Grey knights nytt CODEXET UTE/Tankar?

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Grey knights nytt [lPrebooks UPpe 160814 RELEASE 230814]

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Tycker de känns mer som daemonhunters, deras gamla codex, vilket var sjukt mycket bättre än deras senaste. Det senaste var verkligen bara "space Marines fast tusen gånger bättre". Nu känns de mer vettiga på något sätt :)
Nej, det känns verkligen inte som daemonhunters. Det gamla codexet hade sjukt mycket charm, GKs var tok elite och man hade en mix av massa daemonjägare. Föra coexen var tråkigare men mycket bättre. Det nya verkar bli ännu tråkigare och mycket sämre vilket känns trist.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Fast är inte det om man enbart ser till deras egen codex? Inquisition och Assassins kommer ju ha möjlighet att göra GK listorna precis lika varierade som förut. Enda skillnaden är att det blir uppdelat i fler böcker.

Sen verkar det ju som att en del av ändringarna tar bort det som varit väldigt speciellt för GK. Men samtidigt har de ju ändrat och lagt till nya saker också.

sefiii

Inlägg av sefiii »

Ancalagon skrev:Fast är inte det om man enbart ser till deras egen codex? Inquisition och Assassins kommer ju ha möjlighet att göra GK listorna precis lika varierade som förut. Enda skillnaden är att det blir uppdelat i fler böcker.

Sen verkar det ju som att en del av ändringarna tar bort det som varit väldigt speciellt för GK. Men samtidigt har de ju ändrat och lagt till nya saker också.

Fast nackdelen är väl att en stor del av friheten att hålla sig till ett enda codex för att skapa flera sorters spelstilar och ha olika möjligheter att skräddarsy din egen arme är borta. Givetvis så tycker jag det ser ut som att de nya listorna är mindre ostiga, och det är ju MYCKET färre Warp Charges, jag spelade mot min kompis eldar, där jag lyckades få en Warpcharge mer, base, mot Eldrad (som inte brydde sig då han bara fick tillbaks sina så, nyeh) så fluffwise så antar jag att det makes sense.

till försvar av det här codexet, så kan man väl hävda att de är mer nischade mot att slåss mot demoner nu känns det som, och jag skulle ana att en stor del av nerfandet kommer mot att GK har genom 5,th/6'th varit riktigt bra mot allt.

Själv så saknar jag redan min Inq base med GK hjälp. Fluffmässigt är det svårt att förklara varför en femtedel av Hela GK dyker upp och slåss mot Tau, eller Nids och Eldar. Då känndes Inquisition mer uppenbar. Jag saknar också mina insane Psychic powers, men det är väl mer förståeligt.

Med salvo så antar jag att det halverar rangen och du får 2 istället för 4 skott om du går?
http://icantpaint40k.blogspot.se/

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Now also with Alpha legion 30k- 40k across century, always loyal.
Hydra dominatus
For the emperor

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Ja, jag förstår det, men då gör man ändå ett eget val att begränsa sig till en codex, och då blir valen såklart mindre. Själva grundtanken från början med GK var väl egentligen som ett litet codex där man kunde alliera in dem i sin vanliga armé, och det känns lite som att de gått tillbaka till det.

Med reglerna för allierade BB som de är idag, med möjlighet till alla olika formationer, detachments etc, kan man ju också välja att se alla "Armies of the Imperium" som en enda stor bok, uppdelad på X antal specialcodex.

men absolut, om man ser det till sitt eget codex enbart så är det kraftigt begränsat nu jämfört med tidigare, vilket om man vill begränsa sig såklart blir tråkigt.

och ja, salvo fungerar precis som du skriver :)

NIB

Inlägg av NIB »

Ancalagon skrev: Force är numer en Psychic power. Aktiveras med hjälp av warp charges i psychic phase precis innan skyttefasen. Sen gäller det alla attacker med vapen som har Force fram till början på nästa psychic phase.
Ok, då har man iaf en chans att denaja. Är det en WC1 Blessing?

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Sen är ju Inq codexen helt värdelös då den är 2hq 3 elite och inte har obj secured. Så vi som spela henchmen tunga GK listor blev ju sparkade i skrevet av GW.

Sent from my iPhone using Tapatalk

sefiii

Inlägg av sefiii »

NIB skrev:
Ancalagon skrev: Force är numer en Psychic power. Aktiveras med hjälp av warp charges i psychic phase precis innan skyttefasen. Sen gäller det alla attacker med vapen som har Force fram till början på nästa psychic phase.
Ok, då har man iaf en chans att denaja. Är det en WC1 Blessing?

Det är en 1 WC blessing men det är en egen Psychic power, och du behöver isf denya var "grupp"som aktiverar.

See me try to play Dark Eldar-Chaos space marines-and Chaos daemons. And paint...oh god how i try.

Hydra dominatus
For the emperor

Användarvisningsbild
Klurig

Inlägg av Klurig »

Satt och gluttade i codexen och noterade att purifiers är ML2 psychers nu. ball :)

Seijsing

Inlägg av Seijsing »

Såg du något mer i boken?

sefiii

Inlägg av sefiii »

Libbies kostar strax över 100 med 10%

Crowe och Champions har en vanligt A stat nu

champions har ett extra wound.

draigo har S4 T4

Något specifikt du undrar om codex?

Min "kompis" har ett franskt och ett tyskt som skeppade tidigt.

Hydra dominatus
For the emperor

Skriv svar