Imperial Armour-förslag - Alla IA

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Valrosskorv »

Insåg precis att IA2 kan vara det löjligaste som någonsin hänt Black Templars Drop Pods.

Våra Terminators tar inte upp 2 platser i transporter, det är våra transporter som begränsar antalet Terminators som kan åka i dem. Eftersom vi köper våra Drop Pods från IA2 försvinner begränsningen på 5 Terminators och vi kan således göra en Deep Strike med 10 Assault Terminators i en Drop Pod runda ett. Gånger tre om vi känner för det.

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Hoffa »

Nu spammar jag i tråden men jag hittade just tråden där detta diskuterades förra gången. Där verkar folk ha argumenterat att efter som BT och Marines fordon kostade lika i 4:th så är det inte meningen att BT ska ha billigare fordon och då ska BT fordonen göras dyrare.

Det argumentet missar en rätt viktig sak. I 4:th så kostade en marine med bolter 15p och en templar med bolter 16p. Då var templars dyrare pga Zeal som var en fördel i 4:th.

Nu kostar en marine med bolter, boltpistol, krak och frag grenades 16p och har fått regeln combat tactics.

En templar med bolter och inget annat kostar fortfarande 16p och Zeal är nu inte alls så bra när nu när man inte kan göra Zeal move in i närstrid längre. (templars har också kvar target priority vilket ingen annan har)

Jag tycker att ska man gå in och strömlinjeforma fordonen med argumentet: "Det har aldrig varit meningen att templars fordon ska vara billigare än vanliga marines" så bör man vara konsekvent och då också ge alla templars boltpistol, gratis granater och ta bort target priority. För om man resonerar på ett sätt om fordonen får man faktiskt lov att resonera likadant om allt annat också och början man på den banan kommer man snart ha gjort om stora delar av BT codexen till en kopia av marine codexen. (För det har ju aldrig varit meningen att BT ska kunna ha fler tunga vapen på sina termosar än vanliga marines, kunna ta heavy weapons på mindre squads än vanliga marines kan osv. )

För att sammanfatta, man kan inte gå in och bara uppdatera fordonen så de är samma som i marine codexen utan går man inte och kladdar så får man lov att uppdatera allt annat också.

ELLER så låter man bli att gå in och kladda och låter Codexen vara som den är!
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Valrosskorv »

Precis! För om det är meningen att Codex: Black Templars ska uppdateras till "som det ska vara i förhållande till andra Space Marines" så ska ju alla Marshals och Castellans ha WS6 medan Chaplains ska bli sämre. Och om Marshals och Castellans har WS6 så måste ju Emperor's Champion ha WS7, för det är ju faktiskt tänkt att han ska vara bättre än Chapter Masters, som hade WS5 i 4th.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av DHettNeck »

Hoffa skrev:För att sammanfatta, man kan inte gå in och bara uppdatera fordonen så de är samma som i marine codexen utan går man inte och kladdar så får man lov att uppdatera allt annat också.
Absolut inte. När att använda ett dokument från forge world är inte alls samma som att uppdatera lite vad man känner för godtyckligt.

Problemet är att man vill tillåta folk att ta saker från IA2, men om man kan ta samma fordon från två olika ställen med olika kostnader och regler blir det väldigt rörigt. Därför fick "alla" ta från samma.

Men allt detta är faktiskt skit-samma iom att sixth lär ändra på mycket.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Valrosskorv »

DHettNeck skrev:
Hoffa skrev:För att sammanfatta, man kan inte gå in och bara uppdatera fordonen så de är samma som i marine codexen utan går man inte och kladdar så får man lov att uppdatera allt annat också.
Absolut inte. När att använda ett dokument från forge world är inte alls samma som att uppdatera lite vad man känner för godtyckligt.

Problemet är att man vill tillåta folk att ta saker från IA2, men om man kan ta samma fordon från två olika ställen med olika kostnader och regler blir det väldigt rörigt. Därför fick "alla" ta från samma.

Men allt detta är faktiskt skit-samma iom att sixth lär ändra på mycket.
Fast det är det ju. Som tidigare nämnts så står det inget i IA2 om att Dreadnoughts eller Venerable Dreadnoughts skulle vara till för Black Templars.

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Hoffa »

Och det står ii IA2 att BT får ta Whirlwinds. Förstår verkligen inte problemet här. Att alla tog från IA2 var en bra ide när gw segade med att FAQ:a de äldre böckerna så att deras wargear kom i fas med 5:th. Nu när det problemet är borta ser jag inga skäl att använda IA2 längre. (Det blir ju för hundrade gången bara en nerf på redan svaga codex Det har ju varit en omfattande Codex creep under 5:th* vilket lämnat 4:th codexen långt efter och att det var balanserat att ge BT dyrare fordon någon gång 2009 betyder inte att det är en bra balansgrej idag.).

Det är väl bara att alla köper från sina egna böcker om fordonet finns i den egna boken och i från IA2 annars.

Men som sagt allt måste göras om till 6:th ändå. Jag tar upp detta nu för att det inte ska plöjas på i gamla spår när 6:th dokumenten tas fram.
(Jag började ju i denna tråd med att säga att det är dags att släppa IA2 när 6:th kommer)

*Undantaget är väl den andra armen jag spelar; Nids vars 5:th bok verkar skriven av någon som överhuvudtaget inte fattat 5:th ed.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Valrosskorv »

Tycker fortfarande att det är värt att diskutera; Templars ser ju inte ut att få något nytt Codex inom den närmaste framtiden, så problemet lär kvarstå i 6th.

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Hoffa »

Fast det lär ju komma nya faq för alla böcker i och med 6:th. När fantasy gick från 7:th till 8:th kom det faq för alla fantasy böcker för att få dem att funka med 8:th. Gissar att det blir lika dant nu.

Dessa väntade faq kan ju vända upp och ner på vad som helst.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av LillePer »

Är wraithseern godkänd enligt swefaq, eller han ni aldrig uppdatera det innan 6e kom.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Imperial Armour-förslag - Alla IA

Inlägg av Katarsis »

Wraithseern finns med i listan över tillåtna IA-saker enligt SVFAQ 5.1. Men det är ett dokument anpassat för 5th och jag skulle inte rekommendera att använda det rakt av till 6th. Jag har personligen inte kollat så mycket på IA-saker med 6th i åtanke och kan inte längre säga att det som var tillåtet i 5th bör tillåtas i 6th och tvärt om.

Jag skulle rekommendera att de närmaste turneringarna gör sina egna bedömningar av vad (om något) som bör tillåtas från IA.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar