Combat squads

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Combat squads

Inlägg av HeadWar »

Det verkar finnas tillräckligt många olika ganska väl underbyggda åsikter om hur det här med combat squads egentligen fungerar för att en liten SFAQ ska vara på sin plats, tror jag.

Bland annat, får man dela upp dem och sedan sätta en eller båda halvorna i reserves? Hur funkar det med transporter? Pods?

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Combat squads

Inlägg av Hylander »

Detta diskuteras just nu.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Combat squads

Inlägg av Asplund »

Så länge ni kommer fram till att Squads i reserve får splitta så får ni diskutera på. Blir fånigt att inte kunna åka in med sin Razorback från reserv menar jag.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Combat squads

Inlägg av Nefrums »

håller med.

Det jag inte är lika säker på är om man får sätta en halv squad i reserven.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Combat squads

Inlägg av speedfreek »

Fan, jag håller med Jeppa.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Combat squads

Inlägg av imp »

Instämmer, men jag tycker inte det verkar som GWs senaste ord i frågan (nya DA FAQen) tycker det
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Combat squads

Inlägg av Asplund »

Hur blir det med en halv squad i reserv/på brädet, en halv squad deepar? Deep m.m. redovisas ju innan spelstart.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Combat squads

Inlägg av HeadWar »

Deepstrike (och outflank) är en specialvariant av att vara i reserve, och är man i reserve så deployar man inte, och alltså får man inte dela upp i combat squads. Såvitt jag kan tolka rent RAW, och i linje med DA-FAQn.

Codex: SM, s51, "The decision to split the unit into combat squads ... must be made when the unit is deployed."

Regelboken, s94, "When deploying their army, players may choose not to deploy one or more of the units in their army and instead leave them in reserve."

DA-FAQn, s2, "No, because squads that are placed in reserve may not break down into Combat squads."

Man hade kunnat hävda att det första "when the unit is deployed" syftade på "When deploying their army," men DA-FAQn dödar ju den tankegången ganska effektivt.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Combat squads

Inlägg av Nefrums »

men man borde få dela upp squads i comabat squads när de kommer in. Annars skulle man inte kunna åka in med sin rasorback osv. Om man deepar 10 termenators borde man kunna göra det på två olika ställen..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Combat squads

Inlägg av HeadWar »

Det skulle vara en regeländring, men kanske en ganska vettig sådan. Eller så får man helt enkelt bita i det sura äpplet om man vill ha sina squads i reserve.

Skriv svar