VI

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: VI

Inlägg av Zurken »

Rasmus skrev:
1: Kolla vem som är närmast. Det är Draigo säger vi, för strategin förutsätter det.
2. Vi har 3 lascannonwounds i poolen. Vi tar det första, det ska gå på Draigo, eftersom han är närmast. Då bestämmer man om han ska ta det eller skicka det till en annan modell i enheten inom 6 tum. (Look Out sir på 2+ för IC)
3. Save på modellen som fick woundet.
4. Repetera steg 2-4 tills woundpoolen är tom.

I detta fallet skulle man antagligen ta alla 3 lascannonwound direkt, säga att Draigo tog alla, rulla 3+ följt av 5+.
Nej du kan ju absolut inte ta alla 3 Lascannon direkt ifall Draigo har 2 eller färre wounds kvar. Men tack för att du klarade upp det hela, systemet känns ju väldigt bra i grund då, men just detta känns ju som en fet abuse :P. Man kan ju kontra med mobilt skytte och LoS-block fuleri.

Känns som att mobilt skytte med stora möjligheter till LoS-block sniping kommer bli riktigt bra, men det kommer nog sega ner spelet också. Kommer bli ännu viktigare att positionera sig exakt rätt, som tur är får man mäta i förväg så att range-snipea är ju lätt.
Alexander Merinen

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

Jag hoppas på tunga vapen i assault squads nästa codex! Eller kanske bara köpa ett par helikoptrar.
Flesh is a design fault

tue

Inlägg av tue »

refabricated skrev:
Psychic power:
Mastery lvl = antal spells man får kasta per turn.
Antalet spells ange i codex eller är lika många som din mastery-level.
Fråga: Har alla codexar tillgång till de spells som finns i regelboken och kan fritt välja/blanda från sin codex och grundboken? Såg nån tabell i nått rykte om vem som kommer åt vad men har inte hittat den i boken.

Flyers:
Man får ju inte banka dem i CC när de swoopar. Men får amn sweepa dem med barge? eller flygande MC?

Generellt:
Anser och gillar att de tonat ned GK och Crons en aning.
GK: Glancings gör numera nytta mot deras bilar, de e sämre på att knäcka bilar, de hatar terminators och lysander. Undrar om det kommer bli vanligt med lysander + 5 dunderhammare i LR?(att chargerangen på LR har ökat gör inte denna combo sämre)
Crons, barge kan bara sweepa på 12'' avstånd eftersom flatout kommer istället för shooting.

Ha de!

När det gäller powers finns dels en tabell i whitedwarfen samt en tabell när du köper kortasken i den. men i regelboken finns dom inte.

Står specifikt på vector strike att man får slå på enemy flyers, träffar sidearmour.
är dock mer osäker på bargen då skrivning på den inte är riktigt den samma, (står inget om flyers) får se vad faqen säger.-

Men generellt sätt har jag inte direkt hittat något extremt kostigt som jag ogillar verkar vara en helt ok bok och inte så mycket konstiga saker i den.
Kanske det att mana ldrig får charga ur ett fordon även om det stått stilla.

Men spelet kan nog gå lite fortare när man väl lärt sig dom nya reglerna och anpassat sin spelstil efter dom.

Användarvisningsbild
Boggalogg
Kontakt:

Inlägg av Boggalogg »

egge skrev:Är man engaged om man är inom 2"?

Att dem inte fattar! Om de vill ha närstrid till att ge skytte arméer så mycket fördelar som möjilgt så behöver de bara köra punktlistan och säga att man måste flytta dem i ordningen närmst först och sedan näst närmst o s v.
Det står även på pile-in. Man pilear i I-ordning, 3" och måste gå med så många som möjligt in i striden igen

SnuffyN

Inlägg av SnuffyN »

Ancalagon skrev:
John_F skrev:
SnuffyN skrev:Dom första två timmarna med regelboken igår tyckte jag inte om den. Men efter hand så börjar jag faktiskt gilla den.

Mycket nytt för mina BA, Stormraven kommer bli betydligt svårare att träffa. Death Company kommer att bli riktigt hårda. JP har några trevliga fördelar.

Boken växer faktiskt destomer jag läser. Prata med min SW vän han säger samma sak. Känns som spelet kommer att gå fortare när väl reglerna satt sig där uppe
Nu har ju inte jag läst regelboken, men jag tycker det verkar som om BA fick en rejäl nerf. Inget plus till initiativ från FC via prästerna, sämre FnP. Kan bara ha halva armén i reserv (DoA någon?)
Ja, om de ändringarna skulle känna nu i 5th edition, men eftersom hela dynamiken i spelet blir annorlunda påverkas de inte på samma sätt som att de helt plötsligt skulle få en nerf i gamla edition :) Det är dock alltid lätt att fokusera på de "negativa" sakerna som händer ens armé men förbise de positiva. Exempel (helt påhittat, bara för att illustrera en poäng :p): Låt oss säga att fnp går från 4+ till 5+ i nya edition men din armé är de enda i spelet som har fnp. Visst, då har själva fnp regeln blivit sämre för dig, men mycket bättre eftersom alla andra förlorat den :)
Jag ser också FnP som en buff 5+ på allt utom på ID.

Men en sak som jag böjar irritera mig på är granater. Hittar inget i ”the book” som säger något annat heller. Närstrid med granater mot fordon och Walkers.
Eftersom inga fordon har någon WS så träffar dom atoumatiskt, Walkers har ju bättre WS men inte alls så trevligt när det bara var 6or.
Så Haywire kommer piska Land Raiders som om dom var gjorda av smör och alla andra fordon också för den delen.

Kanske missar något nu är ganska trött, Men Haywire och melta bombs (iofs slås du med I1 med melta bombs) Men överlag känns granater lite för bra.

Magnus

Inlägg av Magnus »

Fordon som rört sig har WS 1, fordon som stått still har WS 0. :)

SnuffyN

Inlägg av SnuffyN »

Magnus skrev:Fordon som rört sig har WS 1, fordon som stått still har WS 0. :)
Sant! Men Redeemern lär hamna på hyllan här hemma.
Har för mig att jag läste att man inte fick skjuta Rapid fire som snap shot men nu hittar jag det inte. Är det någon annan som sett det eller är jag ute och cyklar?

Halvar

Inlägg av Halvar »

för oss stackare som inte får tag på boken, finns det en reference sheet med till exempel tyranidvapnen? fanns juh tyvärr inte med i FAQn som jag hade hoppats på.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger

Sv: VI

Inlägg av Flogger »

Boneswords är inte med i FAQen. Då får man anta att det som står i codexet stämmer "no armour saves may be taken". Helt plötsligt blev shrikes riktigt nice!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Med errator postade nu, och ingenting omnämnt, så gäller alltså följande: Dreadknights är tillbaka till str 10 med fists :)

Edit: Det är faktiskt indirekt omnämnt, eftersom de tagit bort den gamla frågan som svarade att de var Str 6.
Senast redigerad av 1 Rasmus, redigerad totalt 30 gånger.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Skriv svar