GW aktien faller med 25% efter halvårs rapport...

Har du hört det senaste från GW?
Waraxx
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2011, 22:47

GW aktien faller med 25% efter halvårs rapport...

Inlägg av Waraxx »

Läste precis en kort artikel om att gw aktien föll med nästan 25% idag (16 Jan) efter att gw rapporterat om att dom sålt för 12% mindre, jämfört med förra årets motsvarande period. Förra årets motsvarande period inehöll visserligen släppet för 6th ed 40k men investerarna värkade inte gilla va de såg.

De kan vara en tillfällighet och att priset hämtar sig lite efter ett tag men som det ser ut nu så fick gw sig en rejäll kall-dusch

Jag tror iallafall att om inte gw aktien hämtar sig inom en månad så kommer vi få se något vi inte sett på länge ( gw dra dig i kragen )

Vad tror du? Tillfällighet? överreaktion från investerarna? Gw på förändringsvägen?
Kan det vara så att gw kan fixa detta så att alla kan komma ut med leende på läpparna eller kommer dom att göra som dom alltid gjort och höja priserna och köra ner sig i diket totalt.

Xenomorph
Inlägg: 70
Blev medlem: 21 sep 2012, 18:01

Re: GW aktien faller med 25% efter halvårs rapport...

Inlägg av Xenomorph »

Om man höjer priserna så mycket som de har gjort senaste åren så är inte konstigt att man till slut når en vägg, detta till trots att släppen sker fortare. Höga priserna gör att det blir inget nytt blod, dvs ännu mindre förstaköpare som tvingas köpa mycket, för att basinvesteringen nu är för mycket. Hela deras strategi är att mjölka den existerande spelarbasen vilket alla förstår är mycket kortsiktigt.

Det finns spekulationer att GW skulle säljas , för det ville man driva upp lönsamheten så mycket möjligt innan, men kanske gick dom för långt.

Jag kommer ihåg när jag var 14, nu 28. Då kunde jag köpa 20st modeller regimenten för 180kr i affären, det var möjligt med bara studiebidraget att bli en warhammerspelare. Nu måste du typ ha ett helttidsjobb.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: GW aktien faller med 25% efter halvårs rapport...

Inlägg av Röde »

Priserna gör absolut att man tänker två gånger innan man shoppar loss. Strax under 300:- till strax över 500:- för en låda gubbar är ju inget att snacka om men när de kryper över 400:- till 800:- så är ju det en rackarns skillnad. Det nya formatet och priset på Codexar är inget vidare heller. Och att supplement kostar lika mycket som en codex i sig är ju ett skämt.

Att GW sedan fått hårdare konkurens om spelarna från ex. WarmaHordes efter släppet av 6th ed gör väl inte saken lättare. Dyrare grejer och upplevelsen av sämre regler av många höjer nog inga aktier... De flesta jag umgicks och spelade med från 3rd och framåt slutade spela när 6th kom.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: GW aktien faller med 25% efter halvårs rapport...

Inlägg av Yabob »

Waraxx skrev:Läste precis en kort artikel om att gw aktien föll med nästan 25% idag (16 Jan) efter att gw rapporterat om att dom sålt för 12% mindre, jämfört med förra årets motsvarande period. Förra årets motsvarande period inehöll visserligen släppet för 6th ed 40k men investerarna värkade inte gilla va de såg.
Släppet av 6th ed 40k gjorde förmodligen en enorm skillnad. Speciellt om man väger in den nya startboxen också. Vi talar om två rätt dyra produkter som såldes i stora kvantiteter. Alla köpte kanske inte boxen personligen, men hur många har inte regelboken som följde med i den? För varje sån bok har det sålts en box.

Nu är det ju visserligen ett mycket mindre spel, men även LotR (The Hobbit) fick en ny edition under den perioden.

Det största som släpptes under motsvarande period 2013 var SM- codexen. Dessutom la man två månader på en och samma armé (Dark Elves). Det var visserligen rätt populära arméer som fick böcker under den perioden, men det kan förmodligen ändå inte mäta sig med det som släpptes 2012.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: GW aktien faller med 25% efter halvårs rapport...

