Nya basstorlekear för 40K

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Grudge

Re: Nya basstorlekear för 40K

Inlägg av Grudge »

De har vanliga Tactical Marines på vad som verkar vara 32mm baser på framsidan på WD45. Bild på dakkadakka.

frigobben

Inlägg av frigobben »

Själv tycker jag den här nya bashysterin är orimlig för en hobbyspelare som jag, där mycket tid läggs på modellering. Att tvingas basa om gubbar i det tempot som GW har nu kommer helt enkelt inte hända. Om det då på varje turnering skall vara strikta krav tror jag att jag nog kommer säga pass till de turneringar där jag inte råkar ha baser i rätt storlek.

Som någon vis talare innan sagt, så är väl ETC och kanske SM en sak, men i alla övriga mysturneringar tycker jag att vi bör slopa sådana krav. Jag förstår också att det såklart spelar roll i spelet, men då kan man väl i de fall det är väldigt viktigt göra sitt bästa för att spela som om basen var av rätt storlek, och vara extra förlåtande om man råkar ha en "icke-officiell" storlek. Precis som att man är extra generös med Line of Sight då man spelar med icke-officiella modeller.

I slutändan blir det såklart en avvägning hur mycket man vill tvinga folk att göra om, kontra basstorlekens påverkan på spelet. I och med att baser numer ändras hela tiden tycker jag att den avvägningen har blivit fel, synnerhet i vårt trevliga turneringsklimat.

frigobben

Inlägg av frigobben »

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Ny text i turneringsinfo:

Krav på 32mm baser för Bulky Infantry: Nej

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Bild
Bild

Så, dags att basa om varenda modell i hela armén enligt GW.
Håller med talaren ovan. Det blir till att skippa de turneringar som kräver ombasning. Att lite random byta basstorlek för alla marines är bara idioti från GW:s sida.

Halvar

Inlägg av Halvar »

fast ändå finns det en liten del av mig som hoppas att necron warriors blir ok att ställa på 32mm baser. jag ogillar skarpt att alla fötter är halvt över kanten. givetvis ska det då fortfarande vara ett val.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Håller med frigobben och Ooan. Kommer absolut inte basa om mina Death Guards exempelvis. Så roligt ska vi inte ha.

Att kräva ombasning av gamla arméer blir ytterligare ett sätt att tappa deltagare till turneringsr tror jag. Att däremot förutsätta att folk använder rätt baser till nya projekt är en annan sak.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det blir så klart väldigt jobbigt nu när så många kommer behöva basa om så mycket, men i förlängningen ser jag inte att det finns så mycket val.

Altenativet är ju att komma på något bra sätt att "förstora" sina baser, typ limma fast dom på 32" runda plexiglasdiskar eller liknande.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
fredrik

Inlägg av fredrik »

Jag tror ni har missförstått - jag är övertygad om att GW inte har för avsikt att "tvinga" någon att basa om, utan man släpper de nya större baserna för det ser lite snyggare ut helt enkelt. Det är en tolkning av en mening i regelboken som föranlett den här diskussionen och jag tror att skulle man ställa frågan till GW (och få ett svar, vilket nog tyvärr är osannolikt) skulle beskedet vara att gubbarna skall stå på de baser de ursprungligen levererades med.

Att driva linjen att alla figurer nu skall basas om för att få delta i turneringar tror jag bara är skadligt för hobbyn - många väljer nog hellre att hoppa över de turneringar som ställer sådana krav.

Och om vi ändå skall citera ur regelboken vill jag hänvisa till "The most important rule" i början av boken: "Nobody wants to waste valuable gaming time arguing, so be prepared to interpret a rule or come up with a suitable solution for yourselves (in a manner befitting the better class of imperial citizen, of course). :)

frigobben

Inlägg av frigobben »

Tror också att syftet bara är att de bedömer det som snyggare. En marine är ju något större än en guardsman och kanske då passar bättre på en lite större bas. De är ju många av sakerna som varit lite för stora som fått större baser tidigare. Jag tänker exv på terminators, Hive guards, biovores, etc. De två sistnämnda ganska nyligen. Det har också nyligen tillkommit en ny 50mm storlek. Tror som sagt bara att de vill ha lagom proportioner och sett över detta på alla sina modeller, samt uppfunnit nya storlekar där de tyckt att vare sig ett steg upp eller ett steg ned är lagom.

Skriv svar