Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
Warp Quake + Deep Strike Mishap: Misplaced
Iom att jag vet att det har förekommit på minst en turnering skulle jag föreslå att det SweFAQas att om en enhet som dyker upp via Deep Strike mishap:ar och slår 3-4 Misplaced så får inte motspelaren placera enheten inom 12" från en GKSS som har aktiverat Warp Quake.
Man får ju nämligen aldrig placera enheter på andra enheter eller i impassable terrain, så då bör man inte heller få placera dem mitt i en förmåga som gör exakt samma sak.
Man får ju nämligen aldrig placera enheter på andra enheter eller i impassable terrain, så då bör man inte heller få placera dem mitt i en förmåga som gör exakt samma sak.
- Jimmy Johansson
- Inlägg: 887
- Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
- Ort: Varberg
Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced
Jag är rätt säker på att man får placera ut sina deepande killar i förmågan. Även om den gör samma sak, så ÄR den inte samma sak. Skulle man i ditt fall då alltså få mäta ut var deras bubbla går?
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte
Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced
Klart du får placera ut dina gubbar i förmågan. Men nu var ju frågan om man får placera ut motståndarens misshappade gubbar i förmågan. Vilket man inte borde få (rent önsketänkande, utan faktiskt regelstöd, då boken inte finns på jobbet)Jimmy Johansson skrev:Jag är rätt säker på att man får placera ut sina deepande killar i förmågan. Även om den gör samma sak, så ÄR den inte samma sak. Skulle man i ditt fall då alltså få mäta ut var deras bubbla går?
Senast redigerad av 1 imp, redigerad totalt 28 gånger.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced
Ja. Man får aldrig medvetet utsätta sig för en deep strike mishap; alltså bör inte motståndaren få göra det heller.Jimmy Johansson skrev:Jag är rätt säker på att man får placera ut sina deepande killar i förmågan. Även om den gör samma sak, så ÄR den inte samma sak. Skulle man i ditt fall då alltså få mäta ut var deras bubbla går?
Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced
Alltså man automisshappar endast om man slutar sitt deep strike inom 12" från en modell i enenhet som har lagt warp quake. Om man placerar ut en misshappande enhet inom 12" från samma enhet misshappar den inte igen.
Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced
Enheten man placerar kommer dock fortfarande in via deep strike och allting som kommer via deep strike får en automatisk mishap inom 12" från warp quake. Den enda skillnaden är att när motståndaren sätter ut enheten så scattrar den inte. Det är därför det bör förtydligas att man inte får sätta ut enheten inom arean av warp quake då man isf ökar chansen för att den blir destroyed från 33% till 66%.kombat skrev:Alltså man automisshappar endast om man slutar sitt deep strike inom 12" från en modell i enenhet som har lagt warp quake. Om man placerar ut en misshappande enhet inom 12" från samma enhet misshappar den inte igen.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced
Jag tycker precis tvärt om. För mej är det helt självklart att man får placera dom inom bubblan så att dom får rulla på tabellen igen. Det fin ingen regel som säger att man inte skulle få göra det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced
Man får inte placera dem i impassable terrain, och då impassable terrain är det som gör att man tvingas slå på mishap-tabellen (andra enheter är också att jämföra med impassable) är warp quake = impassable. Det är för mig solklar RAI över RAW; det är inte tänkt att fungera som autowin mot deep strike:are utan för att ge GK en tillfällig frizon.DHettNeck skrev:Jag tycker precis tvärt om. För mej är det helt självklart att man får placera dom inom bubblan så att dom får rulla på tabellen igen. Det fin ingen regel som säger att man inte skulle få göra det.
Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced
Jag ser ingenstans att Warp Quake = Impassable Terrain, Kan du snälla slänga upp en quote där de syftar det minsta mot att det inte skulla gå.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
Re: Warp Quake + Deep Stike Mishap: Misplaced
Det står inte ordagrannt, men en analog jämförelse säger att det är samma sak.
Deep strike mishaps
"If any of the models in a deep striking unit cannot be deployed because they would land off the table, in impassable terrain, on top of a friendly model, or on top or within 1" of an enemy model, something has gone wrong. The controlling player must roll on the deep strike mishap table and apply the results."
3-4 Misplaced
"Your opponent may deploy the unit anywhere on the table (excluding impassable terrain, but including difficult terrain, which of course counts as dangerous terrain for deep striking units!), in a valid deep strike formation, but without rolling for scatter."
Warp Quake
"Furthermore, any enemy unit deploying by deep strike within 12" of the squad (after scattering) will automatically suffer a deep strike mishap."
Misplaced säger att man inte får placera fiendemodellerna i impassable terrain. Den säger däremot inget om att man inte får ställa dem på sina egna modeller; men då vi alla vet att man självklart inte får ställa modellerna ovanpå sina egna eller motståndarens modeller för att få till ytterligare en mishap, trots att detta inte uttryckligen står i reglerna, kan samma resonemang användas analogt att appliceras på Warp Quake.
Alltså bör man inte få ställa modellerna inom arean för warp quake lika lite som att du får ställa mishap-enheten ovanpå din land raider.
Deep strike mishaps
"If any of the models in a deep striking unit cannot be deployed because they would land off the table, in impassable terrain, on top of a friendly model, or on top or within 1" of an enemy model, something has gone wrong. The controlling player must roll on the deep strike mishap table and apply the results."
3-4 Misplaced
"Your opponent may deploy the unit anywhere on the table (excluding impassable terrain, but including difficult terrain, which of course counts as dangerous terrain for deep striking units!), in a valid deep strike formation, but without rolling for scatter."
Warp Quake
"Furthermore, any enemy unit deploying by deep strike within 12" of the squad (after scattering) will automatically suffer a deep strike mishap."
Misplaced säger att man inte får placera fiendemodellerna i impassable terrain. Den säger däremot inget om att man inte får ställa dem på sina egna modeller; men då vi alla vet att man självklart inte får ställa modellerna ovanpå sina egna eller motståndarens modeller för att få till ytterligare en mishap, trots att detta inte uttryckligen står i reglerna, kan samma resonemang användas analogt att appliceras på Warp Quake.
Alltså bör man inte få ställa modellerna inom arean för warp quake lika lite som att du får ställa mishap-enheten ovanpå din land raider.