Varför är infon på engelska?

Information om kommande och spelade turneringar
Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Varför är infon på engelska?

Inlägg av Lottomannen »

Kapten Slå och Spring skulle lätt kunna leda ett gäng Dark Eldar Corsairs :)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Varför är infon på engelska?

Inlägg av L3go »

Ok då. Eftersom tråden helt oväntat spårat ur kan väl jag skriva lite också. :roll:
Naz87 skrev:Inte riktigt då du kan smita från saker utan att slå någon först vilket du gör med denna regel.
Jag tror Robin hänvisar till att "hit & run" är den amerikanska straffrättsliga översättningen av brottet som på svenska kallas "smitning".
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Varför är infon på engelska?

Inlägg av NilssonHarHund »

För att återgå till ämnet.

Jag tycker det viktigaste är att informationen når fram till målgruppen. Språket ska helst väljas utifrån domänen, dvs vad man pratar om. En spelrelaterade regel med nyckelord på engelska är lättare att förstå än en som försöker blanda, även om den är skriven av någon med engelska som andraspråk.

Motsatsen gäller exempelvis information om anmälan, maximalt deltagarantal, vägbeskrivningar, mat, lokal osv. Där är det svårare att med engelska som andraspråk vara tillräckligt tydlig, eftersom man lätt gör fel på ord man sällan kommer i kontakt med. "Eventual allergies or food preferences" eller liknande svengelska har jag sett någon gång, till exempel. Som svensk skriver man ofta alldeles för oartigt på engelska så länge det inte rör regeltext.

Skriv svar