Imperial Armour Apocalypse Second Edition

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Katarsis »

Mina förslag att tillåta från Imperial Armour Apocalypse Second Edition men lite kommentarer.

Imperial Guard:
Taurus Squadron (inte på något sätt over the top eller game breaking)
Aquila Lander (står att den skall fungera i 40k men har ingen annan type än Flyer man man kan anta att den skall vara en fast skimmer, i övrigt ganska dålig)
Valkyrie Sky Talon
Arvus Lighter

Sisters of Battle:
Arvus Lighter

Orks:
Big Squiggoth (står fortfarande inte förklarat exakt hur den fungerar, men med SVFAQ fungerar den)
Warkopta (tänk dyr stor trukk som inte kan transportera Meganobs, men är en fast skimmer)
Fighta
Kustom-Meka Dread
Grot Mega Tank
Grot Bomm Launcha

Space Marines (inkl Chapters):
Contemptor Patten Dreadnought (bra kille men väldigt dyr)
Blood Angels Contemptor Patten Dreadnought
Space Wolves Contemptor Patten Dreadnought
Contemptor Mortis Patten Dreadnought
Siege Dreadnought (långsam och utan avståndsvapen mer än en flamestromcannon, antagligen bra i en pod)
Caestus Assault Ram (bättre armour än en Storm Raven, men inte immun mot melta, har ett bra avståndsvapen som bara når 18" och kan inte transportera en Dreadnought)

Eldar:
Firestrom (kass och kommer nog aldrig att synas på en spelplan nära dig)
Wraithseer (bra modell men kan bara användas som sitt andra HQ)
Warp Hunter (åker runt med en 5" D-Cannon, i övrigt ingen transport och tar upp ett Heavy-slot)

Tyranids:
Malanthrope
Meiotic Spore (förutsatt att de inte kan Deepa rakt på en fiendeenhet, annars inte tillåtna)
Stone-crusher Carnifex (ganska prisvärd jämfört med en vanlig Carnifex, inte lika prisvärd jämfört med något annat)

Tau:
Phirana TX-42
Dx-6 Remora Drone Fighter
Commander R'Alai (skjuter ganska hårt och tål ganska mycket men kostar därefter)

Necrons:
Tomb Stalker (tål en hel del, speciellt mot Poison, slåss ganska bra men kostar en hel del, inte värd det om man jämför med att ta Tomb Spyders för samma Heavy-slot)

Dark Eldar:
Reaper (antagligen inte värd det om man jämför med Ravagers)
Tantalus (bra slash-attack men i överigt inte så imponerande för samma kostnad och fire-power som två Ravagers)
Raven Strike Fighter (dyyyyyyhyhyhyhyyyyyyr)

Chaos Space Marines:
Contemptor Dreadnought (dyr som attan)
Giant Chaos Spawn (stort, långsamt monster med Rage)
Spined Chaos Beast (stort, långsamt monster som kan köpa till Rage)
Hellblade
Dreadclaw (lite osäker till denna, den förändrar ganska mycket för CSM, diskutera gärna)


De som enligt mig inte bör tillåtas:
Land Raider Achilles (otroligt seg att döda, tillför inget mer taktiskt än att ha en odödlig transport med en scoringenhet i)
Lucius Pattern Dreadnought Drop Pod (nu måste man slå ett Dangerous Terrain-test för att Assaulta ur den men den är fortfarande för spelförstörande för att få vara med)
Lifta Wagon (för konstig och kanske för bra)
Grot Tanks (jag tycker att de är för bra, men åsikterna är blandade, dessa kommer antagligen att diskuteras med överiga FAQ-gänget)
Hornet (vad kan jag säga, de är tokigt bra)

Så diskutera gärna alla förslagen, så skall jag kolla detta internt också. Det kommer antagligen komma förslag på förändringar från de tidigare böckerna också i framtiden.
/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Excessus »

Hade Dreadclaws blivit godkända hade jag sprungit och köpt en pod direkt! Har en dread som inte använts på ett tag...

Inkluderandet kan potentiellt ändra CSMs spelstil med den i listan, men kanske lite av de enheterna som inte används vanligtvis börjar användas...

...och det är ju fortfarande fullt möjligt att kompa den efter hur den påverkar landskapet...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Seregon »

Jag tycker förslaget låter förnämligt!

Edit: En sak som gör R'alai ännu mer svårspelad för Tau än sina poäng är att han hänger med två stycken markerdrones, så han har enbart T3 mot skytte fram tills att en av dem dör.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av The Gretchin »

Du får ju inte ha en Grot Mega Tank om du inte har en Grot Battle Tank-mob.
Så det blir ett moment 22. ;)

Annars kan man ju bara FAQ:a bort den lilla delen. :D
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Ancalagon »

Ser bra ut!

Användarvisningsbild
Joppreck
Inlägg: 101
Blev medlem: 31 mar 2011, 12:32
Ort: Borlänge

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Joppreck »

Efterson jag själv har 6st grot tanks vill jag ju ha kvar dom i swefaq. Skulle gärna se tank shock reglerna för vehicle squadrons funka annorlunda, hoppas 6th edition ändrar det om inte annat.

Fighta är en flyer och har apocalypse stämpeln.

eldrak
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 maj 2011, 19:03
Ort: Karlstad

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av eldrak »

Vissa av enheterna behöver små regelfixar, om man orkar läsa Stelek har han kommenterat vilka i denna tråd:
http://yesthetruthhurts.com/2011/12/liv ... orgeworld/

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Halvar »

jag gillar att warp huntern är föreslagen eftersom jag äger en och tyckte den var rolig att spela med. men jag tycker nog personligen att mortis dread var lite väl over the top. bs5 heavy12 assault cannons med av13/12/11 för ynka 180 poäng känns lite väl häftigt. hade lätt haft tre sådana i framförallt nidslistor men även 2+ i eldarlistor om jag känner för att vinna. och just det ja, 5+ cover och 6+ invo... plus smokes...

hornets förstår jag att de inte kommer med eftersom de är bättre än vypers, men jag vet inte om jag tycker de är lika bra som mortis dreads. inte ens ceastus assault ram, som förövrigt borde erratas. de har fortfarande med den märkliga teten "so long as the caestus has not moved flat out this turn" under teleporthomer-reglerna. menar de att man i caestus fall, olikt alla andra, kan förflytta just den modellen innan man deepar? det står inte något om det vad jag kan hitta men det stod likadant under experimental rules och då hade den melta-immunitet så de måste juh faktiskt läst igenom reglerna innan de printade dem.

men jag håller helt med om vilka som inte bör tillåtas, utom lifta-droppan eftersom jag inte läst igenom den än och därför inte kan uttala mig om saken. men jag tycker nog att caestus och mortis dreads är lite väl jobbiga.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Katarsis »

@joppreck: Bra påpekat, Fightan skall bort.

@Halvar: Kan stämma angående Mortisen, just med Assault Cannons blir den kanske för OP, vi får diskutera det lite. Angående konstigt skrivna regler så kan t.ex. ett utav Chaos-monsten få Furious Assault och Tomb Stalkern behöver inte LOS för att chargea... Många saker behöver nog FAQas tyvärr. Läste igen lite av vad Stelek hade att komma med och han är ju ganska bra på att hitta fel, så det är nog bara att kolla igen vad han skrev.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Papa D »

Jag vill ha med vulture gunship, knappast mer bruten än vanlig vendetta...
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Skriv svar