Templars - nu med extra meningslöshet!

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Templars - nu med extra meningslöshet!

Inlägg av kombat »

Själv anser jag att Sverige-faqen gör fel när man går in i codexar och tar bort val. Skulle man vilja streamlina mer kunde man ändå ge valet att välja att köpa ur codexen eller att köpa ur IA att faq:a bort saker ur BT codexen gör ju att de tappar lite av sin unika charm. Numera finns det lika många varianter på rhinos som det finns olika codexar så att streamlina alla rhinos känns ju bara förlegat. Låt DA och BT köpa sina dyra fordon men behålla sina unika drag jag anser inte att det är något fel med det.

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Templars - nu med extra meningslöshet!

Inlägg av Valrosskorv »

Katarsis skrev: Avslutningsvis skulle jag även vilja tillägga att det är intressant att ingen klagade på SVFAQns beslut innan GW också bestämde sig för att ge Cyclones två skott och Storm Shields 3++ save.
Jag försvarar mig mot den underförstådda glirningen med att jag inte kände till SweFAQ förrän två dagar efter GW-patchen, så jag vänder inte kappan efter vinden i det här fallet.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Templars - nu med extra meningslöshet!

Inlägg av Zurken »

Men "meningen" är inte att deras tanks ska vara unika, när codexet skapades var det poängsatt precis som för SM-codexet, så nu när SM-codexet har fått nya regler för fordon och wargear är det inte mest rättvist att gå in och uppdatera den gamla codexen så gott det går? Visst det är det lite synd att Blessed Hull försvinner, men det gör bara att D/Eldar spelare blir sura och en point-sink mot allt annat.

Eller är det dumt att man försöker uppdatera codexar till en ny "standard" (satt av den nya SM-codexen)? Om man tycker det är ok att spela med gamla regler (där de är bra) och som inte är skrivna för 5th kan man väl lika gärna säga att det är ok att spela med förra SM-codexen om man vill komma åt Las/plas squads och raiders med furious charge terminators och gammal smoke, eller?

Om den enda anledning till att man vill spela ett viss codex är att man vill utnyttja regler som är poängsatta efter en effekt, men har nu en annan mycket starkare eller att få tillgång till det alla hade igår, men ingen har kvar idag, känns lite sådär enligt mig (och jag har inget problem att man spelar med ett nyare codex för att få tillgång till bättre regler).
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Templars - nu med extra meningslöshet!

Inlägg av DHettNeck »

kombat skrev:Själv anser jag att Sverige-faqen gör fel när man går in i codexar och tar bort val. Skulle man vilja streamlina mer kunde man ändå ge valet att välja att köpa ur codexen eller att köpa ur IA att faq:a bort saker ur BT codexen gör ju att de tappar lite av sin unika charm. Numera finns det lika många varianter på rhinos som det finns olika codexar så att streamlina alla rhinos känns ju bara förlegat. Låt DA och BT köpa sina dyra fordon men behålla sina unika drag jag anser inte att det är något fel med det.
Det är ju just när folk kan köpa från både codex och IAU2 som det blir sjukt rörigt. Ska man få handla ur den måste man strypa codexen eller ta bort IAU2 från BT helt, annars blir det bara knäppt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Templars - nu med extra meningslöshet!

Inlägg av Valrosskorv »

Zurken skrev: Om den enda anledning till att man vill spela ett viss codex är att man vill utnyttja regler som är poängsatta efter en effekt, men har nu en annan mycket starkare eller att få tillgång till det alla hade igår, men ingen har kvar idag, känns lite sådär enligt mig (och jag har inget problem att man spelar med ett nyare codex för att få tillgång till bättre regler).
Och varför skulle det inte vara OK när man också får nackdelarna som Codexet har?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Templars - nu med extra meningslöshet!

Inlägg av HeadWar »

DHettNeck skrev:Det är ju just när folk kan köpa från både codex och IAU2 som det blir sjukt rörigt. Ska man få handla ur den måste man strypa codexen eller ta bort IAU2 från BT helt, annars blir det bara knäppt.
Klarar man av att hålla hundra sidor grundregler och en hel codex full med specialregler i huvudet ska man nog klara av att läsa innantill i en lista vilka fordon man får köpa också...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Templars - nu med extra meningslöshet!

Inlägg av HeadWar »

Valrosskorv skrev:
Zurken skrev: Om den enda anledning till att man vill spela ett viss codex är att man vill utnyttja regler som är poängsatta efter en effekt, men har nu en annan mycket starkare eller att få tillgång till det alla hade igår, men ingen har kvar idag, känns lite sådär enligt mig (och jag har inget problem att man spelar med ett nyare codex för att få tillgång till bättre regler).
Och varför skulle det inte vara OK när man också får nackdelarna som Codexet har?
Därför att de fördelar som kommer av felaktiga poängkostnader inte har något att göra med de eventuella nackdelar som finns på annat håll i codexet.

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Templars - nu med extra meningslöshet!

Inlägg av Valrosskorv »

HeadWar skrev:
Valrosskorv skrev:
Zurken skrev: Om den enda anledning till att man vill spela ett viss codex är att man vill utnyttja regler som är poängsatta efter en effekt, men har nu en annan mycket starkare eller att få tillgång till det alla hade igår, men ingen har kvar idag, känns lite sådär enligt mig (och jag har inget problem att man spelar med ett nyare codex för att få tillgång till bättre regler).
Och varför skulle det inte vara OK när man också får nackdelarna som Codexet har?
Därför att de fördelar som kommer av felaktiga poängkostnader inte har något att göra med de eventuella nackdelar som finns på annat håll i codexet.
Fördelarna kan ju å andra sidan kontras av att man har nackdelar på ett annat viktigt område?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Templars - nu med extra meningslöshet!

Inlägg av HeadWar »

Valrosskorv skrev:Fördelarna kan ju å andra sidan kontras av att man har nackdelar på ett annat viktigt område?
I teorin, ja, Daemon-codexen är ju upplagd lite så till exempel. Men jag ser inte riktigt vilka de enorma nackdelarna för BT skulle vara som kompenserar för att man ska kunna göra superbillig Typhoon-spam?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Templars - nu med extra meningslöshet!

Inlägg av Zurken »

Valrosskorv skrev: Och varför skulle det inte vara OK när man också får nackdelarna som Codexet har?
För att man inte får några nackdelar? Du får ju 3++ Storm Shields och två skotts Cyclones precis som de nyare codexarna och många av de sakerna som gör dem bra är bara bra för att de är skrivna i 4th (som t.ex. smoke). Visst det finns val som är rätt kassa jämt emot nyare codexar, men i en tävlingsinriktad lista bygger man ju runt de problemen. Jag gillar inte idén att utnyttja poängkostnader och regler som var skrivna i en annan edition, med annan effekt och under andra kostnader. Inom rimliga gränser är det väl ok och gör BT lite unika, men fordon är så lätta att standardisera tack vare IA att det känns dumt att inte utnyttja det.

Jag skulle inte vilja se en lista bestående av 3 Raiders med smoke som gör dem odödliga, det är typ det enda du tappar med IA och det är något du förtjänar att tappa.

Edit: kontroll läste GWs FAQ, de har ju fixat det mesta till nuvarande regler, men poängkostnader är fortfarande skeva och felsatta. Varför inte fixa det?
Alexander Merinen

Skriv svar