Nya Expansions på ingång, Escalation och Stronghold Assault

Har du hört det senaste från GW?
Thundax

Re: Nya Expansions på ingång, Escalation och Stronghold Assa

Inlägg av Thundax »

Flogger skrev:Vi kanske borde dra ihop ett Apocalypticon? 50.000-100.000 poäng Imperiet VS Xenos och se hur många vi blir, med super heavies och hela köret. Den sortens 40k tror jag är väldigt rolig, som Matt på MWG sa "if you're not taking models off the board by the boxload, you're doing something wrong" :D

+1 :wub:

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

Denkan skrev:
Ismeno skrev:Personligen tycker jag detta låter toppen, men jag förstår om det skapar frustration hos "spela40Ksomomdetvoreschacklägret". Mer variation är bara kul imho, men jag växte ju upp spelandes Rogue Trader så....
Tycker det är lite synd att de flesta 40K-fighter dessa dagar är "ta med 1500pts så kör vi en match" och inte; "på söndag spelar vi luftlandsättningen i Voight-Kampf kratern i ett försök att störta de korrupta Tech-adepterna på Ix". Jag vet att jag tillhör en pytteliten minoritet som spelar 40K på det sistnämnda viset men vi finns faktiskt fortfarande!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jag tror att det gömmer sig många där ute som egentligen vill spela som du skriver det ;)
Ja, när man berättar för folk om sitt senaste kampanjspel får man ofta höra nåt i stil med; "åh, det är ju sådär man borde lira." Undrar vad som hindrar folk från att släppa taget om poängkostnader, armélistor och annat trams och gräva ner sig i fluffiga äventyr istället?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Anton

Inlägg av Anton »

Det spelas en massa på det sättet. Grejen är att det inte finns något större behov för sådana spelare att organisera sig utanför den närmaste kretsen eller diskutera regler och komp till förbannelse, så de (vi) märks inte så mycket på den här typen av forum.

För närvarande spelleder jag en helt obalanserad kampanj i Fantasy på klubben (http://ylva.sverok.net/forums/index.php?showforum=240). Förra helgen var jag uppe i Tokholm och spelade Apocalypse Armageddon med Imperium vs. Orks på 10k poäng och tre spelare per sida. Specialbyggd terräng för scenariot. Allt målat. Fett kul. Vi har redan bokat in en fortsättning nästa år.

Användarvisningsbild
bolterochkniv

Inlägg av bolterochkniv »

Flogger skrev:Vi kanske borde dra ihop ett Apocalypticon? 50.000-100.000 poäng Imperiet VS Xenos och se hur många vi blir, med super heavies och hela köret. Den sortens 40k tror jag är väldigt rolig, som Matt på MWG sa "if you're not taking models off the board by the boxload, you're doing something wrong" :D
tycker det låter fett, men den enda apoc-matchen jag spelat var på 15.000 poäng och det var riktigt tråkigt för att det var för mycket skit på brädet så manövreringsdelen av spelet försvann helt, det blev typ bara slå tärning av det hela. och då körde vi ändå på 3 st "vanliga" bord ihopslagna till en plan.

100.000 poäng känns helt mongo utifrån den upplevelsen men om någon vet hur man styr upp ett apocalypse-event på ett bra sätt så är jag fett game!
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Anton

Inlägg av Anton »

bolterochkniv skrev:100.000 poäng känns helt mongo utifrån den upplevelsen men om någon vet hur man styr upp ett apocalypse-event på ett bra sätt så är jag fett game!
Det är lätt hänt att man blir lite överpeppad och bara försöker maxa poängen för sakens skull. Det ger inte en roligare spelupplevelse. Rätt ofta ser man att folk börjar ställa upp omålat och halvmålat bara för att få upp summan. Gör inte det. 8000-15000 poäng är fullt tillräckligt för ett roligt slag hela dagen för 4-8 spelare. Se till att skala upp bord och terräng också så att det finns lite manöverutrymme. Stora terrängbitar är bra. Det ska finnas LoS-blockers som funkar på titaner. Använd reserver så att inte allt måste trängas på bordet samtidigt.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Jag tror spontant att en stor mängd flyers passar skitbra för apocalypse. Behöver inte deployas, gör att det "händer" saker på brädet och kan se jävligt fräsigt ut med större "dog fights"

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Är det bara jag eller låter det som att det skulle kunna vara ersättare till "Spearhead" och "Planetstrike"?
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

egge

Inlägg av egge »

Captaingallas skrev:
Ismeno skrev: Tycker det är lite synd att de flesta 40K-fighter dessa dagar är "ta med 1500pts så kör vi en match" och inte; "på söndag spelar vi luftlandsättningen i Voight-Kampf kratern i ett försök att störta de korrupta Tech-adepterna på Ix". Jag vet att jag tillhör en pytteliten minoritet som spelar 40K på det sistnämnda viset men vi finns faktiskt fortfarande!
Hear Hear!
Jag är med dig! När vi spelar är vi oftast taktiskt dåliga i en del avgörande beslut, för att det känns mer rätt att spela efter arméns karaktär än efter det taktiskt klokaste. Exempelvis så tackar inte en Ork Warboss nej till en Challenge, Space Marines undviker inte Monstrous Creatures och Tyranider kampar inte på ett objective om det finns färsk mat en liten bit bort.
Det funkar, eftersom vi har samma inställning till spelet.

Men skulle jag komma med en fluffig styrka och spela efter arméns karaktär mot någon som får ut det mesta av allt nytt som tillåts, spelar för att vinna och dessutom parkerar en Baneblade framför mig, då skulle det vara över snabbt. Som att ge en pistol till en av boxarna i en match. :D
Jag har spelat några fluffspel i mina dar. Jag slutade när jag förstod att fluffen innebär att nyast codex vinner och om någon köpt sina coolaste modeller (och inte dem senaste modellerna GW har släppt) så var det fluffigt sämst också.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Ismeno

Inlägg av Ismeno »

egge skrev:
Captaingallas skrev:
Ismeno skrev: Tycker det är lite synd att de flesta 40K-fighter dessa dagar är "ta med 1500pts så kör vi en match" och inte; "på söndag spelar vi luftlandsättningen i Voight-Kampf kratern i ett försök att störta de korrupta Tech-adepterna på Ix". Jag vet att jag tillhör en pytteliten minoritet som spelar 40K på det sistnämnda viset men vi finns faktiskt fortfarande!
Hear Hear!
Jag är med dig! När vi spelar är vi oftast taktiskt dåliga i en del avgörande beslut, för att det känns mer rätt att spela efter arméns karaktär än efter det taktiskt klokaste. Exempelvis så tackar inte en Ork Warboss nej till en Challenge, Space Marines undviker inte Monstrous Creatures och Tyranider kampar inte på ett objective om det finns färsk mat en liten bit bort.
Det funkar, eftersom vi har samma inställning till spelet.

Men skulle jag komma med en fluffig styrka och spela efter arméns karaktär mot någon som får ut det mesta av allt nytt som tillåts, spelar för att vinna och dessutom parkerar en Baneblade framför mig, då skulle det vara över snabbt. Som att ge en pistol till en av boxarna i en match. :D
Jag har spelat några fluffspel i mina dar. Jag slutade när jag förstod att fluffen innebär att nyast codex vinner och om någon köpt sina coolaste modeller (och inte dem senaste modellerna GW har släppt) så var det fluffigt sämst också.
Låter som om du behöver nya spelpolare egge....
De roligaste fighterna jag varit med om har jag inte ens valt min egen armé utan vilat i tryggt förtroende att spelledaren fixat ett coolt scenario.

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Ismeno skrev: Låter som om du behöver nya spelpolare egge....
+1

Du behöver hitta några riktiga nördar :D

Exempel från senast:
Hemmabyggd ork flygare brölar fram över fältet, vilt flaxande Hive Tyrant (också på flygarbas när den flyger - ser coolt ut och är den i luften ska den synas lika bra som andra flygare för motståndarskytte, det känns mer rätt) flyger rakt mot den.
Det fanns bättre sätt att försöka få ner den andra, de var långt ifrån varandra, men skulle verkligen en Hive Tyrant undvika den där humlan, och skulle galna ork-piloter verkligen köra mot något annat än den där saftiga flygande saken?
Absolut inte! :mrgreen:
Dessutom så ser det coolt ut, och för mig är det en väldigt visuell hobby, minnesbilder från olika situationer i slagen lever kvar länge!

Bild

Jag minns inte ens hur det gick, bara att vi hade kul!

Fasen jag kanske kommer att gilla att det kastas in Super Heavys i detta, en Squiggoth och en Harridan här hade ju varit mumma!

Skriv svar