VI

Har du hört det senaste från GW?
Ancalagon

Re: VI

Inlägg av Ancalagon »

John_F skrev:
SnuffyN skrev:Dom första två timmarna med regelboken igår tyckte jag inte om den. Men efter hand så börjar jag faktiskt gilla den.

Mycket nytt för mina BA, Stormraven kommer bli betydligt svårare att träffa. Death Company kommer att bli riktigt hårda. JP har några trevliga fördelar.

Boken växer faktiskt destomer jag läser. Prata med min SW vän han säger samma sak. Känns som spelet kommer att gå fortare när väl reglerna satt sig där uppe
Nu har ju inte jag läst regelboken, men jag tycker det verkar som om BA fick en rejäl nerf. Inget plus till initiativ från FC via prästerna, sämre FnP. Kan bara ha halva armén i reserv (DoA någon?)
Ja, om de ändringarna skulle känna nu i 5th edition, men eftersom hela dynamiken i spelet blir annorlunda påverkas de inte på samma sätt som att de helt plötsligt skulle få en nerf i gamla edition :) Det är dock alltid lätt att fokusera på de "negativa" sakerna som händer ens armé men förbise de positiva. Exempel (helt påhittat, bara för att illustrera en poäng :p): Låt oss säga att fnp går från 4+ till 5+ i nya edition men din armé är de enda i spelet som har fnp. Visst, då har själva fnp regeln blivit sämre för dig, men mycket bättre eftersom alla andra förlorat den :)

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

John_F skrev:
SnuffyN skrev:Dom första två timmarna med regelboken igår tyckte jag inte om den. Men efter hand så börjar jag faktiskt gilla den.

Mycket nytt för mina BA, Stormraven kommer bli betydligt svårare att träffa. Death Company kommer att bli riktigt hårda. JP har några trevliga fördelar.

Boken växer faktiskt destomer jag läser. Prata med min SW vän han säger samma sak. Känns som spelet kommer att gå fortare när väl reglerna satt sig där uppe
Nu har ju inte jag läst regelboken, men jag tycker det verkar som om BA fick en rejäl nerf. Inget plus till initiativ från FC via prästerna, sämre FnP. Kan bara ha halva armén i reserv (DoA någon?). JP som inte går att leta på. Snapfire från enhter som blir chargade etc etc
Ja, fast i all ärlighet tycker jag det är väldigt bra att allting inte längre kan reservas. Förvisso ett strategiskt moment, men så sjukt segt i vissa matcher.

Sen fick ju Blood Angels buff på Storm ravens, death company, FnP (Jag ser det som en buff att offra lite tålighet mot småsmatter för att få dubbel så mycket tillbaka mot plasma.) Impact hits från Jump Infantry. Finns säkert mera någonstans.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Ja, ni har helt rätt. Dumt att grina ur innan man spelat. kanske blir hur bra som helst.

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Får/måste demoner fortfarande reserva hela?
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Angående Draigo-Deathstar planen:

Om man får en t.ex. 3 stycken Lascannon Wounds på enheten, hur gör man då?

Tar man ett save på Draigo och de andra två på var sin Palladin? Fast det var väll ingen allocering?

Vilket save används, Draigos för han är närmast? Eller Palladinernas 5++ för de är i majoritet? Om vi säger att Draigo bara har 1W kvar och bara savear ett, går det överblivna woundet över till Palladinerna fastän det har blivit försökt att saveas på 3+?

Alltså det jag funderar på är hur det fungerar med enheter som har olika saves.
Alexander Merinen

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Zurken skrev:Angående Draigo-Deathstar planen:

Tar man ett save på Draigo och de andra två på var sin Palladin? Fast det var väll ingen allocering?

Vilket save används, Draigos för han är närmast? Eller Palladinernas 5++ för de är i majoritet? Om vi säger att Draigo bara har 1W kvar och bara savear ett, går det överblivna woundet över till Palladinerna fastän det har blivit försökt att saveas på 3+?

