Charge genom diff terräng.

För frågor om och förslag till Sverige FAQ:en

Moderatorer: Katarsis, Argos, DHettNeck

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av speedfreek »

Jag tror de menar att om första modellens raka väg är genom diff så måste man slå det, annars kan man slippa.
Men ja, tokigt blir det.
Och om det är enligt reglerna vet jag inte.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av Gonka Koff »

Jag är också för den enklare tolkningen.

När jag läser reglerna för assault tycker jag att det står ganska tydligt att det bara finns en situation där man skall slå diff. test, och det är om det behövs för att den närmaste modellen skall gå in i btb i rak linje med fiendens närmaste modell.

Enligt mig gäller punktlistan under efter att det där eventuella diffslaget redan är slaget, så om den första modellen når fienden blir det garanterat en charge.

Sedan gäller (som det står) normala regler för förflyttning under charge, dvs:
1) Står någon modell i anfallande enhet i diff = alltid diff slag.
2) Om det inte krävs diff. test för den första modellen så får ingen anfallare gå in i terräng, dvs följer normal förflyttning.

Om man spelar som att man måste slå diff test för att få in några extra modeller i btb och misslyckas - då har man ju brytit ännu mer mot punktlistan eftersom INGEN modell kommer i BTB!

Jag tycker faktiskt att det är ganska konstigt att det är en tillkrånglad RAW-tolkning som blivit Kosher, och att den enkla lösningen betraktas som husregel. Jag tror att regelboken menar att det skall spelas efter den enkla modellen, och att den tillkrånglade varianten är ett resultat av en mer fundamentalistisk envishet att uppfylla samtliga riktlinjer på en gång.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av fjugin »

Den regeln funkar dock inte i alla lägen. Stötte på följande situation under GC:

XXXX


F
F
.....
F
F

Där F är folk som vill charga X, och ..... är en liten bit diff. Närmaste vägen för F går inte genom diff, men om de bakre killarna inte går genom diff kommer de omöjligt kunna hålla unit coherency.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av speedfreek »

Det är ju faktiskt en ganska vanlig situation när enheter har en "cover-svans"...

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av cadelin »

Ja det är väl enkelt, du måste flytta som i movementfasen dvs hålla dig i coherency. Kan du inte flytta så så kan du inte assaulta. Dvs du måste slå diff. Det känns inte som ett problem alls. Det jag säger är inte att om första inte går genom diff så slipper man slå. Jag säger enkelt om man inte slår diff får man INTE gå alls i diff. Dvs ditt exempel täcks av det jag skrev i den tidigare posten.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker inte att 4:th tolkningen är rätt i 5:th. Kan man låsa fler killar genom att slå diff så måste man göra det. Annars kan man lätt "fuska" bort diff slag och nackdelen att slå sist.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av Bengt »

Finns det något regelstöd för att man får flytta tillbaka redan flyttade modeller? Reglerna på sidan 11 säger att man måste göra klart varje enhet innan man börjar på nästa, det kanske kan ses som en tillåtelse att mecka lite fram och tillbaka med enhet så länge man inte har börjat på nästa. Jag tycker personligen att helt nollställa en förflyttning är ett så pass komplicerat moment att om det någonsin var menningen att man skulle göra det så skulle det vara uttryckligen beskrivet i reglerna.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av kelaino »

Jag har vänt fram och tillbaka mellan "moving assaulting models" och "move through difficult terrain" ett tag nu och konstaterat att:

Regeln välj om du vill slå difftest står i konflikt med flytta in i bas om möjligt mm. Så frågan är om man tycker att punktlistan i assault-reglerna ska trumfa över movement-reglerna då det gäller assaults eller tvärt om. (Movement-reglerna nämner för övrigt inget om utifall man blir tvungen att gå i difficult terrain, som t.ex. vid en assault, vad jag har hittat i alla fall.)

Jag tycker att assault-reglerna ska trumfa i assault-fasen, av naturliga skäl. Är man rädd för terrängslaget får man anstränga sig lite mer i movement-fasen helt enkelt.

(**expunged** vad luddigt skrivna assault-reglerna är....)
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av cadelin »

Jag kontrar med att eftersom assaultreglerna hänvisar till movement så gäller movementreglerna i första hand. Annars hade det väl inte stått att man flyttar exakt som i movementfasen?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Charge genom diff terräng.

Inlägg av DHettNeck »

Fast om inte punkt listan ska trumfa allt kan vi ju köra med no holding back också när vi ändå är igång och skippa egge-charges.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar