IA Update, hur gör vi?

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Hur skall vi göra med Imperial Armour Update 1&2

1. Tillåt inte IA
25
42%
2. Spela med IA fast utan någon Update
4
7%
3. Spela med gamla Updaten
2
3%
4. Spela med nya Updaten
10
17%
5. Skriv om nya Updaten/Skriv en egen Update
18
31%
 
Antal röster: 59

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

IA Update, hur gör vi?

Inlägg av Katarsis »

SvFAQn diskuterar hur vi skall göra med Imperial Armour och dess updates. Som de flesta kanske vet så släppte FW en update (IA2U) för en massa månader sedan som förklarade hur man skulle använda IA2 i 5th och hur man skulle göra för att t.ex. alla Rhinos fungerade på samma sätt. SvFAQn tyckte att man skulle spela med den och det verkade de flesta utav spelarna också tycka. För ett par veckor sedan kom en uppdatering utav Updaten som uppenbarligen inte var lika genomtänkt som förra versionen, transporter hade fel transportkapacitet (jämfört med senaste codexarna), arméer som traditionellt inte kunnat ha vissa fordon kunde nu ha dem, fordon låg som fel val, vissa saker var riktigt brutna och andra bara konstiga eller felskrivna. Som vi ser det finns det fem alternativ, nämligen:

1. Tillåt inte IA (de har visat att de inte kan skriva regler som är tillräckligt välskrivna för turneringsspel)
2. Spela med IA fast utan någon Update (man får typ köpa in alla 'extra'-fordon men alla vanliga köper man från sitt codex)
3. Spela med gamla Updaten (ignorera nya eftersom den är för dåligt skriven)
4. Spela med nya Updaten (IA är roligt och Updaten är de senaste reglerna)
5. Skriv om nya Updaten/Skriv en egen Update (rätta till de fel som finns i nya updaten/göra en helt egen, denna kan mycket väl komma likna den gamla updaten)

Pollen kommer inte att vara det enda vi går efter när vi beslutar något, men vi försöker ju skriva en FAQ så som 40k-Sverige vill spela/spelar så den kommer absolut att ha tyngd. Det är därför också viktigt att ni kanske kommenterar vad ni röstat på så vi får se hur ni tänker.

/SvFAQ
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mattias H
Inlägg: 235
Blev medlem: 08 jun 2009, 21:20

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av Mattias H »

Röstade 1, anser att alternativ 4 också funkar.

Resten blir för specialiserat och konstigt.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av DHettNeck »

Jag röstade 5:an då jag gärna skulle se att alla transporter m.m kostade samma till alla och jag vet att Swfaq gänget kommer göra ett bra jobb med den.

Skulle altenativ 5 inte funnits hade jag röstat på 1:an. Sen är det ju upp till arrangören att göra undantag.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av kelaino »

Jag röstade 2 för jag tycker att det vore synd om en del coola IA-grejer inte får vara med. Men jag tycker det blir krångligt när saker i ens eget codex ändras.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
bladerunner_35
Inlägg: 63
Blev medlem: 31 maj 2009, 18:42

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av bladerunner_35 »

kelaino skrev:Jag röstade 2 för jag tycker att det vore synd om en del coola IA-grejer inte får vara med. Men jag tycker det blir krångligt när saker i ens eget codex ändras.

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av fjugin »

Om man hängt med på space wolf rykterna så verkar det som att deras land raiders och drop pods bara rymmer 10-man (väldigt många olika källor bekräftar detta). Att det är så verkar vara en ganska stor balansringsdetalj som håller grey hunters på mattan (de kan inte vara 10 man och ha både sergant och dubbla special weapons).
Tror att det vore ett misstag att ge deras pods 12 platser.

Å andra sidan kommer deras codex vara nyaste snart, och då borde man ju utgå från den när man väljer/skriver nya regler. Så det borde kanske snarare vara SM som ska ha SW:s regler än tvärt om. Kan dock tänka mig att många SM-spelare skulle bli lite sura om deras pods och raiders bara skulle rymma 10 man.

Skulle vilja se ett alternativ som begränsade SW till sina egna fordon, men lät blood angels och dark angels få bra land raider.

I brist på det röstade jag på 2an, men skulle föredra om man använder nya IA-update för alla fordon man inte kan köpa ur sin codex. Den är lite mer lättillgänglig, och använder man de gamla IA-böckerna får väl t.ex. drop pods och land raiders inte rätt regler?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av DHettNeck »

Eller så köper alla bar ur sina egna codexar för eneklhetens skulle. Vissa saker får helt enkelt vara bättre/sämre än andra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

ZimmeZitron
Inlägg: 120
Blev medlem: 09 okt 2008, 20:44

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av ZimmeZitron »

För mig är alla lösningar som innebär att folk kan spela med ALLA IA-prylar som man tidigare kunnat använda vettiga. Vilket innebär att man även skall kunna spela med alla options som finns till fordon i codexar, som multi-meltatorn till razorbacks, autokanon och TL HB till Chimeror, etc. Det känns bättre att folk får spela med ALLA sina dyra FW-modeller och coola konventeringar och att det som man anser är fel i IA löses genom en FAQ eller om det är obalanserat kompas bort/bannas.
Eftersom man redan i SvFAQ:en har gjort en massa ändringar som man skall hålla koll på, som tex generalisering av vapen/wargear så borde man ju rimligtvis kunna ett liknande tillägg till IA utan att det blir för krångligt.

Jag kan förstå att folk som inte brukar lira med IA-uppgraderingar/grejor tycker att det vore skönast att förbjuda IA för att slippa hålla koll på de sakerna och därför vill att de skall förbjudas. Men för mig skulle det kännas snöpligt att inte längre kunna använda de FW-prylar man har när man tidigare skaffat dem för att de skall kunna spelas på turneringar.
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."

- Sergio Ramos

Simon Talltorp
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av Simon Talltorp »

röstade alternativ 5.
Det alternativet innebär nog mest jobb men då får vi det som vi vill ha det. likt kompmallen så kan folk ge feedback och vi hjälps alla åt att rätta till småmissar eller feltänk både från FW och den/dom som sammanställer SweIAU(R). Att det är rörigt att sitta med flera dokument och veta vilka delar man ska ta från vilka och vad som är bannat eller reviderat blir bökigt och svårjobbat. om det finns ett dokument som är det som gäller så vet alla att det är bara där man kollar, allt annat är irrelevant.

Enda nackdelen är som sagt att det nog är det alternativet som kräver mest jobb...
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: IA Update, hur gör vi?

Inlägg av imp »

Hellre jobb än helknas
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar