Sida 6 av 8

Re: Kharn och Chaos den 3e september!

Postat: 06 sep 2016, 11:34
av Spell Familiar
Serpent skrev:Står i reglerna att det måste vara olika vapen samt olika från vad som sköts i rundan innan. Kan fortfarande få en hel del enheter att tänka en eller två gånger innan de går inom 36/24" från Obbarna... Fast GW måste verkligen vilja pusha Warpsmiths. Det ska ju vara med såna i typ var och varannan formation. :o
Men då är det sweet. så 6 twL meltaguns på dredden som precis droppade! Eller 6 Lascanons på den jobbiga knighten på andra sidan bordet.

Som IW-spelare klagar jag inte över Smederna. De är solida och billiga kompmässigt. Klart att jag önskar de kunde ta bikes och juggernauts men man kan inte få allt.

Re: Kharn och Chaos den 3e september!

Postat: 06 sep 2016, 13:46
av Niklas
Kharn i KDK är det jag är gladast över.

Re: Kharn och Chaos den 3e september!

Postat: 06 sep 2016, 16:57
av Serpent
Spell Familiar skrev:
Serpent skrev:Står i reglerna att det måste vara olika vapen samt olika från vad som sköts i rundan innan. Kan fortfarande få en hel del enheter att tänka en eller två gånger innan de går inom 36/24" från Obbarna... Fast GW måste verkligen vilja pusha Warpsmiths. Det ska ju vara med såna i typ var och varannan formation. :o
Men då är det sweet. så 6 twL meltaguns på dredden som precis droppade! Eller 6 Lascanons på den jobbiga knighten på andra sidan bordet.

Som IW-spelare klagar jag inte över Smederna. De är solida och billiga kompmässigt. Klart att jag önskar de kunde ta bikes och juggernauts men man kan inte få allt.
Fast det jag skrev betyder helt tvärtom vad du skriver...

Re: Kharn och Chaos den 3e september!

Postat: 07 sep 2016, 05:56
av Jesper77
Kollat igenom lite formationer och det fanns väl lite som var små kul. Förstår inte varför dom drar åt handbromsen så fruktansvärt när det gäller CSM. Blir besviken. varför får tex Raptors disordered charge när dom chargar efter DS? Ravenguard har ingen scatter inom 9" från scouter och får charga efter att de har DS. Detta i runda 1 om det är i decurion. Där borde man fattat att handbromsen skulle dragits åt om man ska ha det tänket. Terminator formationen är väl med kul med skytte direkt efter DS och skytte i shooting med. Skyttet får återupprepas om den attackerade enheten blir förstörd. Låter kul och bra tills man börjar tänka på att CSM Terminators måste vara 3 units och att dom fortfarande bara har Bolters. För att ens komma åt några reapers måste man pynta upp astronomiska poäng för att ens få det till att bli hyffsat effektivt. Testar dom ens sakerna innan? Nu får man väl ändå vara glad för att det kom saker till CSM så detta får ju vara glädjens tid ändå ;)

Re: Kharn och Chaos den 3e september!

Postat: 07 sep 2016, 07:35
av Spell Familiar
quote="Serpent"]Fast det jag skrev betyder helt tvärtom vad du skriver...[/quote]

Aha, olika OCH olika. Missade dubbeln. det suger men är väl hanterbart. TwL Meltas och Multimeltas för dredden, Plasmacanon och Lascanon för långt-borta-tuffingar, Assultcanon och Hvy Bolter för det som är midrange och twLinked Flamers och Hvy Flamers när Gauntsen kommer upp ur sitt hål.

Solo-mutilatorn kanske kan bli något men det känns som en dyr skatt med en hel smed för honom. Iof är smeden kompdump (110p -4).
Jesper77 skrev:Kollat igenom lite formationer och det fanns väl lite som var små kul. Förstår inte varför dom drar åt handbromsen så fruktansvärt när det gäller CSM. Blir besviken. varför får tex Raptors disordered charge när dom chargar efter DS? Ravenguard har ingen scatter inom 9" från scouter och får charga efter att de har DS. Detta i runda 1 om det är i decurion. Där borde man fattat att handbromsen skulle dragits åt om man ska ha det tänket. Terminator formationen är väl med kul med skytte direkt efter DS och skytte i shooting med. Skyttet får återupprepas om den attackerade enheten blir förstörd. Låter kul och bra tills man börjar tänka på att CSM Terminators måste vara 3 units och att dom fortfarande bara har Bolters. För att ens komma åt några reapers måste man pynta upp astronomiska poäng för att ens få det till att bli hyffsat effektivt. Testar dom ens sakerna innan? Nu får man väl ändå vara glad för att det kom saker till CSM så detta får ju vara glädjens tid ändå ;)
Jag håller med dig i stort med handbroms och att CSM ofta får "Samma som SM men lite sämre".
Glöm dock inte att alla CSM-termisar kan ta Combi-Vapen. Mini-squaddar man dem har du 3* trissar som deepar in bakom saker och tömmer sina rapid fire combiplasma eller melta. eftersom man kan få VotlW gratis så betalar du bara 17p för tre CombiVapen (95+17=112p). Billigt, billigt, billigt. Sen har du dina 2+/5++ trissar som kutar runt med powerweapon och är jobbiga på djupet. SM kommer troligtvis inte vilja skicka in något som inte har stjärnkvalitet i CC med dem, och även om så mixar man lite yxor och klubbor kan man giv as good as you get. Jag tror på dem.

Re: Kharn och Chaos den 3e september!

Postat: 07 sep 2016, 07:38
av fauh
Spell Familiar skrev:...
Du skrev att de behöver byta nästa runda (turn eller shooting phase). De får ju extra skytte i samma runda så inget behov att byta vapen.
...
Det står i formations regeln att de inte får skjuta med samma vapen. :) Även om mutilators är ganska kassa tyckte jag det var en kul idé att de fick slå 2 gånger också. Slå först med klor och sen med fistar t.ex. :twisted:

Re: Kharn och Chaos den 3e september!

Postat: 07 sep 2016, 07:44
av Spell Familiar
fauh skrev:
Spell Familiar skrev:...
Du skrev att de behöver byta nästa runda (turn eller shooting phase). De får ju extra skytte i samma runda så inget behov att byta vapen.
...
Det står i formations regeln att de inte får skjuta med samma vapen. :) Även om mutilators är ganska kassa tyckte jag det var en kul idé att de fick slå 2 gånger också. Slå först med klor och sen med fistar t.ex. :twisted:
Jag var för långsam att rätta mig och du högg som en kobra! Din fis!

Ja muttarnas största svaghet är väl SaP, Men de kan för en relativt billig p/komp göra bucklor i det mesta. Man kanske ska satsa på att ge dem MoK istället för N/T. Skita i uthållighet och bara få fler attacker. Rundan efter kan det bli Mauls och CF.

Re: Kharn och Chaos den 3e september!

Postat: 07 sep 2016, 09:26
av refabricated
Fast mutilators känns ju som vinnarna i detta. De har ju iaf bra kombos av vapen.

Fist+Axe eller Klo+Maul. Ap2 eller anti-stuff.

Obbar får det tråkigare. Laser + Mmelta och assaultcannon + ?. Det passar liksom lite sämre in.

Re: Kharn och Chaos den 3e september!

Postat: 07 sep 2016, 10:31
av Spell Familiar
refabricated skrev:Fast mutilators känns ju som vinnarna i detta. De har ju iaf bra kombos av vapen.

Fist+Axe eller Klo+Maul. Ap2 eller anti-stuff.

Obbar får det tråkigare. Laser + Mmelta och assaultcannon + ?. Det passar liksom lite sämre in.
Ja muttarna är def vinnare (Fist och Chainfist smakar mint mot vilket fordon som helst) Dänger man till med Mark of Khorne får de ju 4 extra attacker också (grund 2, specvapen 1, rage 2). Det är 5 tunga attacker på chargen och 4 om de blir chargade (counterattack). Man kan ju stoppa dem i en Landraider om man vill ha snabb leverans. Och de kompar helt ok. 3 muttar MoK = 180p (gratis Votlw värt 12p) -9komp.

Re: Kharn och Chaos den 3e september!

Postat: 07 sep 2016, 10:47
av Jesper77
Spell Familiar skrev:quote="Serpent"]

Jag håller med dig i stort med handbroms och att CSM ofta får "Samma som SM men lite sämre".
Glöm dock inte att alla CSM-termisar kan ta Combi-Vapen. Mini-squaddar man dem har du 3* trissar som deepar in bakom saker och tömmer sina rapid fire combiplasma eller melta. eftersom man kan få VotlW gratis så betalar du bara 17p för tre CombiVapen (95+17=112p). Billigt, billigt, billigt. Sen har du dina 2+/5++ trissar som kutar runt med powerweapon och är jobbiga på djupet. SM kommer troligtvis inte vilja skicka in något som inte har stjärnkvalitet i CC med dem, och även om så mixar man lite yxor och klubbor kan man giv as good as you get. Jag tror på dem.
Men det är fortfarande bara ett skott per gubbe och en gång. Det är inte värdelöst men inte heller något jag trillar av stolen för i jämnförelse.