Dreadnoughts och DCCW

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av EyeGuy »

Jacke skrev:Hur kan det ens finnas en sån diskussion? Det står ingenstans att Falchions räknas som 2ccw. Däremot ger de +1 attack. Kan väl inte bli tydligare?
Anledningen är nog att det är en "självklarhet" att en Falchion räknas som ett vapen. Tror dock detta inte står, ej heller att det är 2 ccw, bara att du byter ut ditt val mot det valet.
Så är helt med dig att det bara skulle ge +1A.

Sunt förnuft: Är det en rimlig kostnad för +2A mot vad andra måste betala för liknande?
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av Yautja »

Jacke skrev:
DHettNeck skrev:
Excessus skrev:Vad säger folket i "falchions ger +2A"-lägret om detta då? tihi :D

Har inte hittat någon falchion-diskussion här på forumet så jag antar att ni underligt nog har sluppit undan dem...
Den är för korkad för att nån ska orka bry sig ;)
Hur kan det ens finnas en sån diskussion? Det står ingenstans att Falchions räknas som 2ccw. Däremot ger de +1 attack. Kan väl inte bli tydligare?
Står ingenstans att "Pair of Lightning Claws" räknas som 2ccw :), ger de +1 attack?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av EyeGuy »

Yautja skrev: Står ingenstans att "Pair of Lightning Claws" räknas som 2ccw :), ger de +1 attack?
Från grundregelboken s. 42:
"lightning claws
lightning claws are commonly used as matched pairs and consist of a number of blades, each a mini-power weapon, normally mounted on the back of the hand. A lightning claw is a power weapon and it also allows the wielder to re-roll any failed roll to wound."

Räknas alltså som ett vapen. Längre ner på samma sida står att två av samma special vapen ger dig en extra attack.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av Röde »

@ Yautja. Sid. 42 under rubriken Two of the same special weapon.

Edit. Två på bollen...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av EyeGuy »

Röde skrev:@ Yautja. Sid. 42 under rubriken Two of the same special weapon.

Edit. Två på bollen...
Sånt händer. (;

Såg även nu på samma sida att du måste ha två av samma vapen även för Power Fists och Thunder Hammers för att få +1A. Så har det inte varit hela tiden har jag för mig. Någon som har koll?
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av Yautja »

EyeGuy skrev:
Yautja skrev: Står ingenstans att "Pair of Lightning Claws" räknas som 2ccw :), ger de +1 attack?
Från grundregelboken s. 42:
"lightning claws
lightning claws are commonly used as matched pairs and consist of a number of blades, each a mini-power weapon, normally mounted on the back of the hand. A lightning claw is a power weapon and it also allows the wielder to re-roll any failed roll to wound."

Räknas alltså som ett vapen. Längre ner på samma sida står att två av samma special vapen ger dig en extra attack.
Ah, så ett pair är alltså två vapen? Hokay
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av Röde »

EyeGuy skrev:
Röde skrev:@ Yautja. Sid. 42 under rubriken Two of the same special weapon.

Edit. Två på bollen...
Sånt händer. (;

Såg även nu på samma sida att du måste ha två av samma vapen även för Power Fists och Thunder Hammers för att få +1A. Så har det inte varit hela tiden har jag för mig. Någon som har koll?
Welcome to 5th edition. :D
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av EyeGuy »

Yautja skrev: Ah, så ett pair är alltså två vapen? Hokay
I fallet Lightning Claws är det tydligare eftersom du kan köpa en. Hade du kunnat köpa en Falchion och texten varit där så hade det definitivt varit +2A totalt.

Men det lär komma en FAQ på det så småningom från GWs sida (om Falchions alltså, inte Lightning Claws!) (;
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Yautja
Inlägg: 1227
Blev medlem: 26 okt 2009, 06:57

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av Yautja »

EyeGuy skrev:I fallet Lightning Claws är det tydligare eftersom du kan köpa en. Hade du kunnat köpa en Falchion och texten varit där så hade det definitivt varit +2A totalt.
Precis.
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Dreadnoughts och DCCW

Inlägg av Nefrums »

Yautja skrev:Ah, så ett pair är alltså två vapen? Hokay
Ja, tex: "A pair of boneswords" är ju två vapen... ;)

Men det är ganska uppenbart att GW menat att det skall vara två vapen och att man därför får en extra attack med dem. De har bara helt misslyckats med att skriva det.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar