Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched play

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av refabricated »

DHettNeck skrev:Rr på size är fånigt, men +1 istället för auto start är grymt bra ändring.
Är det verkligen det?
Arméer med många enheter har fördelar i alla missions utom KP.
Med denna ändringen så blir det ganska bra att ställa ut 8-10 smuts/reserv enheter medan FI ställer ut sin arme. Sedan counter-deploya alla sina fina enheter. Lascannons med LOS till sina mål, snipers med LOS till sina osv.
Därefter är det ~53/47 vem som börjar.

Vad finns det för nackdel att komma med 10 en-manna enheter á 8ts, 2-3 assassins och resten fin-gubbar?
Vad finns det för fördel att spela en elite-armé?

Är det missions på det gamla sättet(roll-off om vem som deployar HELA sin arme först, med ändringar för infiltrators) så klagar jag inte. Men att alternera med denna ändringen är sådär.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av DHettNeck »

Att garanterat ha första runda bjuder inte på något vidare roligt spel heller. Dock förutsatt jag i min kommentar att man spelar balanserade missions som har båda KP, objectives och maelstrom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av Puddington »

Gillar ändringarna överlag, men tycker att det är lite otympligt hur alla regler är utspridda på olika ställen och att regelboken fortfarande är en tegelsten med allt fluff i (inget emot fluff!). Jag kan faktiskt tycka att GW, i herrens år 2017, kunde kommit på smidigare lösningar för hur regler publiceras, uppdateras och balanseras.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av Elevatorlake »

Puddington skrev:Gillar ändringarna överlag, men tycker att det är lite otympligt hur alla regler är utspridda på olika ställen och att regelboken fortfarande är en tegelsten med allt fluff i (inget emot fluff!). Jag kan faktiskt tycka att GW, i herrens år 2017, kunde kommit på smidigare lösningar för hur regler publiceras, uppdateras och balanseras.
Jag håller helt med. Varför inkluderas inte t.ex. faq-er i e-versionerna av codexarna/regelboken på relevanta ställen? Och det dröjer även lång tid innan errator inkluderas i uppdateringar av e-versionerna. Om de ens gör det men jag har för mig att i 7:e fick man en uppdatering efter ett tag.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av Asphyxate »

refabricated skrev:
DHettNeck skrev:Rr på size är fånigt, men +1 istället för auto start är grymt bra ändring.
Är det verkligen det?
Arméer med många enheter har fördelar i alla missions utom KP.
Med denna ändringen så blir det ganska bra att ställa ut 8-10 smuts/reserv enheter medan FI ställer ut sin arme. Sedan counter-deploya alla sina fina enheter. Lascannons med LOS till sina mål, snipers med LOS till sina osv.
Därefter är det ~53/47 vem som börjar.

Vad finns det för nackdel att komma med 10 en-manna enheter á 8ts, 2-3 assassins och resten fin-gubbar?
Vad finns det för fördel att spela en elite-armé?

Är det missions på det gamla sättet(roll-off om vem som deployar HELA sin arme först, med ändringar för infiltrators) så klagar jag inte. Men att alternera med denna ändringen är sådär.
Håller med. Tycker första rundan ger elite arméer ett övertag som de faktiskt behöver i nuläget. Att kunna ta ut lite hårda targets runda 1 från en hordarmé gör att man faktiskt har en chans. Mot en bra IG lista är du körd om du inte har tur 1. Dem kommer inte bli tablade T1 om du har första rundan men med elite armé kan du mycket väl bli det om dem får den. Regeländringarna med rolloffen är anledningen till att jag byter ut mina två Terminus Ultror mot ett alternativ som går att gömma bättre och är mycket hårdare. ;) Samt fler drops.

Revener
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2010, 10:26

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av Revener »

Finns en enkel lösning på detta, spela inte tråkiga elit listor med få dyra ostiga enheter :P
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av Nurgle »

Revener skrev:Finns en enkel lösning på detta, spela inte tråkiga elit listor med få dyra ostiga enheter :P
Elit-listor är långt ifrån natural born ost i åttonde. Jag möter hellre en elitlista än conscript spam, flyer spam, horror-spam eller karaktär-spam. Speciellt om elitlistan är tematisk och inte bara spammar samma enheter. Elit är kul! Elit är coolt! Och så är det med det :)

CovenantGuardian
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2017, 07:38
Ort: Stockholms Län

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av CovenantGuardian »

Nurgle skrev:
Revener skrev:Finns en enkel lösning på detta, spela inte tråkiga elit listor med få dyra ostiga enheter :P
Elit-listor är långt ifrån natural born ost i åttonde. Jag möter hellre en elitlista än conscript spam, flyer spam, horror-spam eller karaktär-spam. Speciellt om elitlistan är tematisk och inte bara spammar samma enheter. Elit är kul! Elit är coolt! Och så är det med det :)
Hear Hear, spam är största problemet med 8th inte elite arméer.

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av Asphyxate »

Nurgle skrev:
Revener skrev:Finns en enkel lösning på detta, spela inte tråkiga elit listor med få dyra ostiga enheter :P
Elit-listor är långt ifrån natural born ost i åttonde. Jag möter hellre en elitlista än conscript spam, flyer spam, horror-spam eller karaktär-spam. Speciellt om elitlistan är tematisk och inte bara spammar samma enheter. Elit är kul! Elit är coolt! Och så är det med det :)
Ja verkligen, jag körde Terminator Lista med Gille, tyckte det kändes rätt tematiskt. Dock suger det pung att spela så men men. Hade jag inte fått T1 med en sån lista hade det inte varit så himla roligt, blir utpangad med allt som inte är i deep runda 1 och sen knappt kunna göra nåt när man väl deepar ändå för man ska hugga sig genom 120 conscripts som bubble wrapar massa non los req artilleri. Tycker på riktigt att enheter i ruiner inte bör kunna bli targetade av artelleri.

CovenantGuardian
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2017, 07:38
Ort: Stockholms Län

Re: Sneak peek på chapter approved med ändringar i matched p

Inlägg av CovenantGuardian »

Asphyxate skrev:
Nurgle skrev:
Revener skrev:Finns en enkel lösning på detta, spela inte tråkiga elit listor med få dyra ostiga enheter :P
Elit-listor är långt ifrån natural born ost i åttonde. Jag möter hellre en elitlista än conscript spam, flyer spam, horror-spam eller karaktär-spam. Speciellt om elitlistan är tematisk och inte bara spammar samma enheter. Elit är kul! Elit är coolt! Och så är det med det :)
Ja verkligen, jag körde Terminator Lista med Gille, tyckte det kändes rätt tematiskt. Dock suger det pung att spela så men men. Hade jag inte fått T1 med en sån lista hade det inte varit så himla roligt, blir utpangad med allt som inte är i deep runda 1 och sen knappt kunna göra nåt när man väl deepar ändå för man ska hugga sig genom 120 conscripts som bubble wrapar massa non los req artilleri. Tycker på riktigt att enheter i ruiner inte bör kunna bli targetade av artelleri.
Artilleri borde få minus när dom sjuter utan LOS som förut. -1 to hit.

Skriv svar