Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av leidstedt »

fauh skrev:
leidstedt skrev:Battle for Vedros boxen innehåller Bikes modeller med oval bas. Det är småbarn på framsidan men jag tror det räknas som en riktig 40k box. [WINKING FACE]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har den lådan släppts än?
Nej men det skadar inte tänka lite på framtiden... ;)

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Newyn »

Iron Priest i warzone Fenris ersätter den i codexen men flera har skrivit mail till gw och frågat om man kan välja den nya eller gamla från codexen och fått att man får välja. Ska man gå efter warzone efter man inte men från mail kontakt så får man, vad gäller?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av DHettNeck »

Warzone gäller.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Katarsis »

Diskussionen om SM-magierna fortsätter här: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=15449
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Pipkin »

Jag har hittat en sak som jag tycker är lite märklig. Det gäller Dataspiken ur Codex Skitarii och Cult Mechanicus. Samma equipment har olika wordings i dom två codexarna. Det går att tolka som att en spike köpt via Cult Mechanicus ger Dataspikens statline på modellens vanliga attacker, och dessutom en bonus attack på I 10. Medans Skitarii codexen är väldigt tydlig.
Cult Mechanicus: When a model equipped with a weapon that has this special rule makes Melee attacks, it makes an additional attack with this weapon at the Initiative 10 step. This does not grant the model an additional pile in move (Cult mech sida 76).

Skitarii: Model may make one attack with this weapon at initiative step 10 (no pile-in) (Skitarii sida 70).

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Ancalagon »

I min Skitarii ibooks edition står exakt samma wording som för cult mechanicus.

Vet inte var det står annorlunda för dig, men det ser ut som något taget från någon jätteförenklad översikt eller nåt, som jag inte lyckats hitta.

Det är dock ganska självklart att det gäller lika för båda, så kör på det oavsett :)

bracobraco
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 apr 2014, 21:02

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av bracobraco »

Hej kära SVFAQ:are! :)

Snälla ordna i kommande FAQ att det är ok för Dark Eldar Archonen ifrån Purge Coterie-formationen (från Start Collecting-lådan) att "dödsmärka" en fiende enhet ifrån sin transport.

Annars är formationen i stort sett meningslös (och gör att du blir av med Objective Secured på warriors)

Funkar?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av DHettNeck »

bracobraco skrev:Hej kära SVFAQ:are! :)

Snälla ordna i kommande FAQ att det är ok för Dark Eldar Archonen ifrån Purge Coterie-formationen (från Start Collecting-lådan) att "dödsmärka" en fiende enhet ifrån sin transport.

Annars är formationen i stort sett meningslös (och gör att du blir av med Objective Secured på warriors)

Funkar?
Vi får kolla på det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

bracobraco
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 apr 2014, 21:02

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av bracobraco »

DHettNeck skrev:
bracobraco skrev:Hej kära SVFAQ:are! :)

Snälla ordna i kommande FAQ att det är ok för Dark Eldar Archonen ifrån Purge Coterie-formationen (från Start Collecting-lådan) att "dödsmärka" en fiende enhet ifrån sin transport.

Annars är formationen i stort sett meningslös (och gör att du blir av med Objective Secured på warriors)

Funkar?
Vi får kolla på det.
Tjo!

Såg att Purge Coterie nu har kompats i nya mallen! har det gjorts med den här frågan i åtanke? (dvs. utgår den aktuella komppoängsättningen ifrån att Archonen får eller inte får markera ut ifrån sin transport? och vilken regeltolkning bör följas om man spelar med kompen?)

Tack, på förhand, för svar :)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av DHettNeck »

bracobraco skrev:Såg att Purge Coterie nu har kompats i nya mallen! har det gjorts med den här frågan i åtanke? (dvs. utgår den aktuella komppoängsättningen ifrån att Archonen får eller inte får markera ut ifrån sin transport? och vilken regeltolkning bör följas om man spelar med kompen?)

Tack, på förhand, för svar :)
Eftersom det krävs LoS, vilket man inte har ur transporten så säger jag nej, det funkar inte.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar