Imperial Armour Apocalypse Second Edition

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Katarsis »

Papa D skrev:Jag vill ha med vulture gunship, knappast mer bruten än vanlig vendetta...
Det kan väll gå för sig.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Inlägg av kombat »

Jag tycker inte varken achilles eller lucius patter drop pod är särkilt brutna visst är de bra men inte värre än vad som redan finns i vanliga codexar. Mortis comtemptor och ceastus assault ram är ju både mycket bättre än lucius och achilles...

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Seregon »

Jag tror nog att det är bättre att lägga till Caestus istället för att byta ut Lucius och/eller Achilles.

Mortis är tuff och bra, men kostar massor av poäng och kan bara tas av C:SM, C:DA och C:BT. Dubbla syltkanoner och cykelmissiler kostar ändå 215 poäng.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av fjugin »

Har kikat igenom boken lite, mina kommentarer:

Space marines:
- Contemptor mortis dread verkar väldigt bra och inte särskilt dyr med dubbla assault cannons. Övriga vapenval är mycket sämre, så ser gärna att man bannar just assault cannon men tillåter resten av varianterna.

- Caestus assault ram verkar skittråkig. Jobbig att döda iom AV13 och 5+ invo (men det spelar iofs inte så stor roll den den ändå bränner fram 36" första rundan eller från reserv), kombinerat med förmågan att transportera 10 terminators (om jag fattar reglerna rätt). Sjukt trist pjäs imo. Visst att den inte är så olik stormraven, men nog är den lite bättre. Men framförallt tycker jag inte att man behöver ge flygande land raiders till dom som inte har det i nuläget, förändrar sannolikt arméer bra mycket mer än t.ex. dreadclaw. Jag slipper gärna 9 assault terminators + lysander i min deployment zone runda 1.

Orks:
Har inte så bra koll på vad som finns i andra IA-böcker förutom för just orkerna (så detta kanske gäller för andra också). Finns det någon skillnad mellan sakerna i IA apocalypse se och IA8? Jag hittar inga skillnader på warkopta, kustom meka-dread och grot tanks. Om jag har rätt, så vore det bra att skiva ut i sweFAQ att dessa saker får tas ur båda böckerna, så att folk slipper köpa två böcker när det egentligen inte behövs (jobbigt speciellt för kustom meka dread som kräver att man tar en mega dread från IA8 för att ens få ta den).

-Lifta wagon, förstår att man kan vara lite skeptisk, den är väldigt annorlunda. Men satan vad tuff den är, vill ha! Tycker inte den verkar så himla bra då den kostar 225 poäng i grund och man säkert hade kunnat få in rätt bra antitank som förmodligen skulle dödat det man flyttar på istället med större säkerhet.

- Grot tanks borde få vara med, med AV10 och (rätt långsam) random movement så borde inte det faktum att dom kan tank shocka vara ett så stort problem. Dom är bra, förmodligen bättre än vanliga buggies, men det är IG-tauros också. Anser att det finns en del andra saker som kommit med som är bättre än grot tanks. Dessutom är dom väldigt söta. =)

Chaos space marines
- Contemptor Dreadnought of nurgle verkar väldigt bra, övriga var mer behärskade, osäker på om den är OTT, men kanske bör kollas på i alla fall.

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Excessus »

Katarsis skrev:Tomb Stalkern behöver inte LOS för att chargea...
Behöver någon det?

Kan inte hitta något om det i regelboken men det kanske bara är jag som är lite kass...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Zurken »

Nej, LoS behövs inte för att lyckas med en Assault.
Alexander Merinen

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Halvar »

Excessus skrev:
Katarsis skrev:Tomb Stalkern behöver inte LOS för att chargea...
Behöver någon det?

Kan inte hitta något om det i regelboken men det kanske bara är jag som är lite kass...
det var ett svar till min kommentar om caestus assault rams konstiga formulering på teleport homer. jag har inte läst t.ex. chaosgrejjerna så jag visste inte att det fanns så pass många fler saker som var tokkonstiga.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Seregon
Inlägg: 1225
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:39
Ort: Uppsala

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Seregon »

Nurgle till Chaos Contemptor är tveklöst den bästa man kan ha (medan Khorne är totalt värdelös). Fördelen är iaf att det står i reglerna att modellen måste vara modellerad för att visa sin gudstillhörighet, så det kräver lite jobb för att få spela med den så.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Zurken »

Seregon skrev:Nurgle till Chaos Contemptor är tveklöst den bästa man kan ha (medan Khorne är totalt värdelös). Fördelen är iaf att det står i reglerna att modellen måste vara modellerad för att visa sin gudstillhörighet, så det kräver lite jobb för att få spela med den så.
Måla i någon oberoende färg och magneta på gudaikoner efter tycke ^^
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Imperial Armour Apocalypse Second Edition

Inlägg av Excessus »

Zurken skrev:Nej, LoS behövs inte för att lyckas med en Assault.
Det var det jag tyckte mig minnas...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Skriv svar