1: Kolla vem som är närmast. Det är Draigo säger vi, för strategin förutsätter det.
2. Vi har 3 lascannonwounds i poolen. Vi tar det första, det ska gå på Draigo, eftersom han är närmast. Då bestämmer man om han ska ta det eller skicka det till en annan modell i enheten inom 6 tum. (Look Out sir på 2+ för IC)
3. Save på modellen som fick woundet.
4. Repetera steg 2-4 tills woundpoolen är tom.

I detta fallet skulle man antagligen ta alla 3 lascannonwound direkt, säga att Draigo tog alla, rulla 3+ följt av 5+.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
John_F

Inlägg av John_F »

Rasmus skrev:
Zurken skrev:Angående Draigo-Deathstar planen:

1: Kolla vem som är närmast. Det är Draigo säger vi, för strategin förutsätter det.
2. Vi har 3 lascannonwounds i poolen. Vi tar det första, det ska gå på Draigo, eftersom han är närmast. Då bestämmer man om han ska ta det eller skicka det till en annan modell i enheten inom 6 tum. (Look Out sir på 2+ för IC)
3. Save på modellen som fick woundet.
4. Repetera steg 2-4 tills woundpoolen är tom.

I detta fallet skulle man antagligen ta alla 3 lascannonwound direkt, säga att Draigo tog alla, rulla 3+ följt av 5+.
Skulle han få FnP på en laserkanon?

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Ja, en laserkanon gör inte ID på Draigo, vilket är det enda som tar bort FnP nu.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Har läst boken ett tag nu och gillar förändringarna.

Har iaf lite tankar/frågor jag vill dela med mig av:
Assaults:
Min åsikt är att man nu "bara" kan göra en semi-fulcharge. Wordingen är enligt mig att man först måste flytta modeller som kan komma i base-to-base. Om en sådan modell sedan blockar en annan från att komma i BTB borde vara tillåtet. Tycker man kan se det som att det till varje charge finns 3 grupper av modeller: De som kan komma BTB, de som kommer inom 2" och de andra. Enligt mig måste man börja med att flytta BTB kategorin och sedan gå vidare till inom 2" osv. Hur ser internet på detta resonemang?

Cover:
Efter att ha lusläst reglerna några gånger har jag fått uppfattningen att när det kommer till att ta saves, cover eller vanligt, så ser man inte till gruppen(unit) alls utan enbart till modellen(model). Wordingen när det kommer till saves tar aldrig upp ordet "unit" utan talar hela tiden om model. Vilket enligt mig leder till att om en grupp killar står till hälften i cover och skjuts på så får bara de modeller som står i cover ta det savet medan andra(enskillda modeller som inte står i cover) vackert får hata sin general och dö.

Psychic power:
Mastery lvl = antal spells man får kasta per turn.
Antalet spells ange i codex eller är lika många som din mastery-level.
Fråga: Har alla codexar tillgång till de spells som finns i regelboken och kan fritt välja/blanda från sin codex och grundboken? Såg nån tabell i nått rykte om vem som kommer åt vad men har inte hittat den i boken.

Flyers:
Man får ju inte banka dem i CC när de swoopar. Men får amn sweepa dem med barge? eller flygande MC?

Generellt:
Anser och gillar att de tonat ned GK och Crons en aning.
GK: Glancings gör numera nytta mot deras bilar, de e sämre på att knäcka bilar, de hatar terminators och lysander. Undrar om det kommer bli vanligt med lysander + 5 dunderhammare i LR?(att chargerangen på LR har ökat gör inte denna combo sämre)
Crons, barge kan bara sweepa på 12'' avstånd eftersom flatout kommer istället för shooting.

Ha de!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Hur ökade charge rangen på en LR?

5th:12"+3"+6"=21"
6th:6"+6"+2d6"=14-24" med ett snitt på 19"

Visst max ökade men oftast kommer det vara kortare. Har inte boken men av vad det jag har hört iaf.

Skriv svar