Förslag till Imperial Armour 6th

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Förslag till Imperial Armour 6th

Inlägg av Valrosskorv »

Visst är Vulture Gunships bra, men jag tycker inte att de är så brutna att de inte ska få vara med. Leman Russ Punishers är rätt usla, så att Vultures är bättre än dem säger inte så mycket.

Och visst hade Vultures varit galna om de hade haft transportkapacitet, men de hade fortfarande varit dyrare än en Vendetta utan att vara lika bra. Rätt alternativ enligt mig är att helt enkelt tillåta Vultures och sedan kompa den efter behov. Den är ju trots allt inte på samma nivå som Land Raider Achilles eller Dreadnought Drop Pods.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Förslag till Imperial Armour 6th

Inlägg av Halvar »

Valrosskorv skrev:Sen är ju Vulture Gunships dessutom både dyrare än en Vendetta och har ingen transportkapacitet eller (så vitt jag kan minnas) Hover. Ska saker tas bort med motiveringen att det redan finns liknande saker borde ju alla IA-Dreadnoughts och antingen Caestus Assault Ram och/eller Storm Eagle Gunships försvinna eftersom det redan finns liknande val.

För övrigt är Earthshaker Batteries brutalt jobbiga med nya artilleri-regler. Eftersom varje extra crew member ger ett extra T7- wound kan man få rätt absurda listor med sådana bakom Aegis Defence Lines.
att jämföra med en grej som var väldigt bra för sina poäng i femte editionen när den bara var en skimmer känns inte riktigt som att man börjar i rätt ände. jag tror jag har mött den och det var inte direkt en skojjig upplevelse.
Ja' än't bittä'!

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Förslag till Imperial Armour 6th

Inlägg av Valrosskorv »

Halvar skrev:
Valrosskorv skrev:Sen är ju Vulture Gunships dessutom både dyrare än en Vendetta och har ingen transportkapacitet eller (så vitt jag kan minnas) Hover. Ska saker tas bort med motiveringen att det redan finns liknande saker borde ju alla IA-Dreadnoughts och antingen Caestus Assault Ram och/eller Storm Eagle Gunships försvinna eftersom det redan finns liknande val.

För övrigt är Earthshaker Batteries brutalt jobbiga med nya artilleri-regler. Eftersom varje extra crew member ger ett extra T7- wound kan man få rätt absurda listor med sådana bakom Aegis Defence Lines.
att jämföra med en grej som var väldigt bra för sina poäng i femte editionen när den bara var en skimmer känns inte riktigt som att man börjar i rätt ände. jag tror jag har mött den och det var inte direkt en skojjig upplevelse.
Fast min poäng är att Vendettor är minst lika tråkiga samtidigt som de är bättre och billigare. Eftersom de tar samma FOC i samma armé skulle varje Vulture ta samma slot som 1-3 Vendettor, vilket på de stora hela ger en sämre lista. Hade Vultures varit någonting annat än FA hade de förmodligen varit alldeles för bra, men nu begränsar den antalet Vendettor. Således jämför jag Vultures med Vendettor.

Ska vi prata 5th edition så var det inte ens nån som höjde på ögonbrynen över att man fick spela Vultures, har de verkligen blivit så mycket bättre? Är Vultures så über att man inte bör tillåta dem samtidigt som det är helt OK att ta bättre flygplan för färre poäng i samma slot?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Förslag till Imperial Armour 6th

Inlägg av Katarsis »

Valrosskorv skrev:Är Vultures så über att man inte bör tillåta dem samtidigt som det är helt OK att ta bättre flygplan för färre poäng i samma slot?
Eftersom vi har valt att ha möjligheten att begränsa vad som tillåts från IA men inte från Codex så tycker jag absolut att vi kan utesluta Vultures.

Som jag ser det så spelar vi primärt med codexar; det är dem spelet är uppbyggt runt och här får vi på något sätt acceptera att det finns brutna saker (fixas till med komp t.ex.). Sedan finns det en hel del spelare som vill variera sig mer och ha lite andra, lustiga, enheter. Då är ett av valen att kolla vad IA har att erbjuda. Där finns det en massa andra, lustiga, val som då uppfyller vad vi var ute efter. Men det finns också en massa brutna saker och det var vi ju inte ute efter (även om det går att fixa till med komp). Så jag ser ingen anledning till att tillåta brutna saker från IA om första steget ändå är att kompa dem väldigt hårt. Om nu Vulturen är nästan lika bra som en Vendetta så kommer den fortfarande att generera en väldans massa kompstraff. Och flygplan som genererar en massa kompstraff tycker jag IG har tillräckligt av.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DarkMessiah
Inlägg: 378
Blev medlem: 13 feb 2012, 12:32
Ort: Hallstahammar

Sv: Förslag till Imperial Armour 6th

Inlägg av DarkMessiah »

Har mött Vultures ett par gånger, och möter hellre en vendetta, vilken dag som helst.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Förslag till Imperial Armour 6th

Inlägg av Mutt »

Vultures var inte godkända i femte, i alla fall inte förrän på slutet.

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Förslag till Imperial Armour 6th

Inlägg av Valrosskorv »

Mutt skrev:Vultures var inte godkända i femte, i alla fall inte förrän på slutet.
Och anledningen till att de inte var det var för att ingen hade brytt sig om dem innan, inte för att de var så überbrutna. Med risk för att låta som en gnällpelle, vad är det som är så farligt med Vultures? De är bra mot infanteri och fordon med lågt AV. Är det något IG knappast har problem med så är det anti-Infanteri och låg-AV. Vad är det som gör att den inte är rolig att spela mot?

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Förslag till Imperial Armour 6th

Inlägg av Excessus »

Själv har jag en liten fråga angående ämnet. Kommer det att vara någon form av tvång att ha med fordonets regler i någon form om man har med den i listan?

Jag personligen har nog aldrig haft att göra med något från FW på spelplanen, och om jag har det i framtiden så har jag i största sannolikhet ingen aning om några regler eller vapen på fordonet i fråga. Jag äger inga FW böcker, och den första och kanske enda jag kommer att köpa är förmodligen HH-boken med Thousand Sons i, så min information angående dessa enheter är verkligen bristfällig nu och också i framtiden.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Stefan-RT
Inlägg: 427
Blev medlem: 04 nov 2009, 10:44

Re: Förslag till Imperial Armour 6th

Inlägg av Stefan-RT »

Det borde gälla som vanligt, man har med sin codex och har du IA saker
ser du till att ta med regler för denna, kopierad sida från boken eller så.
Bara ngt handskrivet på ett papper om reglerna känns inte okej. Och har man inte med
regler så ska turnerings arr kunna plocka bort modellen.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Förslag till Imperial Armour 6th

Inlägg av Mortarion »

Excessus skrev:Själv har jag en liten fråga angående ämnet. Kommer det att vara någon form av tvång att ha med fordonets regler i någon form om man har med den i listan?

Jag personligen har nog aldrig haft att göra med något från FW på spelplanen, och om jag har det i framtiden så har jag i största sannolikhet ingen aning om några regler eller vapen på fordonet i fråga. Jag äger inga FW böcker, och den första och kanske enda jag kommer att köpa är förmodligen HH-boken med Thousand Sons i, så min information angående dessa enheter är verkligen bristfällig nu och också i framtiden.
På GothCon måste man ha med sig reglerna för de modeller man har, särskilt Forgeworld-saker.

Skriv svar