Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

zodd
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jun 2013, 23:05

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av zodd »

Det dök upp ett par frågor sist jag spelade mina tre Tyranid Biovores.
1. Fortsätter resten av skotten att scattra efter att den första blasten missat och d3 spore mines dykt upp?
Jag tolkar det som att varje Biovore har fått d3 spore mines var. Men i grupp kommer bara en d3 spore mines att komma ut och dem andra fortsätter att scattra från den positionen, eftersom det inte står att det kommer ut spore mines istället för att skottet avslutas.
2. Living artillery node Biovores får rerolla scattre dice(modells in Living artillery node can reroll scattre dice). Gäller det då om dem andra fortsätter att scattra från den första blasten också?
3. Kan spore mines göra en charge samma runda dem anlänt från Biovores attack?
Tolkar det som att dem inte är hindrade av att komma från reserv, för dem kommer ut efter en shooting attack.

Jag tolkar det som att om jag skjuter mina 3 Living artillery node Biovores ska jag först se om dem träffar genom att rulla scattre dice, sen rerolla om jag inte gillar resultatet. När slut positionen bestämts ser jag om hela large blasten missat, då lägger jag ut eventuella minor, sen scattrar dem andra två skotten och ser om jag gillar resultatet på dem två(en i taget) rerollar om jag inte gillar resultatet. I Assault Phasen gör minorna en charge och exploderar I 10 S4 AP4 large blast +1S för varje mina efter den första.

Jag vet att GW har tendens att skriva knasiga regler(bra och dåliga och även brytna sådana).

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Halvar »

om första skottet missar lägger man bara ut en d3 spore mines. det finns ingen fördel med att vara fler i det fallet.
du får chargea (och suga upp overwatch) samma runda som du spawnar en spore mine.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Simpilicious
Inlägg: 255
Blev medlem: 16 maj 2015, 16:35
Ort: Uppsala

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Simpilicious »

Taufråga:

Om en Commander har "Counterfire defence system" (overwatch på bs2) och har dronecontroller - Overwatchar markerdrones eller gundrones i uniten också på bs2?
Simon Gulve
December 2017
Chaos Space Marines: 12 000 Points
Chaos Daemons: 3500 points
T'au Empire: 6000 points
Space marines: 2000 points
Omålat alla factions: 6700 points

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av DHettNeck »

Simpilicious skrev:Taufråga:

Om en Commander har "Counterfire defence system" (overwatch på bs2) och har dronecontroller - Overwatchar markerdrones eller gundrones i uniten också på bs2?
Nej. Drones snapfire BS ändras inte.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Pipkin
Inlägg: 471
Blev medlem: 02 jun 2014, 00:33

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Pipkin »

Är det någon ny basechart på gång?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Katarsis »

Nja, men det behöver fixas. Bra att du petar på os.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Apocswe »

Corbulos reroll, kan man tvinga motståndaren att slå om ett tärningslag med den? I gamla boken var de specificerat att de gällde en av dina egna tärningar, men i nya har dom tagit bort den restriktionen.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Flogger »

Apocswe skrev:Corbulos reroll, kan man tvinga motståndaren att slå om ett tärningslag med den? I gamla boken var de specificerat att de gällde en av dina egna tärningar, men i nya har dom tagit bort den restriktionen.
Wordingen är väl att DU får rerolla en tärning per match?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:
Apocswe skrev:Corbulos reroll, kan man tvinga motståndaren att slå om ett tärningslag med den? I gamla boken var de specificerat att de gällde en av dina egna tärningar, men i nya har dom tagit bort den restriktionen.
Wordingen är väl att DU får rerolla en tärning per match?
Nej, och det är det som är problemet.

Som jag ser det verkar wording kanske tillåta att man kan tvinga motståndaren att slå om ett tärningsslag. Dock brukar det stå väldigt tydligt när detta är fallet, så jag skulle nog vara lite försiktig och säga att man bara får slå om sina egna tärningar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: Regelförtydliganden som bör tas upp av SVFAQn

Inlägg av Apocswe »

DHettNeck skrev:
Flogger skrev:
Apocswe skrev:Corbulos reroll, kan man tvinga motståndaren att slå om ett tärningslag med den? I gamla boken var de specificerat att de gällde en av dina egna tärningar, men i nya har dom tagit bort den restriktionen.
Wordingen är väl att DU får rerolla en tärning per match?
Nej, och det är det som är problemet.

Som jag ser det verkar wording kanske tillåta att man kan tvinga motståndaren att slå om ett tärningsslag. Dock brukar det stå väldigt tydligt när detta är fallet, så jag skulle nog vara lite försiktig och säga att man bara får slå om sina egna tärningar.
Gamla regeln:

The Far-Seeing Eye: Corbulo allows you a single re-roll once per game. This can be any roll you have made, such as for an armour save, a Leadership test, a To Hit roll, a scatter roll or
even to seize the initiative. If Corbulo is slain before this reroll is used, then it is lost.

Nya regeln:
Far-Seeing Eye: Once per game, as long as Corbulo has not been removed as a casualty, this ability may be used to do one of the following:

1. Re-roll the dice to seize the initiative.
2. Re-roll the dice to see if a unit arrives from reserve.
3. Re-roll a single dice used in a to hit or to wound roll, or a single dice used in a saving throw.
4. Re-roll a single scatter dice.

Gamla regeln var klar som korvspad, och om dom ville behålla det som så att man bara fick slå om sin egen tärning, varför ändrade dom då wordingen? Ett enda "you" i regeln hade varit klart nog :?:

Skriv svar