angående 2.2

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

angående 2.2

Inlägg av Nora »

2.2. Models with different special moves in the same unit
Models may perform Run-, Turbo-boost-, and Thrust-moves individually. For examples, a Bike in an Infantry unit may Turbo-boost while the infantry Runs, or a Jetbike inside a Bike unit may make Thrust move.



Låt oss säga att en enhet innehåller både infanteri och cyklar. Enheten har en regel som tillåter dem att chargea efter att den har sprungit. Kan denna enheter göra detta förutsatt att cyklarna stod still i skyttefasen?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: angående 2.2

Inlägg av DHettNeck »

Nora skrev:2.2. Models with different special moves in the same unit
Models may perform Run-, Turbo-boost-, and Thrust-moves individually. For examples, a Bike in an Infantry unit may Turbo-boost while the infantry Runs, or a Jetbike inside a Bike unit may make Thrust move.



Låt oss säga att en enhet innehåller både infanteri och cyklar. Enheten har en regel som tillåter dem att chargea efter att den har sprungit. Kan denna enheter göra detta förutsatt att cyklarna stod still i skyttefasen?
Detta är en gråzon, men som jag tolkar GWs FAQ drafts så verkar dom tycka att det ska gå att spela så. Så jag skulle säga ja, det är ok (men det saknas regelstöd åt något håll här tyvärr).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: angående 2.2

Inlägg av Ancalagon »

Jag håller med Tröger, och skulle spelat så.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: angående 2.2

Inlägg av LillePer »

Det regelstödet som finns är att i deras SW FAQ tar de upp Wulfens (som får springa och charga), där säger de att enheten kan alltid springa och charga, förutsatt att karaktärer stått still.

Det påminner ju om tex en ork enhet med en bike karaktär i.
Så jag skulle säga ok, så länge ingen karaktär bryter mot förutsättningarna för att få charga.

Skriv svar