Snabba transporter

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Snabba transporter

Inlägg av PeterWelzien »

Personligen tycker jag att så som det är skrivet nu, så finns det inga begränsningar för när man kan använda emergency disembarkation. Mao., man kan även använda sig av den i motståndarens runda.
/Peter Welzien

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Snabba transporter

Inlägg av egge »

Och därmed inte få några negativa konsekvenser?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Snabba transporter

Inlägg av PeterWelzien »

Precis. Man kan tycka att man borde bli pinnad i sin egen runda. Men som det står nu så blir man inte det.
/Peter Welzien

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Snabba transporter

Inlägg av kelaino »

Jag skulle vilja hävda att man får emergency disembark'a på vehicle wrecked, känns konstigt att man annars skulle ha större chans att överleva på ett vehicle exploded.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Snabba transporter

Inlägg av Fenris »

Om man använder dig av emergency disembarkation så att man ställer gubbarna runt hullet så blir man autopinnad, dvs entangled, och ja det gäller även om det händer i ens egen movement fas, får inte skjuta eller assaulta. Om det händer i motståndarens runda så är man pinnad till slutet av sin egen runda, läs pinning reglerna.
Man kan alltid välja att göra en sådan emergency disembarkation för att slippa dö med gubbar, vill man dö med några så visst, men de får inte stå inom 1" från fienden, och man måste ta ett pinning test.
Vehicle exploded gör att man tar skada hur man än disembarkar.
Vad är problemet?
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Snabba transporter

Inlägg av speedfreek »

Jag saknar en sidhänvisning till var det står att man skulle få välja att dö med några eller att överleva men vara pinned.

Jag är skeptisk...

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Snabba transporter

Inlägg av Nefrums »

problemet är att man inte blir pined om man gör en emergensy disembark. Man får bara inte göra något i den rundan.

Dvs om man emergensydisembarkar i motståndarens runda så får man göra saker i sin egen runda..

GW har här formuletat sig mycket dåligt. Det borde ståt att man automatiskt blir pined (så som du har tolkat att det står), men det står inte så..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Snabba transporter

Inlägg av kelaino »

Nefrums skrev:problemet är att man inte blir pined om man gör en emergensy disembark. Man får bara inte göra något i den rundan.
En klen tröst är att de inte får (bättre) cover save om du skuter på dem efter att de trillat ut.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Snabba transporter

Inlägg av HeadWar »

För att svara på ursprungsfrågan, om motståndaren skjuter sönder en transport så spelar det ingen roll hur fort den har kört rundan innan. Begränsningarna för embark och disembark gäller bara under den Movement phase som den kör fort.

"Passengers may not embark onto or disembark from a fast vehicle if it has moved (or is going to move) flat out in that Movement phase."

Lyckas man förstöra sin egen transport medans den kör Flat out skulle jag nog tolka det som att alla ombord dör. (Även om det ju som sagt är lite märkligt att det är en fördel om fordonet exploderar, istället för att bara gå sönder...)

Sverige-FAQ? :)

Skriv svar