inte i sjätte. Räcker med en, med lite smart placering och användande av look out sir (du vill oftast ha en IC närmast) så är det enkelt att rätt modell tar rätt wound. Lightning Claws känns inte värda sina poäng längre och du vill inte alla modeller i enheten ska vara beväpnad till tänderna då varje förlust känns för hårt. I slutändan är det bara 5 Wounds med 3+/5+ save/FnP och det är inte svårt att dakka bort.
Jag skulle välja en mycket billigare squad, med kanske 1 storm shield, 1 fist, 1 Champion, några melta bombs. Lägg poängen du sparar på fler scoring bikes.
Skulle ta plasma guns över melta guns numera då fordon inte är lika farligt längre då de kan glansas bort.
Min favorit tactical squads är melta bomb, plasma gun och multi-melta i rhino, fungerar jättebra.
Alexander Merinen
Kan du köpa ett PW till till din champion? Han behöver helt klart en power maul också, så att han kan slå med S6 om han möter nåt med dålig save
En bild säger mer än 1000 kaniner
Tack för svar!Zurken skrev:Jag tycker din Command Squad är för dyr och din captain vill ha en storm shield.
Utan att ha spelat en match i 6th ännu så känns det spontant som att en brutal nedbantning såsom du föreslår inte skulle vara värt det. Den billigare squaden går på 270p medan min är på 360p, dvs. 90p som ger mig 3 meltaskott, allround 3++ save och två lightning claws. Du har samtidigt rätt rätt i att de bara är fem modeller. Så jag funderar på den gyllene medelvägen:
Captain w/ Bike, Thunder Hammer, Artificier Armour, Stormshield. 205 pts.
Command squadon: Bikes, Company Champion (Poweraxe), 3 Meltaguns, 2 Stormshields, 1 Poweraxe, 1 Powerfist, 2 Meltabombs. 330 pts.
Bantat ner en stormshield och lightning claws, i utbyte mot en poweraxe och en stormshield till kaptenen. Då ser min tänkta setup ut såhär:
Vet 1: Company Champion (poweraxe)
Vet 2: Meltagun, PF, SS
Vet 3: Meltagun, SS, Meltabombs ~den här killen åker längst fram och tar smällarna
Vet 3: Meltagun, Poweraxe, meltabombs ~slipper skölden så han får en extra attack istället.
Meltaguns är i ärlighetens namn kvar mycket på grund av att jag har moddat fast dem på motorcyklarna redan
Med de 30 poäng jag sparar kan jag köpa Plasmagun och Meltabombs till Tactical squads, det var ett förslag som jag gillade skarpt. Är inte jättesugen på att köpa fler bikes då 6+AB börjar kännas lite som en full squad som inte går att combatsquadda. Det känns också som att poängen gör större skillnad på command squaden än om jag köper en till motorcykel.
Vad tycks?
Min tolkning är att man inte kan göra det, och det känns väl inte optimalt heller kan jag tycka eftersom han redan har S5. Edit: Eller är det ironi jag anar?imp skrev:Kan du köpa ett PW till till din champion? Han behöver helt klart en power maul också, så att han kan slå med S6 om han möter nåt med dålig save
På YTTH finns en artikel om Space Marine deathstars. Kolla på den det kan finnas mycket användbart. http://yesthetruthhurts.com/2012/07/spa ... deathstar/