Inlägg av Ismeno »

Inte förvånad att GW säljer mindre. Är det en dyr hobby? Nej, att ha en båt är en dyr hobby. Men vilken är GW:s målgrupp. För oss penningstinna medelålders herrar är en låda gubbs överkomligt. Men för den riktigt stora målgruppen; barn/tonåringar/studenter är det en massa pengar. Och att PP sedan har dragit till sig de mer tävlingsinriktade spelarna i horder (sorry...) gör ju inte det hela lättare för GW. Vågar man hoppas på ett prisras?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: GW aktien faller med 25% efter halvårs rapport...

Inlägg av Ancalagon »

[quote="Ismeno"]Vågar man hoppas på ett prisras?

GW skulle hellre gå under ;) Jag vet inte om de någonsin sänkt priser, om de gjort det har de bara justerat enstaka saker. Deras vanliga reaktion brukar istället tyvärr vara precis tvärtom. Man kan ju tycka att ett så stort företag som GW vet hur man gör affärer vid det här laget, speciellt med sin egen målgrupp. Men uppenbarligen inte.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: GW aktien faller med 25% efter halvårs rapport...

Inlägg av Kaptenen »

Jag tycker vi redan kan se en ny inriktning från dem.
¤ Dataslates och subcodexar - gamla arméer kan hållas vid liv utan en helt ny bok
¤ Codexsläpp - Snart har alla fått nytt 6th ed codex
¤ Månadssläpp blir nu till veckosläpp

Strategin verkar vara att få liv i alla arméer, och att hålla dem vid liv med småsläpp.
Om nu tex Tyranider säljer dåligt, då är plattformen de nu byggt redo för att uppdatera dem enkelt.
Codex är inte längre huggna i sten, de är mallar att expandera kring, nybörjarböcker.

Jag saknar dock en billig väg in, typ enklare billigare snap-fit modeller av de vanligaste Troopsen för att ekelt kunna bulka upp en styrka för den som nyss börjat.

Annars håller jag med Ismeno, det är ingen dyr vuxenhobby, men hur ska de få 12-14 åringarna att börja Warhamra om det inte finns en budgetväg in?
Startboxarna, typ Dark Vengance, är bra deals, men de begränsar nöjet till 2 arméer. De borde göra oerhört prisvärda startboxar för alla arméer. Billiga Troops, så att folk börjar spela.

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: GW aktien faller med 25% efter halvårs rapport...

Inlägg av Ismeno »

+1
köpte en startbox till sonen och det är bara att konstatera att de är väldigt prisvärda.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GW aktien faller med 25% efter halvårs rapport...

Inlägg av guildmaster »

40k-spelare gnäller alltid på att Det är en dyr hobby och att GW alltid höjer priserna. Visst på 90-t fick man en box med 20 gubbs för 200. Första marineboxen kostade 150 för 30. Även om vi bortser från kronans värde och konsumentprisindex och den ökade kvaliteten på midellerna är det inte dyrt.

Min dotter började spela fotboll i höstas. Tror Vi lätt lagt 3000 på skor, träningskläder, och föreningsavgifter. Skor för ute- och inne träning, två uppsättningar träningskläder, benskydd, utekläder för vinterträning, boll hemma mm. När det gäller hockey, ridning, scrapbooking, paint ball, byggmodeller eller att sy kläder kostar de ännu mer.

Den stora tröskeln in i spelet och samtidigt en av det mest engagerade är modell-aspekten. Att bygga ihop (och måla) 50-100 modeller.

GWsproduktionskostnader måste ocks ha ökat markant med den takt de ger ut codexar och modeller.

Jag hoppas det går bättre för GW så de fortsätter utveckla sitt fantastiska spel. Men det hade vart trevligt om de lyssnade och pratade mer med sina fans.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: GW aktien faller med 25% efter halvårs rapport...

Inlägg av egge »

GW har dragit det för långt. Tyranid armén jag spelade idag på 1850 kostar ca 7200 kr. Och det är antaget att jag inte köper en enda onödig sak... Det är för mycket när vi ser till att jag får en dropzone commander armé för ca 2500..med terräng till ett fullt bord och regler.

GW modellern aär helt enkelt för dyra för vad de faktiskt gör för mig som spelare. Det finns bättre spel som är billigare och ger mer tillfredställelse inom hobby-biten också.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar