Tankshock med skimmers
Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck
Tankshock med skimmers
Gör en ny post för att jag hatar långa poster när man vill få fram ett meddelande eller fråga (hoppas på att allt är klart i gamla också). Har jag gjort fel kanske en snäll moderator kan kopiera in detta i en ny post i rätt tråd?
Fråga:
I Varberg hände en intressant sak:
En falcon (skimmer, tank) vill göra en tank shock mot en grupp marines som omringar sin drop pod. En skog är i vägen innan falconen kommer nå i kontakt med någon marine.
1. Behöver falconen slå diff test?
2. Kan falconenvinkla sig i luften och tankshocka över drop podden för att snudda någon marine som står bas till bas med podden? Eller måste falconen tank shocka på den sida där inget fordon är ivägen?
3. Kan falconen tank shocka förbi inom 1" från podden (när han tank shockar en marine som står i bas till bas med podden).
Om en marine grupp står i rad framför falconen och de två första står i skog. Kan falconen tank shocka de som står utanför skogen (alltså flytta sig över de två främste och skogen) för att slippa slå diff test och ändå tank shocka?
Lite svårt att förklara men jag hoppas ni förstår.
Fråga:
I Varberg hände en intressant sak:
En falcon (skimmer, tank) vill göra en tank shock mot en grupp marines som omringar sin drop pod. En skog är i vägen innan falconen kommer nå i kontakt med någon marine.
1. Behöver falconen slå diff test?
2. Kan falconenvinkla sig i luften och tankshocka över drop podden för att snudda någon marine som står bas till bas med podden? Eller måste falconen tank shocka på den sida där inget fordon är ivägen?
3. Kan falconen tank shocka förbi inom 1" från podden (när han tank shockar en marine som står i bas till bas med podden).
Om en marine grupp står i rad framför falconen och de två första står i skog. Kan falconen tank shocka de som står utanför skogen (alltså flytta sig över de två främste och skogen) för att slippa slå diff test och ändå tank shocka?
Lite svårt att förklara men jag hoppas ni förstår.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
-
Gonka Koff
Re: Regler som kanske behöver tas upp i sverige FAQ:en
Detta finns faktiskt i "Independent National Warhammer 40000 Tournament FAQ" -en FAQ som bla används på Adepticon, den är inte utgiven av GW utan kan väl sägas vara Jänkarnas försök att efterhärma "Swedish faq".
Den innehåller tyvärr grymt mycket som redan är glasklart eller redan står i officiella FAQ:ar, vilket gör att man blir sömnig av att läsa den.
EDIT: Ny länk
http://www.adepticon.org/files/INATFAQv2.1.pdf
Den innehåller tyvärr grymt mycket som redan är glasklart eller redan står i officiella FAQ:ar, vilket gör att man blir sömnig av att läsa den.
EDIT: Ny länk
http://www.adepticon.org/files/INATFAQv2.1.pdf
RB.71B.02 – Q: Can a skimmer performing a tank shock selectively choose to fly over enemy units (and vehicles) that it doesn’t want to tank shock or ram? How about flying over friendly units or intervening terrain in order to tank shock an enemy unit?
A: Yes, a skimmer may selectively choose to move over any friendly/enemy units and moves over intervening terrain without penalty (although it still has to take a dangerous terrain test if it ends the move in terrain as normal) [clarification].
Senast redigerad av 2 Gonka Koff, redigerad totalt 6 gång.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Det är ju visserligen en FAQ för fjärde versionen av 40k då...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
-
Gonka Koff
Doh! Jag skrev fel länk. Nu är den ändrad och det är 5th ed som gäller.
Ytterligare en fundering i ämnet:
-Kan en skimmer, som tankshockar en enhet välja att inte köra på viss modell (exempelvis meltagun) , trots att den passerar rakt över den - genom att hävda ett den just där steg till hög höjd?
Det känns så dumt att jag hoppas på att jag missat nåt här ....
Ytterligare en fundering i ämnet:
-Kan en skimmer, som tankshockar en enhet välja att inte köra på viss modell (exempelvis meltagun) , trots att den passerar rakt över den - genom att hävda ett den just där steg till hög höjd?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Edit: Flyttar frågorna till en egen tråd.
Senast redigerad av 1 HeadWar, redigerad totalt 6 gånger.
Efter att ha tittat lite närmare på den här delen av forumet borde nog den här tråden döpas till typ "Tankshock" eller kanske "Tankshock med skimmers", och att man fortsättningsvis skapar en ny tråd för varje ny fråga eller frågekategori, just för att slippa förvirrade maratontrådar.
Mitt förslag är att man alltid måste "köra på" alla modeller (som är i vägen) i en enhet om man vill tankshocka den enheten.Gonka Koff skrev:-Kan en skimmer, som tankshockar en enhet välja att inte köra på viss modell (exempelvis meltagun) , trots att den passerar rakt över den - genom att hävda ett den just där steg till hög höjd?
Huruvida man ska kunna gunga upp och ner för att selektivt bara köra på vissa enheter låter jag visare män avgöra, även om jag tycker det känns fånigt.
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Nä, du har gjort rätt, men jag döper om titeln på tråden som HeadWar föreslog.egge skrev:Gör en ny post för att jag hatar långa poster när man vill få fram ett meddelande eller fråga (hoppas på att allt är klart i gamla också). Har jag gjort fel kanske en snäll moderator kan kopiera in detta i en ny post i rätt tråd?
Re: Tankshock med skimmers
Den biten borde vi väl kunna klargöra. Det är ju enheten som blir påkörd. Vilka modeller som träffas är ju-Kan en skimmer, som tankshockar en enhet välja att inte köra på viss modell (exempelvis meltagun) , trots att den passerar rakt över den - genom att hävda ett den just där steg till hög höjd?
ointresant. De påkörda väljer vilken modell i sin enhet som skall utföra "Death or Glory".
(om de nu vill göra en sådan).
Kan ju ha missat nåt, har inte läst det stycket på ett tag och sitter på jobbet nu.
Vad gäller skimmer som åker över en skog mot en rad av fiender (riktade rakt bort från skimmern)
där de 2 första står i skog/ruin. Det känns ju rent tekniskt fel att man tillåter skimmern
passera de första gubbarna för att sedan "dyka" ner mitt i enheten. Om det sen är riktigt enligt
reglerna är ju en annan sak. Tycker nog att skimmern ska ta terriantest där. Men det är väl
för att jag inte har några skimmers (tanks).
Det enda viktiga med placeringen av ett fordon som kör över andra infanterister är ju för att
avgöra vilket håll de flyttas. Eller har jag missat nåt?
Mork, the articulate ork!
Re: Tankshock med skimmers
Det är ju bara modeller som står i fordonets väg som kan få göra en Death or Glory. Dock så skulle jag aldrig tillåta någon att hoppa över en modell i en enhet som tank shockas
En bild säger mer än 1000 kaniner