Grey knights nytt CODEXET UTE/Tankar?

Har du hört det senaste från GW?
Användarvisningsbild
Flogger

Re: Grey knights nytt CODEXET UTE/Tankar?

Inlägg av Flogger »

Varför i all världen skulle det bli någon form av standard att allies förbjuds?

Xeed skrev:Dom försvann ju från GK codexet. Att ta den som ev allies är ju inte samma som att ha dem i codexet.
Spelar ju ingen som helst roll. Ta dem från inquisition om det nu är nödvändigt att ta dem.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Xeed

Inlägg av Xeed »

Flogger skrev:Varför i all världen skulle det bli någon form av standard att allies förbjuds?

Xeed skrev:Dom försvann ju från GK codexet. Att ta den som ev allies är ju inte samma som att ha dem i codexet.
Spelar ju ingen som helst roll. Ta dem från inquisition om det nu är nödvändigt att ta dem.
Alltså jag förstår inte riktigt hur du tänker. Om det som tidigare fanns i en bok nu istället finns i tre så är det ju en stor skillnad.
Om man sen väger in att man inte ersatt bortfallet med något nytt så förstår jag att de som spelar GKs är besvikna. Det handlar ju inte om att man skall vara ostig eller OP utan att man vill ha ett codex med lite variation och valmöjlighet.
Ja man kan ta in det genom att alliera men det betyder också att man måste köpa extra böcker som andra lag inte behöver göra.

Men inser också att det är GW vi pratar om så logik och standardisering är ju termer som inte är applicerbara ;-)

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

@Fredrik: håller med dig. Jag tror att det som håller tillbaka arrangörerna är några enskilda men sjukt starka effekter som kan erhållas genom allies och multipla detachments; dels ATSKNF till guardgubbar och dels White Scars hit&run till sånt som blir överdrivet bra med den regeln.

Dock finns det ju lockså otäcka saker som kommer från trolleriet hos eldar och demoner, helt utan alliering.

... Å sen läskiga knights, å sen har vi alla gamla powerbuilds som Necrons air force, Tausmatterisatanihelvete, scarabfarmen, paladinerna (funkar fortfarande skulle jag tro) osv. Dessutom brukar tyranidspelarna alltid hitta på nåt helvete som man inte är beredd på ;)

Egentligen är det väl invisibility, hit&run, 2++ omrull och till viss del ignore cover som "stör" i spelet mest? Just nu är det hyfsad stor spridning på dom braiga grejerna mellan kodexarna, så dom flesta borde kunna osta upp sig till en lagom förskräcklig nivå. - köp nya gubbar för bövulen!!!

Så visst, jag tror att spelet är någorlunda balanserat mellan majoriteten av dexarna. Dessutom finns det faktiskt turneringar som kör på ganska bra, som Bagarn i Norrpan och nissarna i jönkan burkar inte fega på så det luktar heller. Fantasia i Umeå är lite försiktiga nu i höst, men jag känner på mig att dom kommer fläska på till våren.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

katzenjammer

Inlägg av katzenjammer »

Jag kan väl fatta varför det stör en, rent principiellt, att behöva alliera in saker. Men det känns som att det är såhär gw vill göra nu. Åtminstone med saker från imperial-hållet. Mer smådex som knappast funkar/blir roliga för sig. Som ni redan har skrivit handlar det väl om hur gw själva vill att spelet ska vara (kontra hur man inför restriktioner på vissa turneringar i exempelvis Sverige).

Om nu vissa arrangörer väljer att ta bort allies så kanske man kan göra undantag för vissa armeer eller kombinationer. Exempelvis inqisition och greyknights, eller astra militarum och astra tempestus.

Det känns väl inte så himla orimligt med tanke på hur många såna armeer det finns runtom i sverige. Sedan att de kanske förstört rena henchman-listor är en annan grej (vet inte om det är så, jag är från barcelona)
Flesh is a design fault

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Tillåt allt och använd Komp till restriktioner om man nu ska envisas med sådana.

Done.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Ancalagon skrev:Tillåt allt och använd Komp till restriktioner om man nu ska envisas med sådana.

Done.
Att inte tillåta nått är ju en form av komp ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

DHettNeck skrev:
Ancalagon skrev:Tillåt allt och använd Komp till restriktioner om man nu ska envisas med sådana.

Done.
Jag menar mest att jag är trött på följande upplägg på turneringar:

Allies: Nej
Formations: Nej
Dataslates: Nej
Escalation: Nej
Lords of War: Nej
Imperial Armour: Nej
Forge World: Nej
CAD: Max 1,om ens det (vi har ju kompen uppepå allt det ovanstående också :p)
Ha kul: Kanske,om du hittar ett hål i kompen.

;)

Halvar

Inlägg av Halvar »

Ha kul: Kanske, om ingen hittar något hål i kompen och är en sådan person som utnyttjar det istället för att rapportera det i god tid.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Ancalagon skrev:
DHettNeck skrev:

Done.
Jag menar mest att jag är trött på följande upplägg på turneringar:

Allies: Nej
Formations: Nej
Dataslates: Nej
Escalation: Nej
Lords of War: Nej
Imperial Armour: Nej
Forge World: Nej
CAD: Max 1,om ens det (vi har ju kompen uppepå allt det ovanstående också :p)
Ha kul: Kanske,om du hittar ett hål i kompen.

;)
Trött på sådana upplägg i plural? Har du sett många turneringar med ett sånt upplägg?

Tycker folk är väldigt doom and gloom för att just VSK har satt hårda restriktioner iår. Du kommer få lira med typ allt det där i den listan på SM så njut av den tanken ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

@ Flogger. Jo förvisso. Men även om det kanske inte är riktigt så illa så brukar det vara nej på hälften av grejerna i listan som Ancalagon skrev.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar