Nya basstorlekear för 40K

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Nya basstorlekear för 40K

Inlägg av DHettNeck »

fredrik skrev: Att driva linjen att alla figurer nu skall basas om för att få delta i turneringar tror jag bara är skadligt för hobbyn - många väljer nog hellre att hoppa över de turneringar som ställer sådana krav.
Det är ju klart att man måste ha någon form av övergångsperiod, men till slut så kommer man ju till en punkt då för gamla modeller faller in i kategorin modelloptning (typ gamla ork trukks eller gamla obbar på 25mm baser) och då är det inte längre ok. Visst 25=>32mm är inte riktigt så illa, men nog spelar det stor roll när man hoppar ut ur en rhino tex, eller när man ska sprida ut sig (enheten blir totalt 7cm längre).

Så inställningen i längden måste vara att det är senaste modellen som gäller för bas och storlek. Så det är nog bara att ställa in sig på att det kommer behövas en hel del arbete när GW ändrar standard/släpper nya modeller.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ceasar

Inlägg av Ceasar »

DHettNeck skrev: Altenativet är ju att komma på något bra sätt att "förstora" sina baser, typ limma fast dom på 32" runda plexiglasdiskar eller liknande.
Kommer bli tight att få plats med en marine arme i deployment zone om alla ska ha en 32" bas :lol:

Problemet om man släpper på basstorleken, är att det i förlängningen kan bli att folk vill ha andra modeller också på mindre baser. Terminators, Wraithlords, Wraithguards, Broadsides osv... Släpper man på en variant så har man svårt att motivera att andra måste byta. Att det tar tid och kostar lite pengar är väl inget nytt i den här hobbyn.

Men självklart behöver ha lite tid så att man hinner göra om baserna. Kanske 1år i det här fallet då det kan handla om hela marine arméer i vissa fall.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

DHettNeck skrev:Det blir så klart väldigt jobbigt nu när så många kommer behöva basa om så mycket, men i förlängningen ser jag inte att det finns så mycket val.
Jag ser ett val, nämligen att turneringsarrangörer säger att det är OK att använda de gamla baserna. Och man behöver inte göra det till en generell regel om man inte känner för det utan kan helt enkelt välja vilka modeler som får stå på vilka baser.

Men oavsett hur det blir, så är det en fråga som måste tas upp. För på turneringar kommer det att dyka upp folk med sina marines på 25 mm-baser. Dels bakåtsträvare som jag som har lagt ner alldeles för mycket tid på sina baser för att vilja basa om hela armén, men även folk som inte hänger med i allt som händer och helt enkelt inte vet att (vissa) marines numera kommer med 32 mm-baser. Vad händer med de personerna? Ingenting? Minuspoäng? Får inte spela?

En lösning som jag skulle gilla är att ens resultat inte rapporteras till rankingen om man har fel baser. Då kommer alla tävlingsspelare att ha rätt baser och i toppen av turneringen, där det är viktigare att allt går korrekt till, kommer baserna att stämma. Men casualspelare som inte bryr sig om rankingen slipper basa om sina arméer.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Ceasar skrev:Problemet om man släpper på basstorleken, är att det i förlängningen kan bli att folk vill ha andra modeller också på mindre baser. Terminators, Wraithlords, Wraithguards, Broadsides osv... Släpper man på en variant så har man svårt att motivera att andra måste byta. Att det tar tid och kostar lite pengar är väl inget nytt i den här hobbyn.

Men självklart behöver ha lite tid så att man hinner göra om baserna. Kanske 1år i det här fallet då det kan handla om hela marine arméer i vissa fall.
Jävla britter att blanda mm och tum i samma spel ;)

Men det är precis som du skriver ovan, om marines är ok på små baser så är det väldigt svårt att dra linjen för andra modeller som också mycket hellre skulle vilja stå på sina gamla baser.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ceasar

Inlägg av Ceasar »

Mortarion skrev: En lösning som jag skulle gilla är att ens resultat inte rapporteras till rankingen om man har fel baser. Då kommer alla tävlingsspelare att ha rätt baser och i toppen av turneringen, där det är viktigare att allt går korrekt till, kommer baserna att stämma. Men casualspelare som inte bryr sig om rankingen slipper basa om sina arméer.
Det var faktiskt en riktigt bra lösning.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Ceasar skrev:
Mortarion skrev: En lösning som jag skulle gilla är att ens resultat inte rapporteras till rankingen om man har fel baser. Då kommer alla tävlingsspelare att ha rätt baser och i toppen av turneringen, där det är viktigare att allt går korrekt till, kommer baserna att stämma. Men casualspelare som inte bryr sig om rankingen slipper basa om sina arméer.
Det var faktiskt en riktigt bra lösning.
Om det är så viktigt för de som tycker att 40K är något att tävla i, så visst. Helt ok lösning.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Jag tycker inte det är alltför jobbigt att basa om saker, men det är klart, ska vanliga marines byta baser blir det jobbigt för många. Kände själv lite "meh.." när nya Hive Guards kom på 50mm baser, har fortfarande inte basat om mina, men spelar inte med dem längre då de verkligen inte är bra nuförtiden.

Men man brukar väl låta det gå rätt lång tid innan man är stenhård med detta på turneringar? 3-6mån brukar vara en rimlig tid innan armén ska vara ombasad kan jag nog tycka.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Blir det ett krav från arrangörer runt om i landet kommer jag sluta åka på turneringar med vissa arméer. Har jag inget projekt som dodgear de nya direktiven så innebär det att det blir casualspel hemmavid i fortsättningen. Hobbyn blir lite för anal för mitt tycke och smak om vi ex.inte kan släppa igenom en så snygg armé som Ooans Flesh tearers på turnering för att några av dem står på fel baser.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Mortarion skrev: Bild
Mina salamandrar blev just väldigt avundsjuka på BA tacticals som tydligen får ta heavy flamers.

Etheru

Inlägg av Etheru »

Jag spelar iofs inte turneringar så generellt sett kanske det inte är något problem men jag sitter på 1000st+ marines utan problem i min samling. Om det kommer nya baser definitivt till marines, och säg att de kostar 45kr för 10st som 25mm baserna gör så skulle det kosta 4.500kr+ bara att basa om dessa........ För mig är det inte arbetet som är något problem utan när man får lägga kostnaden för nya arméer på att basa om befintliga figurer så blir det drygt som fasen.

Har gjort en pre-order på nya boxen med Nids och BA så får se om jag ska skratta eller gråta åt de nya baserna. Högst troligen R.I.P. 40k för min del iaf. Det var kul så länge det varade.

Skriv svar