Imperial Armour-förslag - Alla IA

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Katarsis »

@Hoffa: Nu har jag inte räknat på det men borde man inte i en standardlista (många transporter) tjäna på att använda sig av Updaten?

@Yatuja: Fast det skulle förstöra lite utav den konsistenstanke som ligger till grunden för SVFAQn.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av kombat »

I en BT lista så anser jag att support fordonen preds/typhons är mycket viktigare än rhinos då de redan footsloggar så snabbt och en mechlista är per definition inte en standardlista.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av DHettNeck »

Katarsis skrev:
@Yatuja: Fast det skulle förstöra lite utav den konsistenstanke som ligger till grunden för SVFAQn.
Håller med. Dock tycker jag det är dags att säga att man BARA får köpa sina saker ur sitt codexet om dom finns där. Saker som inte finns i codexet får fortsatt köpas ur IA.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Valrosskorv »

När jag påstod att det bara var Razorspam-Templars som tjänade på SweFAQ för sisådär ett år sedan var det ett väldigt motstånd, men jag förstår fortfarande inte varför: de enda fordon som blir billigare eller inte nerfade med SweFAQ är Rhinoes, Razorbacks, nakna Predators och dakkapredators, allt annat blir antingen dyrare (Typhoon, Trilaspred, Autolaspred, Drop Pods), sämre (Vindicator, Dreadnought) eller både och (Land Raider Crusader). Visst går det fortfarande att bygga Black Templars-listor som inte spammar transporter, men det känns onödigt att kompen ska gå in och de facto ta bort listtyper som t.ex. all-Drop Pod (som blir oändligt mycket sämre med de nya Drop Pod Assault-reglerna) och Vindicator/Land Raider-linje (som blir meningslös när Vindicators inte kan hänga med 12" och skjuta med PotMS).

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Hoffa »

En lista med väldigt mycket Rhinos/Razors kan nog tjäna på att använda IA2 problemet är att allt man åstadkommer då är en BT lista som är som en vanlig Marine lista fast sämre då BT infanteri är dyrare än vanliga marines. En standard BT lista innehåller faktiskt inte så många rhinos/razors om man spelar med codexen. Den typen av BT listor tvingas fram av SweFaq:en

Vi tar och räknar lite på det (listar inte var enda fordon utan håller mig till de fordon man faktiskt brukar ta för att hålla det överskådligt)

BT (Notera att extra armour kostar 5p för templars)

Rhino 50p
Razorback 70p (laserkanoner för +20p)
Thyphoon landspeeder 70p
Vindicator 125 (får ta PoTMS!) (Kan inte ta siege shield)
Predator Annihilator med laserkanoner 145p (får ta PoTMS)
Landraider Standard 250
Crusader 265 (inklusive extra armour och multimelta). (får helt galet nog ta dozerblade !)
Dreadnought med laserkannon och missile launcher 135 får köpa venerable för +20 och tankhunter för +10

IA2 (Not extra armour kostar här 15)

Rhino 35
Razorback 40 (laserkanoner för 35p)
Typhoon landspeeder 90
Vindicator 115
Predator Annihilator 165
Landraider standard 250
Crusader (250 men då ingår inte extra armour och multimelta så med samma kitt som BT varianten blir den 10p dyrare)
Dreadnought (vanlig) twinlinked lascannon + missile launcher 145
Venerable dreadnought Twinlinked laskannon + missile launcher 195


I mitt tycke är enda gången man tjänar på IA2 om man spelar en massa Rhinos utan extra armour och/eller en massa Razorbacks (så länge de inte har laserkanoner och extra armour för då blir kostnaden den samma) Nu är det dock så att Templars är ett Codex som har sin styrka i närstrid så du kommer vilja ha extra armour på alla dina transporter. Ska man stå still och skjuta så är Templars helt fel bok att bygga i från. Skytte Templars blir som vanliga skytte Marines fast sämre. (Kom ihåg att templars fortfarande har target priority regeln, dessutom med -1 på testet)

Templars är egentligen inte i akut behov av transporter då man kan ta sig fram riktigt fort med kombinationen chaplain + zeal. Däremot är man beroende av tungt skytte för att få ut motståndaren ur dennes bilar så man kan ge sig på dem i närstrid och då blir predators/dreads/speeders med laserkanoner, meltor och missile launchers det viktiga. Särskilt som dessa är inte har target priority och alltså inte riskerar att skjuta på fel mål. Dessa är som synes rejält mycket dyrare i IA2.

Så för att avrunda, Ja jag vill verkligen få köpa mina fordon från min codex. Mitt gamla Codex behöver inte straffas med dyrare fordon ovanpå alla andra problem det dras med. Swefaq:en tvingar mig nu att spela som en sämre variant av Marines i stället för att fokusera på de styrkor BT codexen faktiskt har.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av DHettNeck »

De "nya" raidersarna har ju dock fett mycket bättre PotHS än dom gamla så dom känns mycket bättre med IAU2.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Valrosskorv »

DHettNeck skrev:De "nya" raidersarna har ju dock fett mycket bättre PotHS än dom gamla så dom känns mycket bättre med IAU2.
Den är FAQ'ad av GW så den är som den nya.
Hoffa skrev: I mitt tycke är enda gången man tjänar på IA2 om man spelar en massa Rhinos utan extra armour och/eller en massa Razorbacks (så länge de inte har laserkanoner och extra armour för då blir kostnaden den samma) Nu är det dock så att Templars är ett Codex som har sin styrka i närstrid så du kommer vilja ha extra armour på alla dina transporter. Ska man stå still och skjuta så är Templars helt fel bok att bygga i från. Skytte Templars blir som vanliga skytte Marines fast sämre. (Kom ihåg att templars fortfarande har target priority regeln, dessutom med -1 på testet)

Templars är egentligen inte i akut behov av transporter då man kan ta sig fram riktigt fort med kombinationen chaplain + zeal. Däremot är man beroende av tungt skytte för att få ut motståndaren ur dennes bilar så man kan ge sig på dem i närstrid och då blir predators/dreads/speeders med laserkanoner, meltor och missile launchers det viktiga. Särskilt som dessa är inte har target priority och alltså inte riskerar att skjuta på fel mål. Dessa är som synes rejält mycket dyrare i IA2.

Så för att avrunda, Ja jag vill verkligen få köpa mina fordon från min codex. Mitt gamla Codex behöver inte straffas med dyrare fordon ovanpå alla andra problem det dras med. Swefaq:en tvingar mig nu att spela som en sämre variant av Marines i stället för att fokusera på de styrkor BT codexen faktiskt har.
Håller helt med din analys utom att skyttetemplars är dåliga: Razorbackskytte-templars är som vanliga marines, fast sämre. Laddar man upp med dubbla cyklontermosar med tank hunters, 5-manna lasplassquads, Typhoons (som nu är dyrare IOFS) och liknande kan man däremot få en helt OK skyttetemplarlista, men detta går att göra även om man köper allt från Codexet också. De listor du pratar om behöver, precis som du säger, däremot köpa grejer från Codexet för att ha en chans.

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Hoffa »

Lasplas squadsen, samt cyclone termosarna har ju dock den förhatliga target priority regeln som kommer ställa till det då las/plas testar på 7 och termosar på 8... Detta kan man komma runt i fall man har en Marshal, då testar alla på 9 så länge Marshal:en är vid liv. (Mao, man måste se till att hålla sin Marshal säker vilket gör att han riskerar att mest stå och kosta poäng.)

Gillar man att chansa kan en sådan lista nog gå bra men den gången man blir av med sin Marshal tidigit i matchen får man en rejäl uppförsbacke då ens trupper börjar skjuta på fel mål titt och tätt. (och även med Marshal vid liv så missar man 1 test av 6)

Dock ändrar egentligen inte detta något i sak för Typhoons blir 20p dyrare med IA2 och Razorbacks blir (i en skytte lista där man inte tar extra armour,) 15-30p billigare. Med andra ord blir det inte någon jätte skillnad mellan en Codex och en IA2 lista i detta fall och i alla andra fall blir Codex listan bättre.

Förhållande mellan IA2 och codex såg annorlunda ut innan GW släppte den senaste templar FAQ:en och äntliga uppdaterade så att templars wargear fungerade som alla andra (Tog år för dem att förstå att det är dåligt att ha wargear som heter lika men fungerar olika beroende codex). Innan dess så fick ju BT bättre wargear när de tog från IA2 men nu är det i princip bara sämre och dyrare att ta därifrån.


EDIT Man kan uttrycka det så här: Med IA2 är Razorspam skytte i princip den enda vettiga lista man kan bygga. Får man köpa från codex så blir antalet möjliga listor betydligt fler utan att det för den sakens skulle bli omöjligt att spela razor spam. Så varför har vi då en SweFaq som låser Templars vid en enda list typ, dessutom en listtyp som codex:en egentligen inte är tänkt för. ?
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Valrosskorv »

Jag kan hålla med om att det är riktigt uselt att vi fortfarande har Target Priority, men det är inte så fruktansvärt farligt. Isåfall är det värre med att vi tar moraltest för varje död istället för 25%. Trots att min Marshal ger Ld10 till dem har det hänt lite för ofta att mina Termosar förlorat en första vändan och sedan kutat av bordet...

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Hoffa »

Jo, det suger ju rätt hårt efter som Zeal inte fungerar som tänkt längre. Meningen är ju att man ska kunna göra en Zeal move in i närstrid i motståndarens tur, det är vad regeln är skriven och kostad för. Sedan försvann den möjligheten i 5:th vilket gör att regeln vi betalar en massa poäng för är mer till nackdel än fördel.

(Detta är ännu ett av min långa lista med argument för att det sista Templars behöver är att straffas med IA2)
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Skriv svar