Astra militarum nya codexen

Har du hört det senaste från GW?
Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Astra militarum nya codexen

Inlägg av Konfa »

Har det ryktats något om nya modeller? Är det ett rent boksläpp? Fokuset på gamla regementen ger ju en viss längtan efter bredare modellutbud :)

petrus
Inlägg: 105
Blev medlem: 07 sep 2011, 15:40

Re: Astra militarum nya codexen

Inlägg av petrus »

nengstrm skrev:Hej,

Jag är en totalt nybörjare när det gäller 40k, men hur är det med wysiwyg regler för olika regimenten? Att samla på sig en "mono" mordian/deathkorps/valhallan armé är ju en avsevärd dyrare investering än att måla sina cadians med ett unikt färgschema och byta regiment regler som man vill (om man ens får det?).

Mvh
Sugen på Guard
Det här är faktiskt en riktigt bra och intressant fråga.
Det har ju inte funnits olika regementsregler innan för guards (nästan inte iaf) men nu kanske man helt enkelt ska välja lite mer med omsorg.
Det kommer ju vara lite mysko som man har Cadia figurer och spelar dem som valhallan.

Jag brukar spela mina DkoK som vanliga guards, hur ser folk på det med tanke på de nya regimentsreglerna?

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Astra militarum nya codexen

Inlägg av Neth_Oni »

Visst har det funnits regementsregler till Imperial Guard tidigare, plus att man kunde skapa sina egna regementen med s.k. Doctrines. Var aldrig nå problem då vad jag märkte att spela cadians med mordian regler om man kände för det, precis som marines kan vara flera olika chapters om man känner för det. Visst det sticker väl kanske lite i ögonen på "fluff-meisters" men kan inte påstå att det inte skulle vara wysiwyg. Alla de gamla metallregementena är ju snudd på omöjliga att bygga armé till som det är nu dessutom!

petrus
Inlägg: 105
Blev medlem: 07 sep 2011, 15:40

Re: Astra militarum nya codexen

Inlägg av petrus »

Viste faktiskt inte att det hade funnits sådana, när var detta?

Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Re: Astra militarum nya codexen

Inlägg av Puddington »

petrus skrev:Viste faktiskt inte att det hade funnits sådana, när var detta?
När jag höll på i 4th edition så hade Imperial Guard så kallade doctrines; det fanns en hel uppsjö av dem. Det var ett ganska coolt system som tillät en att skräddarsy sitt eget regemente.

Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Re: Astra militarum nya codexen

Inlägg av Puddington »

https://www.warhammer-community.com/201 ... ge-post-2/

Som jag förstår det är ordern en annan variant av "Get back in the fight" med skillnaden att du förblir i close combat (vilket du typ inte vill) och att heavy weapons inte får -1 (om vi antar att du stått still)?

Tycker det inte känns jättepraktiskt. 30" max range och 15" rapid fire på lasguns och plasma kan väl vara nice dock.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Astra militarum nya codexen

Inlägg av Asphyxate »

Puddington skrev:https://www.warhammer-community.com/201 ... ge-post-2/

Som jag förstår det är ordern en annan variant av "Get back in the fight" med skillnaden att du förblir i close combat (vilket du typ inte vill) och att heavy weapons inte får -1 (om vi antar att du stått still)?

Tycker det inte känns jättepraktiskt. 30" max range och 15" rapid fire på lasguns och plasma kan väl vara nice dock.
Tycker båda verkar jättehärliga, visst, de har inte fall back and shoot men detta är ju rätt härligt om du har hård shooting i enheten så kan du lätt diska bort en del av fiendens melee kapacitet. Men ja, generellt vill du inte vara kvar i CC. Ultramarine chapter tacticen är ju bättre där. Dock är 6 inch extra på vapnena helt brutalt, hade lätt velat ha det. Vore nice om Ultras kunde fått extra range istället för den där onödigt moralen.

nengstrm
Inlägg: 58
Blev medlem: 16 jun 2014, 15:22
Ort: Gotland

Re: Astra militarum nya codexen

Inlägg av nengstrm »

Bra skit, då kan jag börja köpa på mig de ballaste modellerna och ändå spela med de "bästa" regiments reglerna. Låter förnuftigt :)

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Astra militarum nya codexen

Inlägg av Asphyxate »

nengstrm skrev:Bra skit, då kan jag börja köpa på mig de ballaste modellerna och ändå spela med de "bästa" regiments reglerna. Låter förnuftigt :)
Jag köpte en del vanligt infantry för att använda som conscript screens för mina Ultras. Tänker måla dem som Ultramar Auxilaries och sen köra på reglerna som är bäst för dem helt enkelt.

ErikJohannesson
Inlägg: 154
Blev medlem: 09 feb 2010, 13:11
Ort: Göteborg

Re: Astra militarum nya codexen

Inlägg av ErikJohannesson »

Jag är grymt peppad/förberedd på besvikelse för hur Steel Legion kommer funka. De brukar ju vara mekaniserade, så frågan är om de kan ha ngn regel ens i närheten av lika bra som Catachans reroll på antal skott.

"... how the warping of Armageddon has changed how this regiment fights"
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition

Skriv svar